توسعه گردشگری ایران با خدمات متنوع اسپا

دوشنبه،۰۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۱
توسعه گردشگری ایران با خدمات متنوع اسپا

گروه گردشگری ایران - پنجمین همایش اسپا در صنعت گردشگری در هتل پارسیان آزادی تهران برگزار شد.

مهندس قریب، رییس هیات مدیره گروه هتل‌های آریا و از مدیران شناخته شده عرصه گردشگری کشور، گردشگری را مقوله‎ای درآمدزا دانست که در 40 سال دوران انقلاب، برای خلق ثروت و رفاه عمومی به آن توجه لازم نشده است.

وی گفت: ویژگی صنعت گردشگری آن است که به صورت مویرگی در اعماق جامعه نفوذ کرده و اشتغال و درآمد پایدار ایجاد می‌کند. ایجاد سازمان‌ها و گروه‌های مردم نهاد می‌تواند مدیریت گردشگری کشور را تحت فشار قرار دهد. مدیریتی که همواره به گردشگری کشور الحاق شده و از این بدنه نیست.

این مدیر گردشگری، با اشاره به پائین بودن میانگین کشوری ضریب اشغال تخت‎ در هتل‎ها، خواستار توجه به نوآوری‎ و تخاذ تدابیری برای افزایش ضریب ماندگاری گردشگران در هتل‌ها شد و گفت: به دلیل تمرکز هتل‌داران به درآمد حاصله از اتاق، درآمدزایی هتل‌ها پایین است و اسپا یکی از این خدمات است.

به گفته وی با ایجاد جذابیت‎های متنوع، می‎توان مدت حضور جهانگردان و گردشگران را در مراکز اقامتی بسیار بیشتر کرد.

پانته‌آ ضیمران، مدیرعامل شرکت راما اسپا و برگزار کننده همایش در سخنان خود با انتقاد از کپی‌برداری در کشور و خلاء نوآوری، خواستار تعامل و حرکت جمعی سیاست‌گذاران و دست‌اندرکاران گردشگری کشور برای بهبود شرایط شد.

او گفت: اسپا در همه جای دنیا، زیرمجموعه گردشگری است. متاسفانه در ایران در اغلب موارد، استانداردهای لازم برای مراکز اسپا و ماساژ رعایت نشده و بیشتر به عنصر زیبایی توجه می‌شود.

وی افزود: ثبت و شکل‌گیری انجمن تخصصی اسپا، ماساژ و حمام سنتی ایرانی که حاصل سال‌ها تلاش اینجانب بوده، گامی مثبت برای همگرایی و همفکری است و ما در صدد برگزاری نشست‌هایی برای رشد کمی و کیفی مراکز ارائه این خدمات و همچنین بومی‌سازی اسپا منطبق با فرهنگ و معیارهای ایرانی هستیم.

وی با اشاره به این که ترک‌ها در زمینه معرفی و درآمدزایی از حمام ترکی در جهان بسیار موفق عمل کرده‎اند، گفت: در فرهنگ ایرانی، حمام ایرانی سابقه زیادی دارد که با زیبایی‎های معماری و ارائه خدمات مرتبط، محل پاکیزگی، تفریح، آرامش و استراحت بوده است و ما باید با رعایت استانداردها، به سوی احیاء آن تجربه‎های ناب برویم.

این کارآفرین برتر صنعت گردشگری فقدان رعایت مسائل علمی در ماساژ را مساله مهمی دانست که در بسیاری از مراکز به آن توجه نمی‌شود. او به عنوان مثال گفت که ماساژ برای زنان باردار توصیه نمی‎شود و برخی بخاطر کسادی و یا جذب درآمد، نباید بر مشکلات بیفزایند. همچنین راه‎اندازی بخش ماساژ در « سی، آی، پی» یک فرودگاه برای مسافران خروجی خوب و برای مسافران ورودی نامناسب است.

مهندس منتظری از فعالان عرصه گردشگری و مشاور فنی عامل چهارم طرح تطبیق هتل‌ها، درسخنانی خواستار توجه هتل‌داران و سازندگان مراکز گردشگری به اصول و پایه‌های علمی و استفاده از متخصصین شد.

وی گفت: الزامات کیفیت خدمات موجب می‌شود که هتل‌ها به امکانات و خدمات جدید روی بیاورند و این مهم با استفاده از مشاوران عالی گردشگری محقق می‌شود.

بیدگلی معاون شرکت توسعه گردشگری و مدیر اجرایی جامعه هتلداران ایران با اشاره به توسعه فضاهای گردشگری در ایران، الحاق بخش اسپا را دارای ارزش افزوده‌ای دانست که باید مورد توجه سرمایه‎گذاران مالکان و دست‎اندرکاران مراکز اقامتی تفریحی رفاهی قرار گیرد.

وی افزود: این مقوله که جایگاه مهمی در سلامتی و تندرستی دارد، منجر به افزایش درآمدزایی نیز می‌گردد و کشور ترکیه در این زمینه اقدامات زیادی انجام داده است.

تهرانی مدیرکل هتل آساره نیز با تقدیر از تلاش‌های مجموعه راما اسپا در توسعه فرهنگ و ظرفیت‌های بومی در کشور، جایگاه این صنعت را در دنیا روبه رشد دانست که با نگاه فعالان گردشگری در ایران رو به بهبود است.

دکتر اصلان‌زاده، مدیرعامل گروه گردشگری رایزن، دیگر سخنران همایش با تشریح ریشه‌ها و خاستگاه اسپا و توجه بین‌المللی به آن خواستار حمایت‌های سرمایه‌گذاران برای این خدمات مورد علاقه‌ی مشتریان شد.وی ظرفیت‎های گردشگری ایران را بسیار فراتر از آنچه اکنون وجود دارد، دانست.

دکتر شایسته مقدس، معاون دو دانشکده " بیوتی" و " هتلداری" دانشگاه "میس اورینتال" مالزی به عنوان آخرین سخنران همایش گفت: کشور مالزی، سالانه پذیرای 6 میلیون مسافر است که قصد استفاده از خدمات سلامت، زیبایی، اسپا و ماساژ را دارند و هر مسافر حداقل 1500 دلار برای این مساله هزینه می‌کنند.

او حمایت دولت از این دو دانشگاه را در توسعه پایدار و تعمیق فرهنگ گردشگری مهم دانست و گفت: هتل‌داران ایرانی نباید فقط از زاویه هتل‌داری به موضوع نگاه کنند. بلکه باید دست به دست هم بدهند و ایرادها را حل کنند و کاری کنند که میهمانان خارجی احساس کنند، ایرانی‌ها در همه جا میهمان‌دوست و میهمان‌پذیر هستند.

وی افزود: شماری از مسافران خارجی که به ایران سفر کرده‌اند، معتقدند که ایرانی‌ها در خانه و شهر میهمان‌پذیر هستند ولی در هتل‌هایشان نه.

در پایان این مراسم، تفاهمنامه‌ای بین راما اسپا و دانشکده مالزین بیوتی برای همکاری‌های متقابل در زمینه گردشگری و اسپا به امضا رسید.

انتهای پیام/

کد خبر: 2207