خبر بد برای علاقه‌مندان نوشابه‌های رژیمی

يکشنبه،۲۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۴:۴۵
سکته مغزی و حمله قلبی در کمین شماست!
خبر بد برای علاقه‌مندان نوشابه‌های رژیمی

گروه سلامت- اگر احیانا از علاقه‌مندان به نوشابه‌های رژیمی هستید خبرهای خوبی برایتان در کار نیست!

نوشیدن زیاد از نوشیدنی‌های رژیمی که با قند مصنوعی تهیه شده‌اند با افزایش خطر لخته شدن خون و در نتیجه سکته‌های مغزی،‌ حمله‌های قلبی و مرگ زودهنگام در بین خانم‌های بالای ۵۰ سال در ارتباط است.

به گزارش پیام ایران، اگر احیانا از علاقه‌مندان به نوشابه‌های رژیمی هستید خبرهای خوبی برایتان در کار نیست! نوشیدن روزانه دو لیوان یا بیشتر از نوشیدنی‌های رژیمی که با قند مصنوعی تهیه شده‌اند با افزایش خطر لخته شدن خون و در نتیجه سکته‌های مغزی،‌ حمله‌های قلبی و مرگ زودهنگام در بین خانم‌های بالای ۵۰ سال در ارتباط است. این ادعا نتیجه تحقیقات انجمن قلب امریکا و انجمن سکته‌ مغزی امریکاست.

در تحقیقات انجام شده این خطر البته برای زنان حتی بدون پیشینه بیماری‌های قلبی و دیابت و همچنین برای خانم‌هایی که چاق هستند در بالاترین حد ممکن قرار داشته.

در عین حال تحقیق قبلی در این مورد رابطه بین نوشیدنی‌های رژیمی و مشکلاتی مانند سکته‌های مغزی، زوال عقل، دیابت نوع دوم، چاقی و سندروم متابولیک را نشان داده است که منجر به بیماری‌های قلبی و دیابت‌ها می‌شوند.

دکتر رالف ساکو، رئیس آکادمی اعصاب امریکا که در تحقیق قبلی حضور نداشته می‌گوید: "تحقیق جدید یک تائیدیه دیگر است که نشان می‌دهد بین نوشیدنی‌هایی که با قند مصنوعی تهیه شده‌اند و خطرات عروقی ارتباط وجود دارد. در حالیکه ما نمی‌توانیم نسبت بین علت و معلول را نشان بدهیم این تحقیق یک چراغ خطر است که هشدار می‌دهد باید به این یافته توجه بیشتری داشته باشیم."

در این تحقیق که در امریکا انجام شده بیش از ۸۰ هزار خانمی که در دوران بعد از یائسگی خود بودند مورد آزمایش قرار گرفتند. در همین راستا از آنها سوال شد طی سه ماه گذشته آنها غالبا چه میزان از یک نوشیدنی رژیمی ۱۲ اونسی خورده‌اند. از آنجایی که این یک تحقیق بلند مدت ملی در امریکا بوده نتایج سلامت شرکت کنندگان در آن برای مدت ۱۱,۹ سال مورد ارزیابی قرار گرفت.

دکتر یاسمین مصور رحمانی استادیار اپیدمیولوژی بالینی و سلامت جمعیت دانشگاه آلبرت انیشتین برونکس نیویورک که نویسنده این تحقیق است می‌‌گوید: "تحقیق قبلی بر روی تصویر بزرگتری از بیماری‌های قلبی و عروقی تمرکز کرده بود. تحقیق جدید ما اما بر روی سکته‌های مغزی، سکته مغزی ایسکمیک و زیر مجموعه‌هایش که یکی از آنها انسداد رگ‌های کوچک است متمرکز شده است. نکته جالب توجهی که ما در این تحقیق به آن پرداخته‌ایم این است که چه کسانی بیشتر برای این خطرات مستعد هستند."

بعد از کنترل کردن فاکتورهای سبک زندگی مشخص شد خانم‌هایی که دو یا بیشتر از مقدار ذکر شده در روز نوشیدنی‌های رژیمی خورده‌اند ۳۱ درصد بیش از بقیه در معرض خطر لخته خون منجر به سکته مغزی قرار دارند. ۲۹ درصد بیش از بقیه در معرض خطر بیماری‌های قلبی و عروقی و ۱۶ درصد بیش از بقیه در معرض خطر مرگ به هر دلیلی نسبت به خانم‌هایی که نوشیدنی‌های رژیمی را کمتر از یکبار در هفته امتحان کرده‌اند یا کلا آنها را از برنامه غذایی‌شان حدف کرده‌اند قرار دارند.

سپس در این تحقیق زنانی مورد بررسی قرار گرفتند که سابقه بیماری‌های قلبی و دیابت نداشتند، یعنی مشکلاتی که فاکتورهای خطر برای بروز سکته قلبی محسوب می‌شوند. این خطر به طور چشمگیری در زنانی که چاق بودند یا نژاد امریکایی_افریقایی داشتند بالاتر رفت.

یاسمین مصور رحمانی می‌گوید: "خانم‌هایی که در شروع این تحقیق بیماری قلبی یا دیابت نداشتند و چاق بودند دو برابر بیش از بقیه در معرض خطر لخته شدن خون یا سکته‌ مغزی ایسکمیک قرار داشتند."

در عین حال ارتباطی بین سکته‌ مغزی با خانم‌هایی که روی وزن نرمال بودند وجود نداشت.

انتهای پیام/

منبع: CNN

کد خبر: 5848