کاوشگر ناسا روی مریخ نشست + تصاویر

سه شنبه،۰۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۳
کاوشگر ناسا روی مریخ نشست

گروه علم و دانش - اولین مریخ‌پیمای ناسا با قابلیت اکتشاف اعماق سطح سیاره بر سطح مریخ فرود آمد.

 این مریخ‌پیما که «اینسایت (InSight)» نام دارد اولین فضاپیمایی است که قابلیت اندازه‌گیری اعماق این سیاره و تحلیل داده‌های آن را دارد و مسیر 56 میلیون کیلومتری زمین تا مریخ را در عرض ۶ ماه طی کرده است.

به نقل از یورونیوز، این فضاپیما با سرعتی حدود ۱۹ هزار کیلومتر بر ساعت به جو مریخ برخورد کرد. در اثر این برخورد سرعت حرکت آن به دلیل اصطکاک جو کند شد و در مدت ۶.۵ دقیقه بر سطح مریخ نشست.

پرواز این مریخ‌پیما در ماه مه از یک ایستگاه فضایی واقع در کالیفرنیای ایالات متحده آغاز شد. تیم کنترل در آزمایشگاه پیشرانه جت ناسا (JPL) در نزدیکی لس‌آنجلس واقع شده امیدوار است اطلاعات لازم از زمان دقیق ورود به مریخ را که از سوی یک ماهواره مینیاتوری که در کنار اینسایت تعبیه شده است، دریافت کند.

اینسایت ۲۴ ماه یعنی معادل یکسال مریخی در مریخ خواهد ماند و با استفاده از لرزه‌نگار و دماسنج ویژه خود شرایط این سیاره و چگونگی پیدایش آن را بررسی خواهد کرد.

ابزار اصلی این سفینه فضایی یک سنجشگر فرانسوی است که برای ضبط کوچکترین ارتعاشات و اثرات جوی در اطراف این سیاره طراحی شده است. این دستگاه که به وسیله یک بازوی رباتی بر روی سطح سیاره قرار می‌گیرد بسیار حساس است و می‌تواند یک مواج لرزه‌ای به اندازه نصف شعاع یک اتم هیدروژن اندازه گیری کند.

دانشمندان امیدوارند با کمک این سنجشگر عمق، چگالی، ترکیب هسته و پوسته سیاره را اندازه‌ بگیرند و به این ترتیب در مورد چگونگی پیدایش آن بیشتر بدانند.

با این حال مقامات ناسا می‌گویند دو تا سه ماه طول می‌کشد تا ابزار اصلی برای انجام اکتشافات مورد نظر به مرحله بهره‌برداری برسد.

کاوشگر ناسا روی مریخ نشست

کاوشگر ناسا روی مریخ نشست

کاوشگر ناسا روی مریخ نشست

انتهای پیام/

کد خبر: 4394