پسر کوچک البغدادی کشته شد/ سرنوشت ابهام آلود رهبر داعش

پنج شنبه،۱۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۹
پسر کوچک البغدادی کشته شد/ سرنوشت ابهام آلود رهبر داعش

گروه بین الملل- روزنامه انگیسی"دیلی میل"، به نقل از جبار المعموری، فرمانده نظامی عراقی خبر داد، پسر کوچک ابوبکر البغدادی، سرکرده گروه تروریستی داعش طی حمله هوایی روسیه در سوریه در مخفیگاه خود کشته شده است.

چند ماه پیش در تاریخ دوم ژوئیه جاری نیز حذیفه البدری، پسر بزرگ  البغدادی در جریان درگیری با نیروهای سوریه و روسیه در نزدیکی نیروگاه برق حمص سوریه از پای درآمده بود.

کانال تبلیغاتی داعش در تلگرام تحت عنوان "ولایة حمص" تصویری از این پسر را با لباس افغانی در حالی که کلاشنیکوف در دست دارد منتشر و خبر کشته شدن او را    اعلام کرد.

ابوبکر البغدادی کجاست؟

خبر کشته شدن پسر البغدادی در حالی منتشر شده که محل رهبر داعش هنوز نامشخص است اما در بیانیه روز سه‌شنبه این نشان وجود دارد که وی هنوز زنده است. به گفته یک مقام عراقی، ابوبکر البغدادی که بارها خبر مرگش اعلام شده، احتمالا زنده است و در خاک سوریه در نزدیکی مرزهای مشترک با عراق به سر می برد.
ابوبکر البغدادی  نام مستعار «ابراهیم عواد ابراهیم البدری» است که جولای 2014 (تیر/ مرداد 93) برای نخستین بار از مسجد جامعه « النوری» موصل در برابر جمعیت حاضر و مدعی تشکیل حکومت داعش شد.
وی چهارمین سرکرده گروهک تروریستی داعش است و پس از ابومصعب زرقاوی که در سال 2006 میلادی کشته شد ، « ابوحمزه مهاجر» و «ابوعمر بغدادی» که در سال 2010 در حمله هوایی آمریکایی ها از پای در آمد، سرکرده این گروه تروریستی شد.
البغدادی متولد سال 1971 میلادی در سامرا و 47 ساله است. او فعالیت خود را با عضویت در گروهک تروریستی القاعده در عراق آغاز کرد و سال 2010 به دستور اسامه بن لادن سرکرده پیشین القاعده ، به عنوان سرکرده این گروه در عراق منصوب شد.
حالا رهبر یک گروه تروریستی با این مشخصات، وضعیت مبهمی دارد، هیچ کس نمی داند او کجاست؟ شاید این به شخصیت ویژه او باز می گردد. گفته می شود خانواده ابوبکر بغدادی او را «مومن» و تروریست های داعش او را «شیخ ناپیدا» خطاب می‌کردند، به این دلیل که او خیلی مرموز رفتار می کرد تاجایی که هنگام صحبت با دیگران صورتش را با نقابی می پوشاند. او که از زمان افول داعش، مدتها است، در انظار عمومی ظاهر نشده است، با انتشار دو پوستر تبلیغاتی در آستانه کریسمس ۲۰۱۸، از طرفداران این گروه تروریستی خواست در انگلیس، فرانسه و آلمان حملاتی مرگبار انجام دهند، با اینحال هیچ خبری از رهبر مخوف  این گروه نیست و هیچ کس پاسخ این سوال را نمی داند؛ ابوبکر بغدادی کجاست؟

