پاکستان و سه کشور دیگر در صف انتظار برای توافق با اسرائیل

سه شنبه،۲۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۹
پاکستان و سه کشور دیگر در صف انتظار برای توافق با اسرائیل

گروه بین الملل -  شبکه خبری سی‌ان‌ان گزارش داد، آمریکا به دنبال توافقات جدید برای عادی سازی روابط میان دولت اسرائیل و ۳ کشور عربی دیگر پس از امارات و بحرین است.

به گزارش  پیام ایران  به نقل از ایسنا،  شبکه خبری سی‌ان‌ان، به نقل از منابع دولتی آمریکا اعلام کرد، ایالات متحده به دنبال توافقات جدید برای عادی سازی روابط میان دولت اسرائیل و سه کشور عربی پس از امارات و بحرین است.

منابع مذکور همچنین اعلام کردند، کشورهای جدید عمان، سودان و مراکش هستند.

این اظهارات همزمان با ورود نمایندگان هر یک از کشورهای امارات و بحرین و دولت اسرائیل به واشنگتن برای امضای توافق صلح با امارات و بحرین ایراد شد.

از سوی دیگر، گزارش‌های رسانه‌ای حاکی از آن هستند که سه کشور عربی و همچنین پاکستان احتمالاً پس از امارات و بحرین توافق عادی‌سازی یا صلح با رژیم صهیونیستی را در مرحله آتی امضا کنند.

در همین راستا، روزنامه عبری‌زبان «اسرائیل الیوم» به نقل از نور داهاری، پژوهشگر و محقق انگلیسی پاکستانی که ریاست مرکز اسلامی مبارزه با تروریسم را برعهده دارد، فاش کرد، پاکستان منافعی ملی‌ دارد که به آن اجاره نمی‌دهد روابط باز و گشوده با دولت اسرائیل را آغاز کند اما هنوز درها به روی این مسأله بسته نشده است.

نور داهاری همچنین تصریح کرد، پاکستان و دولت اسرائیل از دهه‌های گذشته در زمینه اطلاعات و دانش نظامی با یکدیگر در ارتباط بوده‌اند.

وی در ادامه افزود: پاکستان به این دولت یهودی به چشم دشمن نگاه نمی‌کند و احتمال دارد در آینده با آن به توافق دست یابد.

داهاری همچنین مدعی شد: شماری از کشورها در صف ایستاده‌ و منتظر پیوستن به این توافقات هستند از جمله این کشورها، عمان، سودان، مراکش و عربستان هستند و قطر نیز احتمال دارد دیر یا زود با دولت اسرائیل توافق کند.

 

واکنش قطر به احتمال توافق این کشور با اسرائیل

 

سخنگوی وزارت خارجه قطر گفت: «ریشه مشکل فلسطینی‌ها ارتباطی به سازش ندارد، ریشه این بحران به شرایط بسیار سختی بر می‌گردد که فلسطینی‌ها در آن به سر می‌برند. مردمی که کشور ندارند و تحت اشغالگری زندگی می‌کنند.»

سخنگوی وزارت خارجه قطر در بخش دیگری از سخنان خود به بحران قطر با دیگر کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس پرداخت و گفت که در صورت پایان محاصره سه ساله قطر، می‌توان به سرعت به سمت پایان این بحران پیش رفت و در حال حاضر تلاش‌های کویت برای حل و فصل این موضوع به جایی نرسیده است.»

وزیر خارجه قطر

وزیر خارجه قطر گفت مشکل اسراییل اشغالگری است

لولوة الخاطر بدون توضیح بیشتری گفت که در ماههای گذشته رفت و آمدهایی برای حل این بحران صورت گرفته و در هفته‌های آتی نیز احتمال بروز اتفاقات جدید وجود دارد اما سخن گفتن از رخدادی جدید زود است.

چهار کشور عربستان سعودی، امارات، بحرین و مصر از تاریخ پنج ژوئن ۲۰۱۷ ( ۱۵ خرداد ۱۳۹۶) به بهانه حمایت قطر از تروریسم، رابطه با ایران و ترکیه و برنامه‌های شبکه الجزیره، روابط دیپلماتیک خود را با قطر قطع کرده و این کشور را در محاصره قرار دادند.

 انتهای پیام/

کد خبر: 12217