نیکوتین چند روز در بدن می ماند؟

دوشنبه،۰۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۳
نیکوتین چند روز در بدن می‌ماند؟

گروه علمی - چقدر طول می‌کشد تا بدن نیکوتین را حذف کند و آیا ممکن است سریع‌تر بتوان آن را از بدن دفع کرد؟

به گزارش پیام ایران، نیکوتین، ماده اعتیادآور در تنباکو، سیگار و سیگار الکترونیکی است و بدن فرد سیگاری تا 90 درصد نیکوتین را جذب می‌کند.

پس از استفاده از انواع تنباکو، ماده نیکوتین بعد از کشیدن سیگار در بدن می‌ماند.آزمایش‌های پزشکی قادر به تشخیص نیکوتین در ادرار، خون، بزاق، مو و ناخن است.

به گفته محققان دو ساعت پس از مصرف نیکوتین، بدن نیمی از آن را حذف می‌کند. این بدان معنا است که نیمه‌عمر نیکوتین دو ساعت است. درواقع اثرات فوری نیکوتین به‌سرعت برطرف می‌شود و سیگاری‌ها بلافاصله احساس نیاز دوباره می‌کنند.

نیکوتین پس از ورود به بدن به 20 ماده مختلف ازجمله cotinine، anabasine و nornicotine تقسیم می‌شود.درنهایت این مواد از طریق ادرار دفع می‌شود.

به عقیده اعضای انجمن شیمی بالینی آمریکا 2 هفته طول می‌کشد تا خون فرد سیگاری به حالت قبل از سیگار کشیدن برگردد و در ادرار این موضوع تا چند هفته طول می‌کشد. به گفته محققان این ماندگاری در مو بیشتر نیز هست. البته فردی که دائم می‌کشد، اوضاعش به‌مراتب با بقیه فرق دارد.

نکات قابل‌توجه دیگر اینکه مثلاً نیکوتین در افراد بالای 65 سال بیشتر از سایر گروه‌های سنی می‌ماند. در زنان نیکوتین زودتر دفع می‌شود، و اگر قرص کنترل بارداری مصرف کنند، زودتر نیز دفع می‌شود.

اگر به مدت 10 روز نیکوتین مصرف نکنیم، آزمایش خون متفاوت خواهد شد. خوردن فراوان آب، شستشوی کلیه و کبد، ورزش و عرق کردن و خوردن آنتی‌اکسیدان می‌تواند سریع‌تر نیکوتین را از بدن خارج کند.

انتهای پیام/ خبرآنلاین

کد خبر: 2114