تعاون می‌تواند قفل‌های اقتصاد را باز کند

سه شنبه،۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۶
تعاون می‌تواند قفل‌های اقتصاد را باز کند

گروه اقتصادی - وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: قفل های پنجگانه «تحریم»، «رکود»، «تورم»، «فقر» و «بیکاری» را می توان با کلید تعاون شکست.

«محمد شریعتمداری» امروز (سه شنبه) در آیین تکریم «حمید کلانتری» معاون پیشین وزیر در امور تعاون ادامه داد: تعاونی های ما آنقدر گسترده است که می توانند در 15 استان مرزی با سایر کشورها تبادل کالا و مالی داشته باشند.
وی افزود: گستردگی تعاون موجب می شود هیچ نظام سلطه ای نتواند آنها را تحت کنترل در بیاورد.
به گفته وی، در سال 1960 میلادی 180 میلیون نفر در سراسر جهان عضو تعاونی ها بودند اما اکنون این رقم به 800 میلیون نفر رسیده است.
شریعتمداری یادآوری کرد تعاونی، شکل نظام یافته مدیریت جمعی است؛ به طوری که در آمریکا 35 درصد محصولات کشاورزی و نیمی از خطوط برق روستایی این کشور به واسطه تعاونگران ساخته می شود.
وی ادامه داد: تعاونی ها باید به سهم 25 درصدی خود از اقتصاد دست پیدا کنند؛ در این مسیر، به همکاری ها و حمایت های مالی نیازمندیم.
شریعتمداری تاکید کرد تعاونی‌ها باید به حوزه‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات (آی سی تی)، اقتصاد دانش بنیان و نوآورانه روی بیاورند اما از بین 90 هزار تعاونی فعال، فقط 200 تعاونی دانش بنیان در کشور وجود دارد.

در تحریم نمی‌توان روی سرمایه گذاری خارجی حساب باز کرد 

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد منابعی برایِ کشور تعیین شده است اما نمی‌توان در شرایط تحریمی روی بخشی از این منابع که بر اساس سرمایه گذاری های خارجی محاسبه شده بود، حساب باز کرد. 
شریعتمداری افزود: می توانیم با کمک تعاونی ها از فرصت سرمایه های خرد بهره مند شده و آنها را جذب و وارد مدار اقتصاد کنیم. 
به گفته وی، جذب منابع یک و نیم میلیارد دلاری برای اشتغالزایی روستایی و عشایری به توسعه مشاغل، مهاجرت معکوس و عبور از مشکل بیکاری منجر می شود. 

دلیل مشکلات خصوصی سازی در بنگاه هایی مانند هفت تپه

شریعتمداری گفت: مشکلات امروز هفت تپه و سایر بنگاه‌های اقتصادی که پس از خصوصی سازی آنها ایجاد شده است نشان می‌دهد استفاده نکردن از توانمندی تعاونی ها و مشارکت ندادن آنها در بخش واگذاری موجب مشکلات جدی می شود. 
شریعتمداری به ضرورت جوانگرایی در عرصه مدیریت اشاره کرد و گفت: مدتهاست جوانگرایی در بخش مدیریت را به فراموشی سپرده است.
وی تصریح کرد: وظیفه من این است که تلاش کنم جوانان پشت میزهای مدیریت بنشینند و تصمیم گیری کنند و نشاط و نوآوری را به جامعه تزریق کنند.
شریعتمداری بر ضرورت استفاده از توان زنان فرهیخته کشور در عرصه مدیریتی تاکید کرد و افزود: باید جایگاه زنان فرهیخته ایران در هیات مدیره های شرکت‌ه،ا سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی محفوظ بماند؛ البته مهمترین کانون، خانواده است که مدیریت و ریاست آن به عهده زنان است و مردان رعیت منزل محسوب می‌شوند. 
این مسوول گفت: زنان در محیط خانواده و مدارس و دانشگاه‌ها می‌توانند نسلی فرهیخته و مهارت دیده تربیت کنند. 
رییس جمهوری هشتم شهریورماه پارسال در نخستین گفت وگوی زنده تلویزیونی پس از تشکیل دولت دوازدهم، گفت: نگرانم چرا امروز شاهد گردش نخبگان با آن سرعتی که باید نیستیم؛ بنابراین من به همه وزیران دولت دوازدهم دستور دادم هر وزیری دستکم باید 2نفر از جوانان را در سمت معاون، مشاور یا دستیار وزیر بگمارند و از وجود یک خانم در یکی از این سمت های مشابه در تحول وزارتخانه ها استفاده کنند.

انتهای پیام/

منبع: ایرنا

کد خبر: 4657