افشاگری گاردین: پدرخوانده ایران اینترنشنال و قاتل خاشقجی یکی هستند

چهارشنبه،۰۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۶
افشاگری گاردین: پدرخوانده ایران اینترنشنال و قاتل خاشقجی یکی هستند

گروه بین الملل- نشریه گاردین امروز گزارشی منتشر کرده که می‌تواند برای ایرانی‌ها فوق‌العاده خواندنی باشد.

در این گزارش آمده سعود القحطانی مشاور محمد بن‌سلمان که گفته می‌شود در بازجویی اسکایپی از جمال خاشقجی عصبانی شده بود و دستور داده بود سر این سگ (خاشقجی) را برایش بیاورند، در حقیت فرد پشت پرده تلویزیون ایران اینترنشنال است.

شبکه تلویزیونی ایران اینترنشنال که در لندن مستقر است، توسط یک تاجر نزدیک به ولیعهد عربستان سعودی اداره می‌شود. این موضوع باعث نگرانی‌های فزاینده‌ای درباره افزایش رسانه‌های مستقر در انگلستان می‌شود که با عربستان سعودی مرتبط هستند.

منبعی که گاردین نخواسته نامش را افشا کند به این نشریه گفته است که محمد بن‌سلمان که مسئول قتل جمال خاشقجی است، تلاش‌های ضدایرانی خود را بیشتر کرده و فعالیت‌ها علیه کشورمان را خود رهبری می‌کند و شخص اصلی پشت پرده شبکه تلویزیونی ایران اینترنشنال است. گاردین اضافه کرده است که مجموعه‌ای که شبکه ایران اینترنشنال توسط آن اداره می‌شود هیچ‌گاه دریافت کمک مالی از سعودی‌ها را رد نکرده است.

شبکه ماهواره‌ای ایران اینترنشنال که سال گذشته وارد فضای رسانه‌ای شد، از مجموعه‌ای ۱۰۰ نفره از کارمندانی تشکیل شده است که به‌طور تقریبی دو برابر همکاران خود در دیگر رسانه‌ها حقوق دریافت می‌کنند.

گاردین در ادامه مقاله خود مدعی شده است که با توجه به فضای رسانه‌ای و متهم کردن کشورمان به سانسور اخبار، میلیون‌ها ایرانی از شبکه‌های ماهواره‌ای برای دریافت اخبار استفاده و لندن به محلی برای شبکه‌هایی شده است که علیه جمهوری اسلامی برنامه پخش می‌کنند.

این نشریه از شبکه‌های ماهواره‌ای مثل بی‌بی‌سی فارسی، شبکه من و تو، ایران فردا و ایران اینترنشنال به‌عنوان رسانه‌هایی نام می‌برد که در حال فعالیت خبری ضدایرانی بوده و منابع مالی نامشخصی دارند.

گاردین در ادامه به نقل از منبع خود که نخواست نامش را افشا کند نوشت که سعود القحطانی از نزدیک‌ترین افراد به شاهزاده سعودی در تأمین بودجه تلویزیون ایران اینترنشنال نقش داشته است. گاردین از قحطانی به‌عنوان یکی از دو مقام ارشد سعودی نام می‌برد که در جریان قتل جمال خاشقجی در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول نقش داشته‌اند.

منبع روزنامه گاردین به این نشریه گفته است: «شما می‌توانید ببینید که رسانه‌هایی که توسط سعودی‌ها خریداری و ایجاد و از سوی ولیعهد سعودی تأمین مالی می‌شوند، چگونه در حال تغییر ساختار رسانه‌ای جهان هستند و تلاش می‌کنند که اخبار را به نفع خواست شاهزاده سعودی تغییر دهند».

در مقابل، مدیران ایران اینترنشنال تمامی ادعاهای مطرح‌شده علیه خود و این رسانه را رد می‌کنند و آن را اتهامی بی‌پایه و اساس می‌دانند؛ اما به منابع مالی خود هیچ‌گونه اشاره‌ای نمی‌کنند.

گاردین در ادامه مقاله خود با اشاره به عدم تحمل انتقاد علیه اقتدارگرایی در عربستان سعودی و سرکوب مخالفان ادامه می‌دهد: «قتل خاشقجی مثال بارزی در مورد عدم تحمل صدای مخالفان در داخل عربستان سعودی است و این در حالی است که رسانه‌های زنجیره‌ای متعلق به سعودی در حال تلاش برای ایجاد یک فضای انتقادی علیه ایران هستند».

اسکندر صادقی بروجردی پژوهشگر تاریخ مدرن ایران در دانشگاه آکسفورد به گاردین گفته است: «شکی در این نیست که تلاش شاهزاده سعودی و شبکه‌هایی مانند ایران اینترنشنال در فضاسازی علیه ایران با همکاری دولت ترامپ اجرا می‌شود».

یکی از کارمندان شبکه ایران اینترنشنال که نامش در این مقاله نیامده به گاردین گفته است: «من گفته‌ام که نمی‌دانستم پول این شبکه از عربستان تأمین می‌شود. اگر این موضوع را می‌دانستم به این شبکه نمی‌پیوستم. می‌توانم بگویم که تلویزیون ایران اینترنشنال تبدیل به ساختاری برای فرقه‌گرایی شده است».

انتهای پیام/

کد خبر: 3974