آسیب به سیستم عصبی و تغییر خلق و خو/ هرگز نوشابه رژیمی نخورید!

سه شنبه،۱۱ دي ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۹
آسیب به سیستم عصبی و تغییر خلق و خو/ هرگز نوشابه رژیمی نخورید!

گروه سلامت- اگر می‌خواهید نوشابه بخورید و از آسیب شیرین‌کننده مصنوعی در امان بمانید، نوشابه معمولی بخورید.

نوشابه یکی از خوشمزه ترین نوشیدنی هایی است که همه در هر سنی آن را دوست دارند. بسیاری از افراد برای کم کردن مضرات نوشابه از نوشابه های رژیمی استفاده می کنند، اما بهتر است بدانید که همین نوشابه های رژیمی برای بدن تان مضر هستند.

اگر چه مشخص شده  که  نوشابه چه معمولی چه رژیمی برای سلامت مضر است اما هنوز بسیاری از افراد که نمی‌توانند از نوشیدن آن دست بردارند، سعی می‌کنند نوشابه  رژیمی را انتخاب کنند. اما این موضوع که کدام‌یک از این دو ضرر کمتری دارد،  قابل‌بحث است .در این مطلب به این موضوع  می‌پردازیم تا بتوانید تصمیم خود را بگیرید.

 نوشابه و دیابت :

نوشابه معمولی : به‌ طور میانگین یک قوطی نوشابه  تقریباً 10  قاشق مرباخوری شکر دارد. مصرف روزی 1تا2 قوطی نوشابه خطر ابتلا به بیماری قند را 26 درصد افزایش می‌دهد.

نوشابه رژیمی : نتایج مطالعات نشان می دهد که این نوع نوشابه شیرین‌ کننده مصنوعی دارد که قند آن قابل جذب نیست اما مصرف قند مصنوعی باعث می شود مغز قند بیشتری طلب کند .

 نوشابه و وزن :

نوشابه معمولی : یک قوطی نوشابه تقریباً حاوی دو برابر میزان شکر توصیه‌شده است. با نوشیدن روزی یک قوطی نوشابه سالی 2تا7کیلوگرم اضافه وزن پیدا خواهید کرد.

نوشابه رژیمی : نتیجه مطالعات نشان می دهد که  در صورت رعایت نکردن برنامه غذایی یا نداشتن فعالیت بدنی، حتی در صورت رژیمی بودن نوشابه احتمال بالا رفتن وزن زیاد است.

 نوشابه و بیماری قلبی

نوشابه معمولی : نتایج  تحقیقات در سال  2012 نشان داد که نوشیدن روزی یک قوطی نوشابه خطر حمله قلبی را  در افراد مصرف‌کننده  نسبت به دیگران 20درصد افزایش می‌دهد. به علاوه  هر چه مصرف بالاتر باشد خطر بروز بیماری حاد ریوی مرتبط با آسم و استعمال دخانیات نیز افزایش پیدا می‌کند.

نوشابه رژیمی : نتایج مطالعات مقایسه ای بین  افرادی که  به‌طور روزانه نوشابه رژیمی مصرف می کردند و افرادی که مصرف نوشابه نداشتند نشان داد که مصرف‌کنندگان 50 درصد در معرض خطر بیماری قلبی قرار می‌گیرند. درنتیجه مصرف نوشابه افراد را در معرض بیماری قلبی و سکته قرار می‌دهد.

نوشابه و سلامت دهان

نوشابه معمولی :  این نوشیدنی حاوی اسیدهایی است که مینای دندان را حل می‌کند و به خرابی دندان منجر می‌شود. افزون بر این،  باکتری‌ها دردهان از قند موجود تغذیه می‌کند.

نوشابه رژیمی : اگر چه فاقد قند طبیعی است اما اسید فسفریک در آن به مینای دندان آسیب می‌رساند و درنتیجه دندان مستعد به  فعالیت باکتری‌های مضر می‌شود.

نوشابه و اثرگذاری روی عصب

نوشابه معمولی : در سال 2002، پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا  دریافتند که مصرف مقادیر زیاد قند فراوری شده  (از همان نوع  موجود در این نوشابه‌ها)  می‌تواند تولید پروتئینی را که مسئول فعالیت عصب است، کاهش دهد و این امر روی  حافظه و فرایند یادگیری تاثیر می‌گذارد.

نوشابه رژیمی : مطالعات انجام‌شده در سال 1987 نشان داد که شیرین‌کننده مصنوعی مانند اسپارتم که در نوشابه رژیمی استفاده می‌شود، به سیستم عصبی آسیب می‌رساند.این شیرین‌کننده مصنوعی با سردرد و تغییر در خلق‌ و خو ارتباط دارد  

نتایج 

محققان می گویند  نباید هیچ‌ یک از این نوشیدنی ها را مصرف کرد و مصرف  آب‌میوه‌های تازه را جایگزین نوشابه ها کنید .اما اگر  به مصرف نوشابه تمایل دارید و به بیماری دیابت نیز مبتلا هستید بهتر است مصرف را به ماهی تنها چند فنجان محدود کنید و از مصرف ماده قندی دیگر بپرهیزید.اگر نگران وزن خود هستید و می‌خواهید از آسیب شیرین‌کننده مصنوعی در امان بمانید، نوشابه معمولی بخورید اما به میزان بسیار محدود  تا کم کم این عادت را ترک کنید .

انتهای پیام/

منبع: seemorgh

کد خبر: 4994