۷۵ درصد بهبودیافتگان کرونا دچار آسیب قلبی می شوند

پنج شنبه،۰۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۸
۷۵ درصد بهبودیافتگان کرونا دچار آسیب قلبی می شوند

گروه سلامت و پزشکی - یافته‌های تازه محققان آلمانی نشان می‌دهد سه چهارم بیماران کرونایی بدون بیماری زمینه‌ای، با گذشت چندین ماه از بهبود، دچار صدمات قلبی شده‌اند.

به گزارش  پیام ایران به نقل از هفته نامه پیپل، محققان آلمانی با انجام بررسی دریافتند، از ۱۰۰ بیمار کرونایی مورد مطالعه، ۷۸ نفر علیرغم نداشتن سابقه بیماری قلبی، پس از بهبود دچار صدمات قلبی شده‌اند. 

بیش از ۶ ماه از گسترش ویروس کرونا در سراسر جهان می‌گذرد و متخصصان همچنان در حال یادگیری زوایای بیشتر در مورد این ویروس هستند؛ ویروسی که در ابتدا گفته می‌شد تنها یک بیماری تنفسی است. اما با گذشت زمان مشخص شد که عوارض کووید-۱۹ فراتر از ریه‌ها بوده و تحقیقات جدید نشان می‌دهد که صدمات قلبی ناشی از این بیماری می‌تواند حتی در بیماران بهبودیافته بدون سوابق قلبی بروز کند. 

در دو مطالعه جدید محققان آلمانی، اثرات کووید-۱۹ بر روی قلب مورد بررسی قرار گرفته ضمن آنکه تمرکز این تحقیق بر روی بیماران بهبود یافته و جانباختگان دارای سنین بالای ناشی از کووید-۱۹ بود. 

نخستین مطالعه که روز دوشنبه در نشریه جاما کاردیولوژی JAMA Cardiology (نشریه بین المملی در حوزه قلب و عروق) منتشر شد، نشان داد که سه چهارم بیماران بهبود یافته از کرونا، حتی دو ماه پس از بهبودی دچار تغییرات ساختاری در قلب خود شده‌اند. 

محققان با انجام‌ام آر آی قلبی بر روی ۱۰۰ بیمار بهبود یافته از کووید-۱۹ در سنین ۴۵ تا ۵۳ سال و مقایسه آن‌ها باام آر آی قلبی افرادی که به کرونا مبتلا نشده بودند، دریافتند بیشتر مبتلایان به کرونا در خانه بهبود یافته‌اند و تنها ۳۳ نفر مجبور به بستری در بیمارستان شده‌اند. 

همچنین از ۱۰۰ بیمار مبتلا به کووید-۱۹، که ۷۸ نفر دچار تغییرات ساختاری در قلب خود شده بودند، ۶۰ نفر دچار التهاب قلبی به نام میوکاردیت شده بودند و این در حالی است که پیش از ابتلا به کرونا، “عمدتا سالم” بودند. 

 «دکتر والنتینا پانتمن» نویسنده این مطالعه و متخصص بیماری‌های قلبی- عروقی گفت: بیماران و خودمان هر دو از شدت و شیوع این یافته‌ها شگفت زده شده بودیم و اینکه این صدمات با وجود گذشت چند هفته از بیماری، همچنان به وضوح باقیمانده بود. 

در مطالعه دوم براساس کالبد شکافی از ۳۹ جانباخته ناشی از کووید-۱۹ دارای سنین ۷۸ تا ۸۹ ساله که در شروع این همه گیری درگذشته بودند، محققان دریافتند این ویروس در ۴۱ درصد بیماران به قلب حمله کرده است. 

 «درک وسترمن» از دیگر نویسندگان این مطالعه و متخصص بیماری‌های قلب و عروق در مرکز قلب و عروق دانشگاه هامبورگ گفت: ما در کسانی که به شدت درگیر کرونا بوده‌اند، علائم تکثیر ویروسی را می‌بینیم. علاوه بر این، ما هنوز پیامدهای طولانی مدت تغییرات در بیان ژن را نمی‌دانیم. اما با توجه به آگاهی که از بیماری‌های دیگر و تاثیرات آن بر روی قلب می‌دانیم، این افزایش سطح التهاب در قلب ناشی از کرونا نشانه خوبی نیست. 

براساس آخرین آمار منتشر شده تا به امروز بیش از 17 میلیون نفر در سراسر جهان به کووید-۱۹ مبتلا شده و از این میان بالغ بر 666 هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند. 

کد خبر: 11945