عزم جدید خودروسازان برای افزایش قیمت خودرو

سه شنبه،۲۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۰

گروه اقتصادی- عزم جدید خودروسازان برای افزایش قیمت خودروهای تولید داخل و توجه به بازار خودرو در سایر کشورها نشان می دهد که مصرف کننده ایرانی با چه وضعیت نامناسبی دست به گریبان است. خودروسازان داخلی و شورای رقابت برای افزایش احتمالا ۲۰ درصدی قیمت محصولات داخلی دست به کار شده و در حال زمینه سازی برای ایجاد جهشی مجدد هستند. اگرچه نیاز به زمینه سازی هم نیست و انحصار بی سابقه‌ای که در خودروسازی ایران حاکم شده و آزادی بی حد و حصری که دو شرکت بزرگ خودرویی دارند باعث شده است هرگونه که بخواهند با مصرف کننده رفتار کنند.

از نظر خودروسازان داخلی پدیده‌هایی مانند خودروی قسطی بدون بهره و یا کاملا قسطی پدیده‌هایی ناشناخته هستند. از نظر خودروسازان داخلی واحد‌هایی به اسم تحقیق و توسعه زائد بوده و در صنعت خودرو نیازی به نوآوری وجود ندارد و می‌توان یک خودرو را برای سال‌های متمادی با همان شکل و شمایل تولید کرد. ایران تنها کشور دنیا است که در آن پژو ۴۰۵ مدل تولیدی سال ۱۹۸۷ را می‌توان بعد از چهار دهه با کیفیتی بدتر از زمان تولید اولیه به مردمبا قیمتی به بیش از گذشته فروخت.
ضمن اینکه در ایران عملا چیزی به اسم خرید اقساطی وجود ندارد. در حالیکه در سایر کشور‌ها اگر مشتری بخواهد قسطی ماشین خریداری کند که غالبا با همین شیوه خرید می‌شود و به ندرت کسی با پول نقد خرید می‌کند، می‌تواند از روزی ۲.۶ دلار تا ۳۵ دلار برای خرید خودرو روز بدون پیش پرداخت هزینه نماید؛ که با یک حساب سرانگشتی ماهی ۷۸ تا ۱۰۵۰ دلار می‌شود یعنی از ۴۶۸ هزار تومان تا ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان که البته شامل خودرو‌های لوکس با تعریف جهانی مانند بوگاتی، لامبورگینی و امثالهم نمی‌شود که صد‌ها هزار دلار قیمت دارند. اگرچه با وضعیتی که خودروسازان داخلی ایجاد کرده اند یک خودرو ارزان مانند تویوتا کورولا و یا خودرویی ارزان و ضعیف مانند فیات ۵۰۰ از نظر مردم ایران خودروی لوکس محسوب می‌شوند. اقساط در بازه‌های زمانی ۳۶ ماه، ۴۸ ماه و ۶۰ ماه به خریداران عرضه می‌شود که باعث شده است خرید خودرو دغدغه مصرف کننده نباشد و هر شخصی با درآمد معمولی به راحتی بتواند گزینه‌های خوبی برای استفاده داشته باشد.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کد خبر: 325