۷ عادت اشتباه در زندگی که مغزتان را نابود می‌کند

شنبه،۰۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۴:۳۰
۷ عادت اشتباه در زندگی که مغزتان را نابود می‌کند

گروه سلامت- برخی از عادات‌ روزانه سبب آسیب شدید به مغز به‌عنوان یکی از مهمترین اعضای بدن و بروز انواع آسیب و مشکلات این قسمت می‌شود.

آسیب‌های مغز می‌تواند سبب بروز مشکلاتی، چون خطر بروز اختلالات روانی، افسردگی، اضطراب و همچنین ابتلا به بیماری‌های فیزیکی مانند آلزایمر، سکته مغزی، صرع و حتی سرطان شود.

حتی زمانی که درحال استراحت هستید مغز شما در حال فعالیت سنگین برای زنده نگه داشتن شماست و احتمال آسیب دیدن آن وجود دارد، از این رو باید راهکار‌های ضروری برای حفظ سلامت و جلوگیری از آسیب دیدن آن را بیاموزید.

رژیم خوراکی، نوع تفکر و شیوه زندگی اثر‌های بسیارمهمی بر سلامت فیزیکی و روانی مغز انسان می‌گذارند.

 

نخوردن صبحانه سبب آسیب به سلول‌های مغزی می‌شود

صبحانه

صبحانه مهمترین وعده خوراکی روز است؛ برخی افراد به دلایل مختلف از جمله مشغله‌کاری، بی‌حوصلگی، رژیم خوراکی و مواردی از این دست امکان دارد این وعده خوراکی مهم را از دست بدهند اما باید بدانید که نخوردن صبحانه به کاهش قند خون و آسیب دیدن سلول‌های مغزی منجر خواهد شد.

مغز انسان به انرژی فراوان برای هدایت وفرماندهی بدن و ذهن شما نیاز دارد که از سایر ارگان‌های بدن بیشتر است. پژوهش‌ها نشان می‌هند بیش از ۲۰ درصد گلوکز موجود در بدن روزانه به وسیله مغز مصرف می‌شود.
برای حفظ سلامت بدن به ویژه سلول‌های مغزی رژیم خوراکی سالم داشته باشید و هر سه وعده خوراک را مصرف کنید. در میان وعده‌ها استفاده از اسنک‌های سلامت مانند دانه‌های آجیل، ماست به همراه تکه‌های میوه، شکلات تلخ و خرما می‌تواند انرژی مورد نیاز بدنتان را تامین کرده و از بروز بیماری پیشگیری می‌کند.

کم خوابی از عمر سلول‌های مغزی می‌کاهد 

ساعت
یافته‌های جدید پژوهشگران نشان می‌دهد کم خوابی و بدخوابی سبب از بین رفتن سلول‌های مغزی و حتی بروز آسیب‌های غیرقابل جبران مانند ابتلا به بیماری آلزایمر می‌شود؛ در این حالت سطح هوشیاری کاهش پیدا کرده و نوسان‌های خلقی، افسردگی بروز کرده و در نهایت زمینه ابتلا به اختلالات روانی و بیماری هایی مانند سرطان و سکته ایجاد می‌شود.
در اثرمحرومیت از خواب نورون‌های مغزی توان برقراری ارتباط و انجام درست فعالیت‌ها را از بین می‌رود و مشکلاتی مختلف برای افراد رخ می‌دهد.

 پرخوری و چاقی، زنگ خطر از بین رفتن نورون‌های مغزی

همبرگر
بنا بر جدیدترین یافته‌های پزشکی، پرخوری و چاقی رابطه‌ای مستقیم با بروز آسیب مغزی به ویژه ابتلا به بیماری آلزایمر دارد.

کارشناسان به افراد توصیه می‌کنند رژیم خوراکی سالم حاوی میوه و سبزیجات تازه، ماهی، پروتئین لبنی و حیوانی کم چرب، غلات و حبوبات، قارچ و زیتون داشته باشند و با انجام ورزش و تنظیم میزان خوراک مصرفی روزانه وزن خود را کنترل و تناسب اندام خود را حفظ کنند.

سیگارسمی فوق العاده ترسناک که مغز را نابود می‌کند

سیگار

آلودگی هوا و نیز استعمال مواد دخانی به ویژه سیگار نیز می‌تواند سبب آسیب دیدن سلول‌های مغزی و ابتلای افراد به بیماری‌های جسمی و روانی مرتبط با مغز شود.

سیگار کشیدن سبب آسیب‌ غشای سلول‌های عصبی مغزی و از بین رفتن آن‌ها می‌شود؛ این سلول‌ها وظیفه مدیریت تعادل و هماهنگی حرکت اندام‌های مختلف بدن، حافظه و ادراک بر عهده دارند.

کارشناسان به افراد سیگاری توصیه می‌کنند در اولین زمان ممکن نسبت به ترک سیگار اقدام کنند تا دچار آسیب دیدگی بیشتر سلول‌های مغزی نشوند.

نوشیدن به اندازه آب مغزتان را آبیاری کنید

آب

حدود هفتاد درصد از بدن انسان از آب تشکیل شده است. به همین دلیل وجود این ماده برای انجام عملکرد‌های مختلف بدن انسان به ویژه فعالیت‌های مغزی ضروری است. در زمان کم آبی و بروز تشنگی فرد دچار نوسانات خلقی شده و در حل مسئله‌های پیچیده و تمرکز برروی آن‌ها ناتوان می‌شود.

کم آبی با تاثیر بر سلول‌های مغزی سبب کاهش فعالیت مغز می‌شود به همین دلیل کارشناسان توصیه می‌کنند افراد به میزان کافی در طول روز آب و سایرنوشیدنی‌ها مانند چای سبز، چای کم رنگ و آبمیوه‌های طبیعی مصرف کنند تا دچار افت عملکرد مغزی نشوند.

التهاب مغز، نتیجه مصرف بیش از اندازه قند و شکر

شکر

بدن و مغز انسان برای انجام فعالیت‌های خود در طول روز به میزان کافی گلوکز نیاز دارد. اما رژیم‌های خوراکی جدید به‌ویژه رژیم‌های خوراکی غربی سرشار از قند و زمینه ساز ابتلای انسان به انواع بیماری‌ها از جمله دیابت هستند.

مصرف بیش ازاندازه قند و شکر سبب آسیب دیدن سلول‌های مغزی و بروز التهاب مزمن در آن‌ها می‌شود که در نهایت این مشکل سبب کاهش حجم ناحیه هیپوکامپ مغزی و ابتلای انسان به بیماری هایی، چون آلزایمر وضعف حافظه می‌شود.

وقتی استرس مزمن بلای جان سلول‌های مغزی می‌شود

ناراحتی+استرس
یافته‌های جدید دانشمندان نشان می‌دهند استرس مزمن و به دنبال آن ترشح هورمون کورتیزول در بدن انسان می‌تواند زمینه ساز آسیب دیدن سلول‌های مغزی شود. ترشح بیش از اندازه هورمون کورتیزول افزون بر آسیب رساندن به سلول‌های عصبی مغز سبب کوچک شدن قشر پیشانی مغز و بروز مشکلاتی مانند ناتوانی دریادگیری مطالب جدید و به یاد آوردن خاطره‌ها و نکته‌های آموخته شده می‌شود.

کارشناسان به افراد توصیه می‌کنند راهکار‌هایی برای کنترل استرس و مبارزه با آن پیدا کنند تا به این وسیله از آسیب دیدن سلول‌های مغزی خود جلوگیری کنند.

 

انتهای پیام/

منبع: yjc

کد خبر: 5502