پیام صوتی ابوبکر

در همین حال اواسط مهر ماه گروه تروریستی داعش پیامی صوتی منتشر کرد و مدعی شد این پیام متعلق به "ابوبکر بغدادی" است. صدایی که در پیام صوتی جدید شنیده می‌شود شباهت بسیاری به ابوبکر بغدادی دارد و هرچند تاریخ آن مشخص نیست، گوینده آن به بحران هسته‌ای کره شمالی اشاره می‌کند، که بر این اساس به نظر می‌رسد پیام صوتی در هفته‌های اخیر ضبط شده باشد. با این وجود هیچ خبر، نشانه و یا سندی از وضعیت بغدادی وجود ندارد.  نخستین پیام صوتی او به تابستان ۲۰۱۲ بر می‌گردد زمانی که از پیروزهای متعدد داعش خبر داد.  ابوبکر بغدادی به چهره‌ای تبدیل شد که ایالات متحده آمریکا برای تحویل او ابتدا ده میلیون دلار جایزه درنظر گرفت. بعدها این مبلغ به ۲۵ میلیون دلار افزایش یافت.
یکی از نزدیکان بغدادی اعتراف کرد که ژوئیه گذشته دیداری با ابوبکر بغدادی داشته است. وی پست عضو کمیته عمومی نظارت بر داعش بعد از تقسیم آن به پنج امارات عراق، شام، آفریقا، اروپا و خلیج فارس را برعهده داشته است.
پیشتر یک مقام عراقی در ابتدای ماه مه گفته بود، ابوبکر بغدادی که بارها خبر مرگش اعلام شده، زنده و در مناطق مرزی سوریه و عراق است .
او گفته بود، بغدادی در خفا رفت‌و آمد می‌کند و از خودرو استفاده نمی‌کند. او همواره چهار یا پنج همراه دارد که یکی از آنها پسر و دیگری دامادش است
روسیه نیز در ژوئن ۲۰۱۷ اعلام کرده بود، احتمالا بغدادی در حمله‌ای در اواخر ماه مه در نزدیکی رقه کشته شده باشد. اما سه ماه بعد یک مسؤول آمریکایی عالی رتبه تاکید کرد، او همچنان زنده و در شرق سوریه مخفی شده است
روزنامه انگلیسی سان  طی گزارشی اظهار داشته که «ابوبکر البغدادی» رهبر گروه تروریستی داعش به آفریقا گریخته و امیدوار است بتواند تشکیلات ازدست‌رفته خود را در این قاره احیا کند.
حشام الشامی یک کارشناس امور عراق هم با بیان اینکه اکثر مؤسسین داعش به هلاکت رسیده اند معتقد است بغدادی تنها رهبری است که باقی‌مانده است. سایر فرماندهان داعش نیز دائماً موقعیت و سمت خود را تغییر می‌دهند
داعش همچنان ۲۰۰۰ نیروی فعال در عراق و ۳۰۰۰ نیرو در سوریه دارد وی می گوید.
گروه تروریستی داعش به رهبری ابوبکر البغدادی در سال 2004 میلادی تأسیس و با دولت‌های عراق و سوریه وارد جنگ شد.
این گروه تروریستی، ابتدا با شعار حمایت از حقوق اهل سنت سوریه، با دولت این کشور وارد جنگ شد اما به دلیل شکست های پیاپی از ارتش سوریه و عراق روز به روز در حال تضعیف شدن است.
یک منبع عراقی با بیان اینکه که نیروی هوایی عراق ماه ژوئن گذشته محل نشست فرماندهان داعش در خاک سوریه را هدف قرار داده و در پی این حمله شماری از سرکردگان این گروه تروریستی به هلاکت رسیدند تاکید کرد .
بغدادی در جریان این عملیات به شدت زخمی شده، و تصریح کرد، سرکرده داعش به مرگ بالینی دچار شده و توانایی انجام کارهایش را ندارد
در عملیاتی که نیروهای سوریه دموکراتیک دهم سپتامبربرای آزادی آخرین مقر تروریست‌های داعش در شرق سوریه در منطقه صحرایی هم‌مرز با عراق آغاز کردند سرکرده داعش این بار نیز موفق به فرار می‌شود.
ابوبکر بغدادی طی چند سال اخیر از حملات هوایی نجات یافته و دست‌کم یک بار زخمی شد اما کارشناسان هشدار می‌دهند که وی در هنر مخفی شدن ماهر است و این بار نیز فرار خواهد کرد.
حسن حسن، پژوهشگر دانشگاه جورج واشنگتن  می گوید که بغدادی به خوبی می‌داند چگونه خود را مخفی کند. او و گروهش از اشتباهات رهبرشان ابوعمر بغدادی و فرمانده نظامی‌شان ابوحمزه المهاجر که در سال ۲۰۱۰ جانشان را از دست دادند، عبرت گرفته‌اند و این بدان معنی است که تعداد اندکی از افراد مورد اعتماد از مکان وی اطلاع دارند.

انتهای پیام/

منبع: ایران آنلاین

کد خبر: 3395