موافقت عراق با ورود ۴ هزار زائر ایرانی برای اربعین

پنج شنبه،۱۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۷
موافقت عراق با ورود ۴ هزار زائر ایرانی برای اربعین

گروه بین الملل - کمیته ملی بهداشت و سلامت عراق اعلام کرد که چهار هزار زائر ایرانی می توانند از راه های زمینی و هوایی وارد این کشور شوند تا در مراسم اربعین حسینی شرکت کنند.

به گزارش  پیام ایران به نقل از السومریه، کمیته ملی بهداشت و سلامت عراق در بخشنامه ای اعلام کرد که چهار هزار زائر ایرانی می توانند از راه های زمینی و هوایی وارد این کشور شوند تا در مراسم اربعین حسینی شرکت کنند.

در این بخشنامه آمده که بنا بر توصیه «مصطفی الکاظمی»، نخست وزیر عراق و رئیس کمیته عالی بهداشت و سلامت ملی، این کمیته در جلسه دیروز (چهارشنبه) خود تصمیم گرفته با اعطای روادید ورود به خاک این کشور ویژه زیارت اربعین حسینی موافقت کند و فرودگاه های بین المللی بغداد و نجف اشرف را نیز به عنوان تنها مبادی ورود زائران خارجی تعیین کرده است.

بنا بر تصمیم کمیته عالی بهداشت و سلامت ملی عراق، روادید ورود برای حد اکثر هزار و ۵۰۰ زائر از هر کشور از طریق شرکت های گردشگری مورد تایید، به صورت مستقیم در هیئت های نمایندگی این کشور در خارج صادر می شود و مجوز اقامت آنها نیز تا ۱۰ اکتبر ۲۰۲۰ خواهد بود.

کمیته مذکور در همین حال، با ورود ۲۵۰ کاروان حسینی ایرانی به خاک عراق موافقت کرده به شرط آن که اعضای هر کاروان بیشتر از ۱۰ نفر نباشد و تنها از طریق گذرگاه مرزی «زرباطیه» (مهران) وارد خاک این کشور شوند و در نتیجه این تصمیم نیز، در مجموع چهار هزار زائر ایرانی می توانند از طریق مرز مهران و فرودگاه های بغداد و نجف اشرف، به عراق سفر کنند تا در مراسم اربعین امام حسین (ع) در کربلای معلی شرکت کنند.

کمیته عالی بهداشت و سلامت ملی عراق همچنین بر لزوم ایجاد مراکز اقامت و روادید در مرز زرباطیه – مهران برای موارد اضطراری و تکمیل همه تدابیر مورد نیاز تاکید کرده و خاطر نشان ساخته که روادید ورود هوایی و زمینی زائران اربعین حسینی، تنها برای افراد دارای گذرنامه معتبر صادر می شود.

با تصمیم این کمیته همچنین زائران خارجی اربعین حسینی باید در مراکز اقامت و روادید نتیجه منفی آزمایش «پی سی آر» خود را ارائه دهند و این آزمایش را ظرف ۷۲ ساعت قبل از ورود به خاک عراق انجام داده باشند در حالی که فرماندهی عملیات مشترک نیز مسئولیت تامین نیروهای نظامی لازم در گذرگاه زرباطیه را بر عهده می گیرد.

این در حالی است که با وجود تصمیم قبلی دولت عراق مبنی بر ممنوعیت ورود هر گونه زائر خارجی برای شرکت در مراسم اربعین حسینی به عنوان یک اقدام پیشگیرانه برای جلوگیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا، «احمد ملا طلال»، سخنگوی «مصطفی الکاظمی»، نخست وزیر این کشور بعد از ظهر دیروز در پیامی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی توییتر اعلام کرده بود که وی دستور داده با ورود هزار و ۵۰۰ زائر از هر کشوری که شهروندان آن خواهان شرکت در مراسم اربعین در کربلای معلی هستند، موافقت شود.

سخنگوی الکاظمی در پیام توییتری خود ضمن اعلام این که ورود زائران خارجی اربعین به خاک عراق تنها از طریق فرودگاه های این کشور خواهد بود، تاکید کرده بود که کشورهای زائران مذکور باید به برنامه های آگاهی بخش آنها در رابطه با تدابیر بهداشتی پیشگیرانه پایبند باشند.

انتهای پیام/

کد خبر: 12284