وقتی بازارهای تربار، میوه را از مغازه ها گرانتر می فروشند

شنبه،۲۸ تير ۱۳۹۹ - ۰۳:۰۰
وقتی بازارهای تربار، میوه را از مغازه ها گرانتر می فروشند

سازمان میادین و تربار و فرآورده های کشاورزی در روز چهاردهم بهمن سال ۱۳۵۸ برای نخستین بار با مصوبه شورای انقلاب و در جهت حمایت از اقشار کم درآمد و بی بضاعت توسط شهرداری تهران احداث و شروع به کار کرد.

اولین میدان میوه و تربار با عنوان "میدان جلال آل احمد" افتتاح شد و طی سالیان این بازارها توسعه پیدا کرد به گونه ای که اکنون در سراسر تهران میادین فروش میوه و تربار در دسترس و نزدیکی همگان است.

شهرداری تهران با سیاست مبارزه با گران فروشی و حمایت از اقشار ضعیف جامعه، این مهم را دنبال کرد تا همه اقشار جامعه مایحتاج خود را با قیمت مناسب تامین کنند.

بدیهی است که کیفیت و قیمت محصولات عرضه شده در این میادین در مقایسه با مغازه ها تفاوتی داشت که اخیرا به نوعی از بین رفته و گاهی در مقایسه ای ساده شاهد آن هستیم برخی محصولات عرضه شده در میادین میوه و تربار که کیفیتی پایین تر از مغازه های شخصی را دارست، با قیمتی بالاتر به فروش می رسد.

اینگونه به نظر می رسد این میادین از سیاستهای اصلی خود فاصله گرفته و وارد رقابت قیمتی با بازارآزاد شده است. با توجه به کیفیت پایین تر و بعضا قیمت بالاتر محصولاتی که در بازارهای میوه و تربار به نسبت بازار آزاد ارائه می‌شود خود می تواند خواسته یا ناخواسته ترویج گرانفروشی باشد.

سوال اینجاست که چرا یک محصول عرضه شده در میادین شهرداری که باید طبق نرخ مصوب و مشخصی عرضه شود، از بسیاری مغازه های شخصی گرانتراست؟!

با این روند در سیاست های عرضه و قیمت گذاری محصولات کشاورزی و میوه  به زودی شاهد آن خواهیم بود که این محصولات همچون محصولات دریایی اعم از ماهی و میگو از سبد مصرفی بسیاری از خانوارهای ایرانی کمرنگ یا حذف شود که این امر مستقیما بر شاخص سلامتی افراد جامعه تاثیر منفی داشته و اجحافی دیگر به طبقه مستضعف خواهد بود.

کد خبر: 11867