سود ۱۰ هزار تومانی خارجی ها از خرید هر کیلو سیب‌زمینی ایرانی!

جمعه،۱۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۴
سود ۱۰ هزار تومانی خارجی ها از خرید هر کیلو سیب‌زمینی ایرانی!

گروه اقتصادی- دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و عراق با بیان این که می‌توانیم حتی محصولات آب‌بر را به قیمتی بفروشیم که برای کشور منفعت داشته باشد، گفت: تاجران ما تجارت بلد نیستند که اجازه می‌دهند تجار کشورهای همسایه به زمین‌های کشاورزی ایران بیایند و از کشاورز خرید کنند.

وی تصریح کرد: تقصیر، بیشتر متوجه خود ماست تا کشور خارجی؛ چراکه اجازه داده‌ایم تجار کشورهای دیگر زودتر از ما برای محصول‌مان اقدام کنند. در هیچ کشوری این گونه نیست که کالا در مرز و در یک بازارچه به فروش برسد، اما بخش کشاورزی در ایران اصلا سازماندهی شده نیست و محصولاتش بعضا در بازارچه‌های مرزی به فروش می‌رسد.

حسینی افزود: کشورهای همسایه حداکثر استفاده را از این شرایط می‌برند؛ بنابراین باید عاقل باشیم و محصولات‌مان را با قیمت مناسب صادر کنیم. برای مثال سیب‌زمینی در مزارع کشاورزی حدود ۱۷۰۰ تومان به عراقی‌ها فروخته می‌شود، درحالیکه همان سیب زمینی در بازار عراق حدود ۱۲ هزار تومان عرضه می‌شود.

وی با بیان این که اگر در تولید محصولات آب‌بر مازاد داشته باشیم صادرات آن‌ها اشکالی ندارد، گفت: با توجه به این که محصولاتی مثل سیب‌زمینی و پیاز در عمده‌فروشی‌ها کیلویی حدود ۷۰۰ تومان به فروش می‌رسد، به نظر می‌رسد که مازاد مصرف داخلی داشته باشند که می‌توانند به قیمت بالاتر برای صادرات به فروش برسد.

گفتنی است، طبق آمار وزارت جهاد کشاورزی، در پنج ماهه نخست امسال ۱۴۷.۸۹ تن سیب‌زمینی به ارزش ۴۹.۷۵ میلیون دلار به کشورهای مختلف صادر شده که نسبت به سال گذشته از نظر وزنی ۸۵.۷۷ درصد و از نظر ارزشی ۱۵۶.۱۸ افزایش داشته است.

انتهای پیام/

کد خبر: 3415