تفاوت سیستم ایمنی زنان و مردان علیه کووید-۱۹

جمعه،۰۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۵
تفاوت سیستم ایمنی زنان و مردان علیه کووید-۱۹

گروه علمی - آیا بدن مردان و زنان در مقابله با کرونا با یکدیگر متفاوت است؟

به گزارش  پیام ایران به نقل از تک اکسپلوریست ، یک مطالعه جدید که توسط محققان بخش تحقیقات بهداشتی زنان دانشگاه ییل آمریکا انجام شده، نشان می‌دهد سیستم ایمنی بدن در بیماران مبتلا به کووید-۱۹ که از نظر جنسیتی با یکدیگر متفاوتند، به گونه‌ای متفاوت علیه کووید-۱۹ عمل می‌کنند.

این اختلافات ممکن است حساسیت به بیماری را در مردان افزایش دهد. به طور کلی این مطالعه نیاز به استراتژی‌های مختلف برای اطمینان از اینکه درمان‌ها و واکسن‌ها برای زنان و مردان به یک اندازه مفید است را نشان می‌دهد.

دانشمندان طی این مطالعه تضادهای زیادی را در نحوه واکنش سیستم ایمنی زنان و مردان به ویروس عامل کووید-۱۹ (کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲) شناسایی کردند. طی مطالعه اخیر محققان این موضوع که چرا مردان هنگامی‌که به این بیماری مبتلا می‌شوند بیشتر رنج می‌برند و وضعیتشان وخیم می‌شود را مورد بررسی قرار دادند.

در این مطالعه دانشمندان نمونه‌های بینی، بزاق و خون از افراد گروه کنترل نشده که بیمار نبودند و بیماران مبتلا به این بیماری را جمع‌آوری کردند. آنها بیماران را در یک بازه زمانی مورد بررسی قرار دادند تا تفاوت سیستم ایمنی و واکنش‌های اولیه  سیستم ایمنی در افرادی که از این بیماری بهبود می‌یابند و کسانی که بیماری آنها پیشرفت می‌کند یا به نوعی وضعیتشان وخیم می‌شود را مشاهده کنند.

محققان هنگام مقایسه بیماران زن و مرد، تفاوت‌های اساسی در پاسخ ایمنی در مراحل اولیه عفونت پیدا کردند. این تفاوت‌ها شامل سطوح بالاتر انواع مختلفی از پروتئین‌های التهابی به نام سیتوکین از جمله دو مورد شناخته شده به عنوان IL-۸ و IL-۱۸ در مردان بود.

سیتوکین‌ها به عنوان بخشی از واکنش ایمنی ذاتی بدن استفاده می‌شوند. آنها اولین ضدحمله عمومی برای حمله به عوامل بیماری‌زا محسوب می‌شوند. هنگام بروز عفونت، سلول‌های ایمنی به محل عفونت فراخوانده می‌شوند و باعث التهاب در بافت آسیب دیده می‌شوند که این راه آنها و به نوعی یک مانع فیزیکی در برابر پاتوژن مهاجم است تا بیمار بهبود یابد.

با این وجود در موارد وخیم کووید-۱۹، ایجاد بیش از حد سیتوکین‌ها، که به عنوان "طوفان سیتوکین" شناخته می‌شود، باعث تجمع مایعات در ریه‌ها می‌شود، بدن را از اکسیژن محروم می‌کند و به طور بالقوه باعث شوک، آسیب بافتی و عدم عملکرد صحیح اندام‌های مختلف می‌شود. غلظت‌های بالاتر سیتوکین زودتر در مردان سبب بروز زودتر این علائم در آن‌ها می‌شود. در مقابل، دانشمندان دریافتند که سلول‌های/لنفوسیت تی بدن زنان نسبت به سلول‌های تی بدن مردان قوی‌تر عمل می‌کنند.

لنفوسیت تی از انواع سلول‌های دستگاه ایمنی بدن است. دفاع اختصاصی بدن شامل ایمنی هومورال و ایمنی سلولی است. در ایمنی سلولی لنفوسیت‌های T (سلول‌های T) فعالیت دارند. لنفوسیت‌های T پس از اتصال به پادگِن (آنتی‌ژن) تکثیر پیدا می‌کنند و انواعی از سلول‌های T از جمله تعدادی T کشنده و تعدادی T خاطره به وجود می‌آورند. سلول‌های T کشنده به طور مستقیم به سلول‌های آلوده به ویروس و سلول‌های سرطانی حمله می‌کنند و با تولید پروتئین خاص به نام پرفورین منافذی در این سلول‌ها به وجود می‌آورند و موجب مرگ آن‌ها می‌شوند. به همین علت این نوع از پاسخ ایمنی به «ایمنی سلولی» معروف است.

با گذشت زمان محققان دریافتند که  پاسخ ضعیف لنفوسیت‌های تی در مردان منجر به وخیم شدن بیماری می شود. همچنین پاسخ لنفوسیت تی در مردان مسن به طور قابل توجهی بدتر از بیماران جوان مرد مبتلا بود. حال محققان اظهار کرده‌اند که درمانی که برای کووید-۱۹ توسعه داده می‌شود، باید به گونه‌ای باشد که حتی با وجود این تفاوت‌ها قابلیت درمانی بیماران را داشته باشد.

انهای پیام/

کد خبر: 12126