چطور دوران سالمندی را با شادابی سپری کنیم

پنج شنبه،۱۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۱:۳۶

گروه سلامت> مهرنوش فرهی - موضوع سالمندی معمولا چیزی نیست که جامعه به آن رویکرد مثبتی داشته باشد. این دوره از زندگی همچون مرحله ای هراس انگیز ترسیم می شود که همه سعی می کنند آمدن آن را به تعویق بی اندازند. این درحالی است که سالمندی هم مثل دوران دیگر زندگی می تواند جذاب و دوست داشتنی باشد. بعضی کارشناسان عقیده دارند که با بالارفتن سن نه تنها که زندگی خسته کننده نمی شود، بلکه حتی می تواند شیرین تر هم باشد. ممکن است این موضوع به نظرتان غیرعادی بیاید اما باکمی توجه درمی یابید که بسیاری از نگرانی های معمول زندگی ، در این دوره دیگر وجود ندارند و این دوره می تواند دوره استراحت و آرامش فرد به شمار رود. سالمندان معمولا برخلاف جوان تر ها زیاد نگران عقاید دیگران درباره خودشان نیستید. اعتماد به نفس آنها با افزایش سن افزایش یافته و از تجربه های به دست آمده از دوران جوانی بهره می برند. دیگر کسی آنها را به خاطر ظاهروچین و چروک های پوستشان مورد انتقاد قرار نمی دهد. علاوه بر این دیگرفرزندانشان بزرگ شده اند و هرکدام مشغول زندگی خودشان هستند. این به آن معناست که آنها  دوباره فرصت و آزادی یافته اند تا کارهایی را که دوست دارند انجام دهند. برای بیشتر افراد، سالمندی اولین دوره از زندگی است که در آن می توان این شانس را داشت که بدون بار توقعات و انتظارات دیگران و یا اظهارنظرهای تحمیلی آنها زندگی کرد. این مرحله از زندگی، زمانی است که می توان در آن به رضایت کامل درونی و شادی های عمیق دست پیدا کرد.

در ادامه راهکارهایی ارائه می دهیم تا زندگی سالمندی تان از آنچه که هست شیرین تر شود:

هر روز موضوع جدیدی فرا بگیرید

چند وچون قضیه خیلی مهم نیست و فرقی نمی کند چه موضوعی را از چه طریق فرا بگیرید. مهم آن است که ذهن خود را درگیر فراگیری موضوعات جدید کنید. مثلا می توانید با یادگیری تکنولوژی های جدید یا با خواندن مطالبی که برایتان جذابیت دارد ویا حتی  گوش دادن به اخبار ذهن خود را فعال وپویا نگه دارید. همیشه سعی کنید کارهایی را خلاف جهت روزمرگی های عادی خود انجام دهید وحافظه خود را تقویت کنید.

وقت بیشتری را با خانواده و دوستان خود سپری کنید

پژوهش ها ثابت کرده اند که همبستگی های احساسی و عاطفی، وقت گذرانی با دوستان و معاشرت های اجتماعی باعث ایجاد احساس شادی و کاهش نگرانی ها در افراد سالمند شود. پس به افرادی که دوستشان دارید زنگ بزنید، دوستان جدید پیدا کنید و یا حداقل با همسایگان خود سلام علیک داشته باشید. همین طور می توانید به کمپین ها و گروه های اجتماعی ای بپیوندید که فکر میکنید ارزش وقت گذاشتن و پیوستن را دارند.

 

با حفظ سلامتی خود استقلال خود را حفظ کنید

 یکی از ترس های دوران سالمندی از دست دادن استقلال در انجام کارهای روزانه است. فراموش نکنید که سالم بودن به معنای آن نیست که حتما یک ورزشکار حرفه ای باشید و هر روز به باشگاه بروید. گاهی حتی یک پیاده روی ساده یا انجام نرمش های ساده هم می تواند کمک کننده باشد. یک بررسی بر روی ۱۶۰۰ زن و مرد میانسال نشان داده که اضافه کردن تمرینات بدنی ساده و سبک به زندگی روزانه آنها حتی برای افرادی که قبلا ورزش نمی کرده اند، احتمال ازکار افتادگی درسال های آینده را تا ۲۵ درصد کاهش داده است. پس دست به کار شوید و با بالا بردن تحرک روزانه خود به سلامت جسم و روانتان کمک کنید. علاوه بر تحرک بدنی داشتن تغذیه سالم هم نکته کلیدی در این مقوله به شمار می رود. هر روزمقدار زیادی میوه و سبزی خام وتازه مصرف کنید تا از بیماری ها در امان بمانید.

دوران سالمندی خود را دوست بدارید

 هرچقدر هم که از پیرشدن بدتان بیاید و در آرزوی آن باشید که به دوران جوانی بازگردید ، سالمندی بخشی از حقیقت زندگی است. نه فقط مردم عادی بلکه افراد بزرگ و سرشناس هم ناچارند که تاثیرات گذر زمان را تجربه کنند. فراموش نکنید که کیفیت سالمندی به چیزی برمی گردد که شما از آن در ذهن خود می سازید. با داشتن نگاه مثبت با افزایش سن خود کنار بیایید و با مقوله پیری نجنگید .

زیاد بخندید

 این روزها از مزایا و تاثیرات خنده بر سلامت جسم و روان زیادتر می شنویم. هرنوع خنده ای ، چه خندیدن به یک فیلم خنده دار وچه گفتن و خندیدن با دوستان و نزدیکان نوعی دارو به شمار می رود. پژوهش ها نشان داده که تماشای روزانه حداقل ۲۰ دقیقه فیلم های خنده دار وضعیت حافظه در دوران سالمندی را بهبود می بخشد و سطح هورمون های استرس زا را در خون کاهش می دهد. همین طور بین خندیدن زیاد و کاهش بیماری های قلبی رابطه مستقیم وجود دارد. پس زیادتر بخندید و نگران چین و چروک های ناشی ازآن نباشید. 

زیاد سفر کنید

 به سفرهایی فکر کنید که همیشه آرزوی آن را داشته اید و به دلیل گرفتاری های کاری وقت نشده آن ها را عملی کنید.سالمندی فرصت خوبی برای سفرکردن با دوستان یا نزدیکان است.

 با بچه های کوچک بازی کنید

 بازی سالمندان با کودکان تاثیر فوق العاده ای در سلامت روان آنها دارد.

ازیک حیوان خانگی نگهداری کنید

 اگرتنها هستید وبه حیوانات هم علاقه دارید، بد نیست بدانید که داشتن یک حیوان خانگی حتی یک پرنده و دوست داشتن و رابطه با آن حیوان در سنین سالمندی، می تواند به حفظ سلامت روانی شما کمک کند. حیوانات بدون توجه به سن وسال ما وبدون هرقضاوتی دوستی های خوب و خالصی برقرار می کنند.

یاد بگیرید که با ترس از مرگ مبارزه کنید

باورهای مذهبی و مدیتیشن در این زمینه کمک بزرگی به شمار می روند ومی توانند منبع آرامش بسیار خوبی باشند. مرگ را به عنوان یک تجربه روحانی خوب که شما را به روشنایی عشق و آٰرامش عمیق رهنمون می سازد بپذیرید.

   

انتهای پیام/

منبع: huffingtonpost

کد خبر: 46