جدال فرزندان کیارستمی بر سر میراث معنوی پدر

سه شنبه،۱۷ تير ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۹

گروه اجتماعی - احمد و بهمن کیارستمی، فرزندان کارگردان فقید، بر سر میراث معنوی پدر با هم به اختلاف برخوردند.

به گزارش  پیام ایران ، کتاب «من خانه‌م؛ پاره‌نامه‌هایی از عباس کیارستمی» که از همان اوان انتشار جنجالی شده بود، زودتر از آنچه تصور می‌شد توقیف و از کتابفروشی جمع‌آوری شد.

یکی دو هفته پیش بهمن کیارستمی از تلاش برای رساندن کتابی به بازار همزمان با اول تیر، تولد ۸۰ سالگی پدر فقیدش خبر داده بود؛ اتفاقی که با چند روز تاخیر رخ داد و «من خانه‌م» از سوی نشر نظر در دسترس علاقه‌مندان سینماگر نامدار ایران خبر داد. کتاب شامل تصویر نامه‌هایی است که زنده‌یاد کیارستمی برای همسرش پروین امیرقلی نوشته و یادداشت‌هایی که برای فرزندانش بهمن و احمد روی در یخچال چسبانده است.

همزمان با انتشار «من خانه‌م»، احمد کیارستمی از آمریکا اعلام کرد مخالف کار برادرش و مدیران نشر نظر بوده و برای تولید و انتشار کتاب با او و مادرش (همسر سابق مرحوم کیارستمی) مشورت نشده است. اختلاف‌های دو برادر بر سر این ماجرا در فضای مجازی ادامه یافت و حتی تلاش‌های میانجیگرانه برخی اهالی ادب و هنر در ایران و فضای مجازی هم نتوانست آتش اختلاف نظر میان بهمن و احمد را سرد کند.

4465586.jpg

سرانجام با شکایت احمد کیارستمی و دستور موقت قاضی، صدها نسخه از «من خانه‌م» در دفتر نشر نظر جمع‌آوری شد و به نظر می‌رسد دامنه این شکایت و دستور قضایی پس از آن به زودی دامن کتابفروشی‌ها را هم می‌گیرد. بهمن کیارستمی در واکنش به این ماجرا در صفحه شخصی خود نوشت: «دیروز با شکایت اخوی ریختند دفتر نشر نظر و پیش از بررسی شکایت، ۶۷۴ جلد از «من خانه‌م» را با حکم موقت بردند و ضبط کردند.»

عباس کیارستمی، سینماگر نامدار و تنها ایرانی برنده نخل طلایی جشنواره کن ۱۴ تیر ۱۳۹۵ در پاریس از دنیا رفت و پیکرش در لواسان به خاک سپرده شد. او که زاده ۱۳۱۹ تهران بود، اگر می‌ماند امسال هشتادمین سالگرد تولدش را جشن می‌گرفت. کتاب «من خانه‌م؛ پاره‌نامه‌هایی از عباس کیارستمی» در ۸۵ صفحه با قطع خشتی و بهای ۵۰ هزار تومان منتشر شده است.

کد خبر: 11804