آنچه از سیگار نمی دانید

پنج شنبه،۱۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۲:۵۵

گروه سلامت> مهرنوش فرهی-  در هر ‌٨ ثانیه یك نفر در دنیا به علت مصرف سیگار جان خود را از دست می‌دهد. اگر فردی از سن نوجوانی شروع به کشیدن سیگار كند و مدت ‌٢٠ سال یا بیشتر به این عمل ادامه بدهد . ‌٢٥ سال زودتر از کسی كه هرگز سیگار نكشیده‌، خواهند مرد.
آزمایش‌ها و شواهد پزشکی نشان داده‌اند که تمامی محدوده‌هایی که در بدن انسان در برخورد مستقیم با دود سیگار قرار دارند مانند لب‌، حنجره، مری، ریه و غیره در معرض ابتلا به سرطان هستند. همچنین ارتباط بسیار نزدیکی بین مصرف سیگار و سرطان لوزالمعده وجود دارد.
نکته مهم آن است که کشیدن مداوم تنها یک یا دو نخ سیگار در روز، احتمال ابتلا به سرطان در مقایسه با یک فرد عادی تا ۲ برابر بیشتر می‌کند و بدتر آن که کشیدن سه یا چهار عدد سیگار در روز احتمال ابتلا به سرطان را تا ۸ برابر افزایش می‌دهد.
نگه داشتن سیگار روی لب باعث تشدید خطرات آن می‌شود. به خصوص هنگامی که دود سیگار در بزاق حل می‌شود و شما آن را می‌بلعید، سموم و مواد سرطان‌زا با تمامی قسمت‌های جهاز هاضمه برخورد خواهد داشت.

سیگار معمولی و سیگار برگ

سیگار برگ و معمولی، علاوه بر ابعادشان، در نوع و میزان تنباکویی که در آنها به کار رفته نیز متفاوت هستند. سیگار معمولی معمولا کمتر از یک گرم تنباکو دارد در حالی که سیگار برگ می تواند بین ۵ تا ۱۷ گرم تنباکو داشته باشد. این موضوع که کدام یک از آنها خطر بیشتری دارند، به میزان مصرف، استنشاق دود و همچنین مقدار کشیدن دود به داخل ریه بستگی دارد چرا که مواد سرطان‌زایی که در هر دو آنها وجود دارد تقریبا مشابه است.
اغلب افرادی که به سیگار معمولی اعتیاد دارند هر روز و به مقدار زیاد آن را مصرف می‌کنند در حالی که آمار نشان می‌دهد افرادی که سیگار برگ می‌کشند به صورت گاه و بی‌گاه آن را مصرف کرده و نیز کم‌تر از افراد معتاد به سیگار معمولی، دود آن را به درون ریه خود می‌کشانند. بنابراین می‌توان گفت افرادی که سیگار برگ می‌کشند، شاید در معرض خطر کمتری باشند.

۶ ماده خطرناک موجود در سیگار:

 قیر: تعجب نکنید، همان ماده‌ای که در آسفالت کردن خیابان‌ها از آن استفاده می‌شود، در سیگار نیز وجود دارد و علت زرد شدن تدریجی دندان‌های افراد سیگاری وجود همین ماده می‌باشد.

سیانید هیدروژن: این ماده از عمده مواد شیمیایی کشنده می‌باشد که در جنگ جهانی دوم برای قتل عام مردم ساخته شد و در تولید محصولات سمی نیز از آن استفاده می‌شود.

بنزن: از مهم‌ترین موادی است که برای ساختن فرآورده‌های نفتی مانند گازوییل مورد استفاده قرار می‌گیرد.

استون: این همان ماده‌ای است که برای پاک کردن لاک ناخن از آن استفاده می‌کنند.

فرمولایید: این ماده برای نگهداری اجساد یا کشتن باکتری‌ها و قارچ‌ها به کار برده می‌شود. همچنین از آن برای ضدعفونی کردن محیط و نیز تولیدذ مصولاتی مانند چسب استفاده می‌شود. بخار آن برای پوست، چشم و دیگر اعضای بدن مضر است.

منو اکسید کربن: شاید باور نکنید اما به جرات می توان گفت که این ماده تقریبا همان چیزی است که از اگزوز اتومبیل خارج می‌شود. 

عواقب مصرف سیگار

تنها سرطان ریه یا بیماریهای قلبی از پیامدهای مصرف دخانیات نیست. مسایل و مشكلات بهداشتی نیز در ارتباط با مصرف سیگار وجود دارد كه می‌تواند به لحاظ شرایط جسمانی و مقاومت ایمنی در افراد سیگاری بروز ‌كند، كه برخی از آنها عبارتند از:
ریزش موی سر: از دست دادن موها، ایجاد زخم‌ در دهان، جوش‌های صورت، سر و دست‌ها از عوارض مصرف سیگار می‌باشد.

.آب مروارید: سیگاری‌ها ‌٤٠ درصد بیش از افراد دیگر در معرض ابتلا به آب مروارید، كدر شدن عدسی چشم و در نهایت کوری هستند.
.
‌چین و چروك بیشتر : پوست افراد سیگاری خشك و دارای خطوط و چین خوردگی‌های ریزی در اطراف لب‌ها و چشمهاست
.
مشکلات شنوایی: افراد سیگاری ‌٣ برابر بیش از افراد غیر سیگاری به عفونت گوش میانی دچار می‌شوند.
‌ 
سرطان پوست: افراد سیگاری ‌٢ برابر بیشتر از افراد غیر سیگاری در معرض خطر ابتلا به انواع سرطان پوست  قرار دارند.

پوسیدگی دندان: افراد سیگاری ‌٥/١ برابر افراد غیر سیگاری در معرض خطر از دست دادن زودهنگام دندانها هستند.

 بیماریهای قلبی: استعمال دخانیات باعث افزایش ضربان قلب، افزایش خطر ابتلا به فشار خون بالا و گرفتگی عروق و نهایتا ایجاد حمله قلبی و سكته می‌شود.
.
‌ زخم معده: دخانیات مقاومت معده را در برابر باكتری‌ها پایین می‌آورد؛ باعث تضعیف معده در خنثی سازی اسید معده و مقاومت در برابر آن بعد از غذا خوردن و بر جای ماندن باقیمانده اسید در معده و در نتیجه تخریب دیواره آن می‌شود.
زخم معده افراد سیگاری به سختی درمان می‌شود.
.
‌ سرطان رحم و سقط جنین: مصرف سیگار در دوران بارداری می‌تواند باعث افزایش خطر زایمان نوزاد با وزن كم و بروز مسایل بهداشتی در آینده شود. سقط جنین در مادران سیگاری ‌٢ تا ‌٣ برابر بیشتر است.

‌کلام آخر

بیش از ‌٤٠ عنصر سرطانزا در دود سیگار وجود دارد احتمال سرطان ریه ‌٢٢ مرتبه بیشتر از افراد غیر سیگاری است.
در صورت ادامه مصرف سیگار و سایر دخانیات توسط افراد سیگاری، احتمال مبتلا شدن آنها به انواع سرطان‌های دیگر از قبیل زبان، دهان، غدد، بزاق و حلق (‌٦ تا ‌٢٧ برابر)، سرطان بینی (‌٢ برابر)، گلو (‌١٢ برابر)، مری (‌٨ تا ‌١٠ برابر)، حنجره (‌١٠ تا ‌١٨ برابر)، معده (‌٢ تا ‌٣ برابر)، كلیه (‌٥ برابر)، لوزالمعده (‌٢ تا ‌٥ برابر) وجود دارد.

انتهای پیام/

منبع: Health

کد خبر: 48