چرا زنان هند در گرما، آب نمی‎خورند؟

پنج شنبه،۲۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۰
چرا زنان هند در گرما، آب نمی‎خورند؟

گروه بین الملل- خورشید در بالاترین نقطه در آسمان قرار گرفته و دمای هوا هم بالاتر از ۴۰ درجه سانتیگراد است.

مونا ( این نام واقعی او نیست) در زاغه‎ای در اطراف دهلی، پایتخت هند،از خوردن آب خودداری می‎کند، چون می‎ترسد مجبور به ادرار شود: " بعضی وقت‎ها آب کمتری می‌نوشم چون نقطه‌ای که از آن به عنوان توالت استفاده می‎کنیم در مکانی باز قرار دارد و اطراف آن پر است از پسرهای بدنام و شرور. می‎ترسم به آنجا بروم."

این دختر ۱۳ ساله غذای کمتری هم می‎خورد و تنها یک بار در روز برای مدفوع کردن به آن "نقطه" می‎رود. او صبح‎های زود و شب‎ها وقتی خیلی دیر است، به همراه عده‎ای از زنان دیگر به آن‎جا می‎رود.

طبق آمار سازمان ملل؛ روزانه حدود ۵۲۴ میلیون شهروند هندی از فضای باز به عنوان توالت استفاده می‌کنند. این موضوع برای زن‌ها از حساسیت بیشتری برخوردار است، چون ممکن است مورد تعرض جنسی قرار بگیرند.

برخی مطالعات این موضوع را مطرح کرده‎اند که زنانی که در خانه خود توالت ندارند، در راه رفت و برگشت به سرویس‎های بهداشتی عمومی یا فضاهای باز در معرض خطر خشونت و آزار جنسی هستند.

چرا زنان هند در گرما، آب نمی‎خورند؟

ساویتا که در زاغه‌ای بیرون دهلی زندگی می‎کند، از وحشتی حرف می‎زند که او و سایر زنان منطقه هر روز با آن روبرو هستند: "بعضی از زن‌ها وقتی در فضای باز به توالت می‎روند، با حرف‎های شهوانی، آزار جنسی و نگا‎ه‎های خیره پسران محل روبرو می‎شوند. به همین دلیل است که از رفتن به آن‌جا می‎ترسیم. هر بار باید زن‎های دیگر را هم جمع کنیم و از آن‌ها بخواهیم تا جنگل همراه‌مان بیایند."

خودداری از نوشیدن آب

اما این که این زنان مجبور به انتخاب میان سلامت و امنیت خود هستند، چه عواقبی برایشان در پی دارد؟

گولرز شاه ازهار، پژوهشگر اندیشکده آمریکایی "رند" می‎گوید: " این کار باعث می‎شود آب بدن آن‎ها کاهش یابد، دمای هوا بسیار بالا یا یک موج گرما می‎تواند پیامدهای جدی برایشان داشته باشد."

در جریان مطالعه روی موج گرمای سال ۲۰۱۰ در شهر احمدآباد، گولرز دریافت که احتمال مرگ زنان به دلیل عواقب ناشی از گرمازدگی بیشتر از مردان است: "همه فکر می‎کند وقتی موج گرما می‎آید، زنان به دلیل ماندن در خانه در خطر کمتری هستند. اما این‎طور نیست چون عوامل دیگر هم نقش دارند از جمله نبود بهداشت عمومی."

چرا زنان هند در گرما، آب نمی‎خورند؟

در بعضی خانه‎ها تنها وسیله خنک کننده، پنکه سقفی است که به دلیل نبود یا قطعی برق، چندان قابل اعتماد نیست.

آشپزی در خانه می‎تواند باعث تولید بخار شود و این خود دمای محیط را بالاتر می‎برد.

حتی لباس سنتی هندی‎ها - ساری‎های ۵ متری که چند بار دور بدن خود می‎پیچیند- هم می‎تواند باعث گرمازدگی برخی زنان شود.

گرمای شدید هوا

بونی شلوکار در روستایی به نام مخلا در منطقه ویداربا واقع در ماهاراشترا زندگی می‎کند. تابستان‎های این منطقه به شدت گرم می‎شود و دما ممکن است تا ۴۷ درجه سانتیگراد هم بالا برود.

از آنجایی که این منطقه با بحراب آب درگیر است، بونی و سایر زنان برای آوردن چند لیتر آب مجبور به طی مسیری طولانی در گرمای شدید هستند. آن‎ها ظرف‎های آب را روی سرشان حمل می‎کنند. بونی می‎گوید: "برای آوردن آب دو سه کیلومتر پیاده می‎رویم، هر چند این میزان آب کافی نیست. مجبوریم چندین بار این مسیر را برویم چون هر دفعه می‎توانیم فقط یک ظرف آب با خودمان بیاوریم." بونی در حالی که به سمت خانه بازمی‎گردد می‎گوید: " مگر چند کیلو بار می‎توانیم روی سرمان حمل کنیم."

 

چرا زنان هند در گرما، آب نمی‎خورند؟

در شهر احمدآباد زنان از فرهنگی حرف می‎زنند که آن‎ها را مسئول کارهای خانه از جمله آشپزی و نظافت می‏داند اما اختیار سلامت‌شان را از آن‎ها گرفته است.

دامینی رامشبای یکی از این زنان است. او می‎گوید: "راحت نمی‎توانیم از توالت استفاده کنیم. باید صبر کنیم اول مردها به آنجا بروند."

"مجبورم جلوی خودم را بگیرم"

" به عنوان زن باید اول کارهای خانه را انجام بدهیم. در طول تابستان زردی گرفتم چون مجبور بودم جلوی خودم را بگیرم."

گولرز می‎گوید: " در فرهنگ هند، زنان در مورد مسائل مربوط به بهداشت عمومی خود سکوت می‎کنند و این به مرگ منجر می‎شود. راه حل طولانی مدت این مشکل، رسیدگی به مسائل پیچیده‎ای همچون برابری جنسی و حقوق زنان را در برمی‎گیرد."

چرا زنان هند در گرما، آب نمی‎خورند؟

رنگ‌آمیزی سقف با رنگ سفیدی که نور را منعکس می‌کند، به پائین آمدن دمای هوای خانه کمک می‎کند

مدت‎هاست در مورد افزایش چشمگیر موج گرما در آسیای جنوبی هشدار داده شده، منطقه‌ای که یک پنجم جمعیت دنیا را در خود جای داده است.

گولرز می‎گوید باید راه‎حلی پیدا کنیم که مناسب شرایط منطقه باشد. از جمله این که ساکنان به تلفن همراه دسترسی داشته باشند تا هشدارهای مربوط به موج گرما را دریافت کنند و برای درخواست کمک تماس بگیرند. او می‎گوید: "سایر راهکارهای عملی از جمله زدن رنگ منعکس‌کننده نور به سقف خانه‎ها و نصب پرده‎های حصیری به پنجره‎ها، شرایط را برای کسانی که در خانه هستند بهتر می‎کند. اما داشتن توالت در خانه و دسترسی به آب آشامیدنی پاک اصلی‎ترین راه‎حل است."

انتهای پیام/

منبع:bbc

 

کد خبر: 1976