نیکی هیلی: با سخنرانی روحانی درشورای امنیت به ریاست ترامپ مخالفت نمی‌کنیم

چهارشنبه،۱۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۹
 نیکی هیلی: با سخنرانی روحانی درشورای امنیت به ریاست ترامپ مخالفت نمی‌کنیم

گروه بین الملل- سفیر آمریکا در سازمان ملل اعلام کرد که دونالد ترامپ ریاست جلسه شورای امنیت که ماه جاری میلادی با موضوع آنچه "نقض قوانین بین المللی از سوی ایران" خوانده شده است را بر عهده خواهد داشت تا رهبران جهانی را برای اتخاذ رویکردی شدیدتر علیه ایران تحت فشار قرار دهد.

به گزارش پیام ایران، به نقل از روزنامه گاردین، نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل هم‌زمان با عهده‌داری ریاست شورای امنیت از سوی آمریکا در ماه سپتامبر به خبرنگاران گفت که دونالد ترامپ،‌ رییس‌جمهور آمریکا ریاست جلسه شورای امنیت سازمان ملل را برای رسیدگی به آن چه نقض قوانین بین‌المللی از سوی ایران و بی‌ثباتی‌ای که ایران در سراسر منطقه خاورمیانه به راه انداخته، خوانده بر عهده خواهد داشت.

نیکی هیلی پیوسته ایران را به مداخله در مسائل یمن و سوریه متهم کرده است.

سفیر آمریکا در سازمان ملل همچنین گفت که به پروتکل سازمان ملل پایبند خواهد بود و به مقامات ایرانی اجازه خواهد داد که در صورت تمایل در این جلسه سخنرانی کنند.

بر اساس اظهارات دیپلمات‌ها، ایران ممکن است برای ایراد سخنرانی در جلسه 26 سپتامبر درخواست دهد. پیش‌بینی‌ می‌شود که حسن روحانی، رییس جمهور کشورمان 25 سپتامبر در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کند اما هیئت نمایندگان ایران در سازمان ملل هنوز در این باره اظهار نظری نکرده است.

سفیر آمریکا در سازمان ملل همچنین اظهار کرده است که آمریکا با سخنرانی روحانی مخالفتی نخواهد کرد.

هیلی که در ماه سپتامبر ریاست شورای امنیت را بر عهده دارد، گفته است که پیش بینی نمی کند پس از برگزاری جلسه شورای امنیت به ریاست ترامپ درباره ایران، بیانیه رسمی یا قطعنامه ای از سوی این شورا ارائه شود و هدف این جلسه تنها اعتراض به سیاست های ایران است.

این تصمیم اما احتمال مجادله رو در رو میان دونالد ترامپ و مقامات ایرانی و احتمالا حسن روحانی را که بنا به پروتکل سازمان ملل به این جلسه دعوت خواهد شد، بالا می برد.

به گفته هیلی، ترامپ برای مسئول دانستن ایران در اقداماتی که دولت آمریکا آن ها را موجب بی ثباتی می داند، "بسیار مصمم است".

نیکی هیلی در کنفرانسی خبری ادعا کرد: سخت است جایی را پیدا کنیم که درگیری ای وجود دارد و ایران در مرکز آن قرار ندارد. به عقیده ما اقدامات آنان نادیده گرفته شده و برای مدت طولانی از آن ها چشم پوشی شده است و ما فکر می کنیم که زمان آن رسیده که ایران بایستد و در این باره توضیح دهد.

احتمال دارد که این اقدام، ترامپ را با  انتقاداتی از سوی مخالفان آمریکا و حتی متحدانی  نظیر انگلیس و فرانسه که به شدت با خروج واشنگتن از توافق هسته ای مخالف بودند، روبه رو کند.

هیلی همچنین اظهار کرده است: متوجهم که برخی از اعضا صحبت درباره این موضوع را مناسب نمی دانند اما به شخصه بر این باورم که وقتی در شورای امنیت درباره مسائلی که صحبت از آن ها مناسب نیست حرف می زنیم، اتفاقات خوبی می افتد.

وی افزود: می خواهیم مطمئن شویم که آن ها فهمیده اند جهان آنان را زیر نظر دارد.
دمیتری پولیانسکی، معاون سفیر روسیه در سازمان ملل نیز گفته است که جلسه شورای امنیت درباره ایران باید بر اجرای توافق هسته‌ای 2015 متمرکز باشد.
پولیانسکی به شورای امنیت گفت: ما بسیار امیدواریم که درباره خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران صحبت شود.

رییس جمهور آمریکا در ماه مه به طور یک جانبه از توافق هسته‌ای ایران با شش قدرت جهانی خارج شد و به دنبال آن تحریم‌های خود را بار دیگر علیه ایران اجرایی کرد.

این اقدام از سوی آمریکا، این کشور را با انتقادات بسیاری مواجه کرد و کشورهای اروپایی هم‌اکنون به دنبال حفظ توافق هسته‌ای با ایران هستند.

انتهای پیام/

منبع:ایسنا

کد خبر: 2819