روسیه می‌خواهد چه هواپیمایی به ما بفروشد؟ سوخو سوپرجت ۱۰۰

جمعه،۱۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۱

گروه دانش  - سوپرجت ۱۰۰ سوخو، هواپیمایی مسافربری با ظرفیت متغیر، از ۸ مسافر VIP تا ۱۰۸ سرنشین تجاری است که از موتور فرانسوی و طراحی داخلی آمریکایی بهره می‌برد. نخستین پرواز این هواپیما بهار ۲۰۱۱ (۱۳۹۰) انجام شد.

هواپیمای مسافربری سوخو سوپرجت ۱۰۰ یکی از تازه‌ترین محصولات شرکت هوافضای سوخو متعلق به روسیه است که طراحی آن از سال ۲۰۰۰ غاز شد و پس از صرف ۱٫۵ میلیارد دلار هزینه به ثمر رسید.

این هواپیما طی ۷ سالی که به خدمت ناوگان‌های هوایی در نقاط مختلف جهان در آمده، ۲ حادثه را تجربه کرده است.

18-2-12-1419393.jpgحادثه نخست۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۱ اتفاق افتاد و هواپیمای سوخو سوپرجت۱۰۰ با ۳۷ مسافر و ۸ خدمه، حدود ۲۰ دقیقه پس از برخاستن از فرودگاه جاکارتا (اندونزی) به کوه برخورد کرد و منفجر شد. این حادثه هیچ بازمانده‌ای نداشت و بررسی‌ها نشان داد که سیستم پیشگیری از برخورد به‌موقع هشدار داده است، اما خلبان در آن زمان مشغول بحث با یکی از مسافران بود و به این هشدار توجهی نکرد.

حادثه دوم  ۳۰ تیر ۱۳۹۲اتفاق افتاد، زمانی که یک فروند هواپیمای سوپرجت ۱۰۰ هنگام فرود در فرودگاه  ایسلند به باند برخورد کرد و روی آن لیز خورد. این حادثه هنگام ارزیابی سیستم فرود خودکار هواپیما در شرایط پرواز با یک موتور در جهت مخالف باد اتفاق افتاد. بررسی‌ها نشان داد که خلبان هنگام فرود دچار اشتباه شده و قدرت موتور دیگر را تغییر داده است.

پایان خبر

منبع: میزان

کد خبر: 57