۱۰۰۰ میلیارد تومان؛ گردش مالی کودکان خیابانی فقط در تهران

پنج شنبه،۱۹ تير ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۳
۱۰۰۰ میلیارد تومان؛ گردش مالی کودکان خیابانی فقط در تهران

گروه اجتماعی - آسیب شناسان بارها خواستار عدم پرداخت پول به کودکان خیابانی شده اند. زیرا آنها سهمی از این پول ندارند و این کار تنها باعث افزایش تجارت کودکان توسط مافیای خرید و فروش کودک می شود.

به گزارش  پیام ایران ، رئیس اورژانس اجتماعی کشور با بیان اینکه گردش مالی کار کودکان خیابانی تنها در تهران بیش از هزار میلیارد تومان است، گفت: با هر یک ریالی که شما به کودک خیابانی کمک می‌کنید، حضور او را در خیابان تثبیت می‌کنید.

محمود علی‌گو رئیس اورژانس اجتماعی کشور امروز در برنامه «در انتهای الوند» که از شبکه ۲ سیما پخش شد، درباره کودکان کار اظهار کرد: در مورد کودکان خیابانی نکته مهم این است که بدانیم از چه جنسی هستند و از کجا آمده‌اند. بر همین اساس باید آنان را در سه قالب دسته‌بندی کنیم.

وی ادامه داد: قالب اول کودکانی‌ هستند که از جنس قاچاق هستند. در حقیقت آنان توسط باندهایی به شهرها آورده‌ و رها شده‌اند و به‌معنایی فروخته شده‌اند. دسته دوم کودکانی هستند که در قالب باندهای خانوادگی کار می‌کنند. در حقیقت گروهی این تیم را رهبری می‌کنند. گروه سوم کسانی هستند که خودشان وسط خیابان آمده‌اند و کار می‌کنند که وضعیت زندگی‌شان را بهتر کنند.

 مدیرکل دفتر آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی تصریح کرد: بیش از نیمی از کودکان کار خیابانی در کشورمان از اتباع کشورهای دیگر هستند که به‌صورت قانونی یا غیرقانونی وارد ایران شده و مشغول کار هستند. اگر قانونی وارد شده باشند، این کار برایشان غیرقانونی است و اگر هم غیرقانونی وارد کشور شده باشند از ابتدا مسیر را اشتباه رفته‌اند. بنابراین فرآیند کودک کار فرآیندی غیرقانونی است. البته اختلافاتی وجود دارد و عده‌ای با این حرف من مخالفند. از نظر من مصلحت کودک مهم‌تر از هر چیز دیگری است.

علی‌گو گردش مالی باندهای کودکان خیابانی را بیش از یک‌هزار میلیارد تومان دانست و متذکر شد: می‌خواهم برای نخستین بار بگویم که گردش مالی در مساله کودکان خیابانی بیش از یک‌هزار میلیارد تومان تنها در شهر تهران است. این موضوع اصلا ساده نیست. نکته تأسف‌بار اینجاست که کمتر از ۳۰ درصد این پول در اختیار بچه قرار می‌گیرد. آیا بچه مقصر است؟ این موضوع سوال ما در سازمان بهزیستی است. از نظر ما بچه مقصر نیست و از این منظر که نگاه کنیم خانواده، اطرافیان و جامعه این بچه باعث شده‌اند که چنین اتفاقی برایش رخ دهد. بنابراین اگر می‌خواهیم کاری کنیم نباید از حلقه کودک شروع کنیم بلکه باید از حلقه خانواده آغاز کنیم و به‌ سمت توانمندسازی خانواده‌ها برویم. اکنون در شهر تهران پروژه‌ای را آغاز کرده‌ایم که در آن خانواده‌های ۶۰۰ کودک کار ایرانی شناسایی و توانمندسازی شده‌اند.

وی یادآور شد: بین سازمان بهزیستی و سازمان فنی‌ و حرفه‌ای همکاری بسیاری خوبی شکل گرفته است که در آن یک عضو از خانواده که بتواند بار آن را به‌ دوش بگیرد، برای آموزش رایگان انتخاب می‌شود. بنابراین رویکرد خود را عوض کردیم. دیگر به‌ دنبال این نیستیم که بچه‌ها را از خیابان جمع‌آوری کنیم و طرح‌هایمان بدین شیوه است که خانواده‌ها را توانمند کنیم.

علی‌گو در مورد برخورد با کودکان کار از سوی مردم گفت: برخورد با کودک باید برخوردی باشد که شأن او را حفظ کند. این اشتباه است که بگوییم چون کودک کار است، حق داریم هر حرفی را بزنیم. در هر حال کرامت انسانی او باید حفظ شود، اما آیا باید کمک کنیم؟ هر یک ریالی که شما به آن کودک کمک می‌کنید، حضور او را در خیابان تثبیت می‌کنید و بیزینس فعال می‌ماند. باید در یکجایی بیزینس را بشکنیم. قانون، برخورد با باندها را به‌ عهده نهادهای انتظامی گذاشته است و گفته پلیس برخورد کند. اگر برخوردی صورت می‌گیرد، بهزیستی پذیرای کودکانی است که در آن باند هستند چراکه آنها باید سازماندهی شوند. باید سعی کنیم افرادی را که در این زمینه کار می‌کنند توانمند کنیم تا به ‌سمت توانمندی خانواده‌هایشان برویم.

انتهای پیام/

کد خبر: 11817