خانه "بزرگ آقا" و "فروغ" در آستانه نابودی است

شنبه،۰۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۰
خانه "بزرگ آقا" و "فروغ" در آستانه نابودی است

گروه جامعه - میراث فرهنگی - به نظر می رسد داستان بی‌توجهی به خانه‌های تاریخی و تخریب روز به روز آنها پایانی ندارد. این روزها صحبت از تخریب دو خانه‌ی تاریخی است؛ اولی عمارت تاریخی وثوق الدوله یا همان خانه بزرگ آقا در سریال شهرزاد و دومی خانه پدری فروغ فرخزاد شاعر معاصر کشورمان است.

روزنامه قانون در گزارشی با عنوان «خانه شهرزاد در یک قدمی نابودی» نوشت: در مرکز شهر تهران و در کوچه پس‌کوچه‌های قدیمی این شهرنیز خانه ها وبناهای قدیمی زیادی وجود دارد که خانه وثوق‌الدوله از جمله آن‌هاست. خانه‌ای با قدمتی حدود دو قرن (در سال 1211 ه.ش) که در زمان سلطنت محمدشاه قاجار برای میرزامحمد قوام‌الدوله آشتیانی از صاحب منصبان و رجال آن دوره ساخته شد.

خانه "بزرگ آقا" و "فروغ" در آستانه نابودی است

این خانه با وجود تمام زیبایی‌های منحصر به فردش، گچ‌بری‌ها و کاشی‌کاری‌هایش، باغ پر درخت و ... تا به حال برای ما سهمی در جذب توریست و گردشگر نداشته و با خبرهای تلخی هم که از آن به گوش می‌رسد، در آینده هم نخواهد داشت.

ميراث؛ گرفتار تناقض

هفته گذشته تصمیم گرفتم به این خانه تاریخی سری بزنم، خانمی آیفون تصویری را جواب داد و وقتی با درخواست بازدیدم از خانه و باغ مواجه شد، با پرخاش گفت: «یعنی چی؟ اینجا اداره‌است! معلومه که در رو باز نمی‌کنم».  او گفت: «ما اینجا رو اجاره کردیم و الان تحت مالکیت ماست».

پرسیدم که، خانه را از بنیاد مستضعفان اجاره کرديد که جواب داد: نخیر خانم، چه کار به بنیاد مستضعفان دارد؟ ما از میراث اجاره کردیم. گفتم در سایت‌ها نوشته‌اند بازدید برای عموم آزاد است که با جواب کوبنده سرکار خانم مواجه شدم: این‌ها رو یك سری علاف که اینجا می‌چرخند، می‌نویسند. هیچ بازدیدی نداریم و آیفون را گذاشت.

خانه "بزرگ آقا" و "فروغ" در آستانه نابودی است

سوال اصلی اینجاست که چرا اجازه بازدید از این عمارت و باغ داده نمی‌شود؟اگر زیرساخت‌های خانه مناسب رفت و آمد زیاد نیست، چرا خانه‌ای که ثبت ملی شده را آماده بازديد نمی‌کنند؟ وقتی هم که به دنبال جواب این‌ها برویم، درست مثل باغ برره! به رد پای سازمان بنیاد مستضعفان می‌رسیم.

ایلنا نیز از تخریب یک خانه 82 ساله خبر داد؛ خانه پدری فروغ فرخزاد. این خبرگزاری در گزارشی باعنوان «تنها چند روز به تخریب خانه تاریخی و پدری فروغ فرخزاد باقی‌مانده» نوشت:

حالا با پتک‌ها ‌و کلنگ‌هایشان در یک قدمی حیاط خانه فرخزاد ایستاده‌ و خبر از تخریب آن در همین یکی دو روز آینده می‌دهند. پیرمرد تفرشی که سال‌ها پیش این‌ خانه را از پدر فروغ خریده و حافظ تاریخ و خاطره‌های آن بود، حالا فوت کرده است و ورثه می‌خواهند هرچه سریع‌تر خانه را تخریب کنند. رسانه‌ها در خواب و شهرداری منطقه ۱۱ ناحیه ۴ هم پروانه ساخت آن را صادر کرده و کار روی کاغذ تمام است.

چندی پیش نیز موسسه مردم نهاد سرزمین سبز طی نامه‌ای به مدیرکل میراث فرهنگی تهران خواستار ثبت خانه فروغ فرخزاد شده‌بود. در بخشی از این نامه قید شده‌ است: خانه فروغ فرخزاد، طبق تصمیم مالکین فعلی، ظرف چند روز آیده تخریب خواهد شد و پروانه ساخت آن نیز توسط شهرداری منطقه 11 ناحیه 4 صادر گردیده‌ است.

انتهای پیام/

منبع: برترین‌ها

کد خبر: 2168