شب پیش از سخنرانی روحانی در مجلس چه پیامی بین رهبری و رئیس‌جمهور ردوبدل شد

پنج شنبه،۱۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۵
شب پیش از سخنرانی روحانی در مجلس چه پیامی بین رهبری و رئیس‌جمهور ردوبدل شد

گروه سیاسی- بر اساس شنیده‌ها از برخی منابع شب قبل از حضور روحانی در مجلس شورای اسلامی پیامی بین رهبری و رئیس‌جمهوری ردوبدل شده است که بنا بر توصیه‌های رهبری، حسن روحانی از تصمیم خود مبنی بر بازگو کردن مگوها بازمی‌گردد.

به گزارش پیام ایران، اگرچه حسن روحانی از سؤالات ۵ گانه مجلس استقبال کرده و در نامه به رئیس مجلس و همچنین در گفت‌وگوی تلویزیونی با مردم اعلام کرده بود که از این فرصت استقبال و حقایقی را با مردم در میان خواهد گذاشت اما چه شد که در صبح سه‌شنبه تنها به مدیریت جلسه و بیان معضلات اصلی و ریشه تنش‌های خارجی اکتفا و آماجی از کنایه‌ها را به جان خرید؟

ایلنا نوشت: بر اساس شنیده‌ها از برخی منابع شب قبل از حضور روحانی در مجلس شورای اسلامی پیامی بین رهبری و رئیس‌جمهوری ردوبدل شده است که بنا بر توصیه‌های رهبری، حسن روحانی از تصمیم خود مبنی بر بازگو کردن مگوها بازمی‌گردد. برخی از منابع از دیدار آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب با حسن روحانی رئیس‌جمهور خبر می‌دهند و بعضی از ارسال پیامی مکتوب که در آن رهبری با توجه به وجود نگرانی‌ها در جامعه و کشور به حسن روحانی توصیه می‌کنند جلسه را به‌گونه‌ای مدیریت کند تا دشمن نتواند از فضای موجود بهره‌برداری کرده و آرامش جامعه مخدوش شده به هم بخورد.

بر اساس این توصیه، حسن روحانی علیرغم اینکه متن بسیار مهمی را در جواب نمایندگان آماده کرده است اما از ارائه آن در مجلس امتناع و خودداری می‌کند. به‌گونه‌ای که حتی در موقع سخنرانی هیچ یادداشتی همراه نداشته و در مقابل او نیست. سخنرانی‌ آنقدر متفاوت با متن تهیه‌شده که همراهان روحانی که در تهیه متن و گزارش سخنرانی او نقش داشته‌اند، شوک شده و دچار حیرت می‌شوند.

این گزارش حاکی است دو اتفاق نشانگر تغییر رفتار روحانی در شب قبل از سخنرانی و ارائه پاسخ به نمایندگان و مردم است. یک اینکه وقتی علی مطهری نماینده مجلس در بدو ورود روحانی به او گوشزد می‌کند که فراکسیون امید گفته‌اند اگر روحانی شفاف نبوده و مواضع تندی نگیرد با او همراهی نکرده و رأی نخواهند داد. روحانی در پاسخ با بی‌اعتنایی پاسخ می‌دهد که خب رأی ندهند. این مسئله همراهان روحانی را مجاب می‌کند تا به او یادآوری کنند جمع آرای جبهه پایداری و جریان تندرو مجلس و فراکسیون امید، رأی منفی قابل‌توجهی خواهد بود و حداقل رئیس‌جمهور به‌گونه‌ای سخنرانی کند که به تواند آرای فراکسیون امید را به دست آورد، روحانی به همراهان خود تأکید می‌کند که فرق بین مادر واقعی و مادر غیرواقعی در همین است که منافع ملی را به منافع فردی ارجحیت نمی‌دهد. اگرچه اقبال برخی از نمایندگان و بخشی از افکار عمومی در این است که سخنرانی تند باشد اما منافع ملی و درازمدت و همچنین توصیه رهبری به مدیریت و کنترل و حفظ آرامش فضای موجود کشور است.

سوی دیگر ماجرا نیز از این‌ قرار است که تنها به روحانی توصیه به حفظ آرامش کشور نشده اما طرف مقابل توصیه رهبری را رعایت نکرده و متأسفانه نشان داد دایه‌داران انگاره ذوب در ولایت نه‌تنها به حرف رهبری در حفظ آرامش کشور اعتنایی نکرده بلکه با الفاظی تند گاها توهین‌آمیز رئیس‌جمهور را مخاطب قراردادند تا فضای جلسه متشنج شود.

برخی منابع از این خبر دادند که جریان تندرو به دنبال آن بود تا با دوقطبی‌سازی و ایجاد تشنج جلسه را نیمه‌تمام به پایان ببرند که با هوشیاری روحانی این خواب آشفته تعبیر نشد.

گفتی است اگرچه با تلاش هیئت‌رئیسه مجلس مجتبی ذوالنور نتوانست فیلم خود را در مجلس پخش کرده و فضا را متشنج کند، اما برخلاف منویات رهبری فیلم مذکور را در فضای مجازی توزیع کرد و نشان داد که این جریان تا زمانی از رهبری تبعیت می‌کند که مؤید اهداف و خواسته‌هایشان باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 2837