تهدید امارات توسط ترکیه

شنبه،۰۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۰
از تهدید آنکارا به "پاسخ سخت" تا نامه ابوظبی به شورای امنیت
تهدید امارات توسط ترکیه

گروه بین الملل - جنگ و تهدید امارات از طرف ترکیه بالا گرفته.

به گزارش  پیام ایران به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک ، یک مقام ترکیه‌ گفت که جنگنده‌های اماراتی در صورت ورود به حریم دریایی ترکیه در جریان مانور مشترک با یونان، هدف قرار خواهند گرفت.

 در ادامه روابط پر تنش میان ترکیه و امارات روز پنج‌شنبه دولت ابوظبی ۹ فروند هواپیمای نظامی برای رزمایش مشترک با یونان به دریای مدیترانه اعزام کرد. یونانی که خود سال‌هاست در تنش با ترکیه به سر می‌برد.

در این راستا، یک مقام دولتی ترکیه بدون ذکر نام خود به روزنامه القدس العربی گفت: اگر جنگنده‌های اماراتی به حریم دریایی ترکیه یا اطراف کشتی «اوروچ رئیس» که در نزدیکی جزیره «کرت» مشغول حفاری است، نزدیک شوند، بی‌تردید هدف قرار خواهند گرفت.

او تأکید کرد که امارات بیش از حد و اندازه خود در حال ایفای نقش است و به قول او «با آتش بازی می‌کند.» و اگر به آب‌های ترکیه نزدیک شود، پاسخ سختی خواهد گرفت.

بر این مضمون از سوی بسیاری از تحلیلگران و فعالان ترکیه‌ای نیز در فضای مجازی تأکید شده است.

ستاد کل مشترک یونان روز پنج‌شنبه از برگزاری مانور مشترک با امارات با هدف افزایش آمادگی و توسعه قدرت جنگاوری خبر داد.

همراهی امارات و یونان در مقابل ترکیه در حالی است که تماس تلفنی میان وزرای دفاع امارات و اسرائیل در روز سه شنبه، واکنش رسانه‌های ترکیه را در پی داشت و تحلیلگران ترکیه‌ای گفتند که امارات تلاش دارد در همکاری با تل‌آویو موضع خود را در مقابل ترکیه مستحکم کند.

این در حالی است که امارات نیز در پیامی به شورای امنیت اعلام کرد، ترکیه برای ایجاد آشوب در جهان عرب تلاش می‌کند و عملیات نظامی آن در سوریه مغایر با قانون بین‌المللی است.

این پیام امارات پاسخی به پیام ترکیه است که ماه گذشته میلادی به شورای امنیت تقدیم کرده بود.

امارات پیام ترکیه را "تلاشی برای انحراف توجهات از رویکردهای خطرناک و سیاست خصمانه" دانست و افزود: ترکیه نقطه وصول و عبور تروریست‌های داعش به افغانستان و آسیای مرکزی است.

امارات ادامه داد، ترکیه با استفاده از مهاجران برای تقویت اهداف خود تلاش می‌کند که با جنون زیاده‌خواهی و بزرگ پنداری آمیخته شده است.

ترکیه در پیام خود گفته بود، سیاست‌های ویرانگر امارات در سرکوب جنبش‌های دموکراتیک در منطقه و تلاش برای تسلط بر منطقه منجر به قتل و زخمی شدن بسیاری از بیگناهان در یمن شده است.

اخیرا خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه اعلام کرده بود، ابوظبی در لبنان و سوریه مرتکب اقدمات زیانبار شده است.

شایان ذکر است که روابط سیاسی آنکارا و ابوظبی پس از جریانات موسوم به «بهار عربی» از سال ۲۰۱۱ به این سو، تیره شده و هر کدام در یک جبهه قرار گرفته‌اند. هم اکنون کشورهای شمال آفریقا از جمله لیبی و مصر بیش از سایر مناطق شاهد صحنه رقابت دو کشور است. 

انتهای پیام/

کد خبر: 12130