مصرف زیاد شکر باعث اختلالات عصبی می شود

شنبه،۰۳ آبان ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۰
مصرف زیاد شکر باعث اختلالات عصبی می شود

گروه علمی - دانشمندان آمریکایی به تازگی اعلام کردند مصرف زیاد شکر می‌تواند با اختلالات عصبی و روانی ارتباط داشته باشد.

به گزارش  پیام ایران ، اختلال کم توجهی – بیش فعالی (ADHD) یک اختلال رفتاری رشد است. در این بیماری فرد توانایی دقت و تمرکز بر روی یک موضوع را ندارد و در نتیجه یادگیری در وی کند است همچنین این افراد از فعالیت بدنی غیرمعمول و بسیار بالا برخوردار هستند.

این اختلال با فقدان توجه، فعالیت بیش ازحد، رفتار‌های تکانشی، یا ترکیبی از این موارد همراه است. ADHD شایعترین اختلال رفتاری در سنین کودکی و بلوغ است و حدود ۳ تا ۵ درصد کودکان قبل از هفت سالگی به آن مبتلا می‌شوند. این عارضه بیشتر در دوران ابتدایی مدرسه برای کودکان و در هنگام بلوغ رخ می‌دهد و با افزایش سن بسیاری از بیماران بهتر می‌شوند. دانشمندان به تازگی به یافته‌های قابل تاملی درباره این بیماری دست یافته اند.

بر این اساس، تحقیقات جدید دانشمندان آمریکایی نشان می‌دهد اختلال بیش فعالی، اختلال دو قطبی و حتی رفتار‌های پرخاشگرانه ارتباط مستقیمی با میزان شکری دارد که افراد مصرف می‌کنند. این یافته‌ها می‌تواند تغییراتی بنیادین در درمان این بیماری‌ها محسوب شود.

محققان دانشگاه کلرادوی آمریکا اعلام کردند مصرف بالای فروکتوز (ترکیب شکر و شهد میوه ها) و اوریک اسید بالای خون (که حاصل شکستن مولکول‌های شکر در بدن هستند) خطر ابتلا به اختلالات رفتاری مانند بیش فعالی و پرخاشگری را افزایش می‌دهد. محققان پی بردند فروکتوز با کاهش انرژی در سلول‌ها باعث ایجاد پاسخ نیاز به غذا همانند زمانی که فرد گرسنه است می‌شود.

این پاسخ سریع و آنی می‌تواند خود باعث افزایش خطر تصمیم گیری سریع و پرخاشگری در فرد برای یافتن غذا به عنوان پاسخی حیاتی برای زنده ماندن شود. مصرف بیش از اندازه شکر می‌تواند منجر به بیش فعالی، وقوع اختلال دو قطبی و پرخاشگری در افراد شود.

یکی از محققان در این رابطه می‌گویند: اگرچه مصرف کم فروکتوز می‌تواند برای انسان مفید باشد، اما در یک قرن اخیر مصرف شکر سر به فلک کشیده است و هم اینک بخش قابل توجهی از رژیم غذایی انسان‌ها را به خود اختصاص داده است. با این حال، نباید رفتار‌های پرخاشگرانه را تنها به مصرف شکر خلاصه کرد، اما این موضوع یکی از عوامل دخیل در رفتار‌های عصبی انسان هاست.

دانشمندان در گذشته نیز بارها نسبت به مصرف بالای شکر هشدار داده بودند. شکر علاوه بر داشتن کالری بالا، می‌تواند به سرعت باعث افزایش قند خون شود و در نتیجه فشار خون فرد را بالا ببرد. با این وجود، متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند افراد در مصرف هر ماده غذایی اعتدال و میانه روی را رعایت کنند.

تحقیقات دانشمندان نشان داده است مصرف رژیم غذایی سرشار از شکر با ابتلا به افسردگی در افراد ارتباط مستقیم دارد. دانشمندان می‌گویند شکر برای سلامت دهان و دندان مضر است همچنین مصرف زیاد این ماده غذایی می‌تواند منجر به بیماری کبد چرب، مقاومت بدن به انسولین، ابتلا به سرطان، افزایش چاقی، اعتیاد ذهنی و بیماری‌های قلبی و عروقی در انسان‌ها شود.

همچنین تحقیقات نشان داده است مولکول‌های شکر می‌توانند با اتصال به کلاژن پوست، انعطاف پذیری آن را کاهش دهند. این بدان معناست که پوست افراد دچار افتادگی، چین و چروک و خط‌های عمیق خواهد شد. از همین رو، زنانی که به زیبایی و شفافیت پوست خود اهمیت می‌دهند بهتر است تا حد ممکن مصرف شکر در رژیم غذایی خود را کاهش دهند.

انتهای پیام/

کد خبر: 12376