خداحافظی شرق مازندران با کشت برنج

پنج شنبه،۲۳ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۶

گروه اقتصاد - کمبود آب کشاورزی در مازندران که این روزها به خاطر اوج گیری کشت و کار برنج نقل محافل مردمی و نشست های کارشناسی است ، کشت این محصول آب دوست را در شرق این استان به خط قرمز وصل کرده است .
کشت عمومی برنج در مناطق شرقی مازندران که شهرستان های گلوگاه ، بهشهر ، نکا و میاندرود و بخشی از شهرستان ساری را شامل می شود ، سابقه ای کمتر از ۵۰ سال دارد و عمدتا از دهه ۵۰ با غیر اقتصادی شدن کشت پنبه و رواج حفر چاه‌های نیمه عمیق و عمیق عمومی شد.
این منطقه که به لحاظ شرایط آب و هوائی کم رطوب تر و گرم تر از مناطق مرکزی و غربی است ، از بارندگی سالانه کمتری برخوردار است و بر خلاف غرب ، رودخانه های دائمی و فصلی زیادی ندارد.
بیشترین ذخایر آبی که تاکنون کشاورزان شرق مازندران از آن بهره می بردند ، آب های زیرزمینی بود که بر اساس گزارش شرکت آب منطقه ای استان سبب شد تا دشت های این منطقه با خطر فرونشست و شوری مواجه شود .
نتایج بررسی دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه ای مازندران که سال گذشته منتشر شد ، نشان داد که در مناطق شرق استان به خاطر اضافه برداشت از چاههای مجاز و حفر چاههای غیر مجاز ، سطح آب سفره های زیززمینی به‌شدت افت کرده و سبب پیشروی جبهه آب شور به طرف جبهه آب شیرین شده و در دشت حسین آباد بهشهر تعادل را به هم ریخته است .
معاون جهاد کشاورزی مازندران  از کشاورزان شرق مازندران خواست تا به صورت جدی از هم اکنون برنامه و فعالیت های عملی کشت های جایگزین بهاره و تابستانه شامل سویا ، گنجد ، سبزی و صیفی ، آفتابگردان ، پنبه ، سورگم و ذرت را شروع کنند.
 

انتهای پیام/

منبع: ایرنا

کد خبر: 226