می خواهم کودکی زیبا داشته باشم

شنبه،۱۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۲

گروه سلامت> مهرنوش فرهی- داشتن فرزند زیبا از قدیم آرزوی هر پدر و مادری بوده. قدیمی‌ها کارهای زیادی برای زیبا شدن فرزندانشان انجام می‌دادند. مثلا همسر زیبا انتخاب می‌کردند، زن باردار را به دیدن کودکان زیبا می‌بردند ویا عقیده داشتند اگر زن بارداری آب دریا بخورد، چشمان فرزندش آبی خواهد شد.

 آیا نگاه کردن به کودکان زیبا در دوران بارداری چهره کودک را زیبا می کند؟

باید گفت این مطلب صحت ندارد. این یک باور قدیمی است که می گوید هرچه را که زن باردار می‌بیند ، مزه می کند ، می شنود و لمس می کند روی جنین اثر می گذارد. اما این نگاه گاهی می تواند گمراه کننده باشد. درست است که آنچه مادر تجربه می کند بررشد جنین اثر می گذارد ،اما این ربطی به ویژگی های ظاهری کودک ندارد.

باید گفت آنچه که به ظاهر کودک شما مربوط می شود را ژن های دریافتی از پدر و مادرش تعیین می کنند.

ژن های کودک همه چیز ظاهری او اعم از رنگ پوست ،رنگ و حالت مو، شکل بینی و طول قد او در دوران بزرگسالی را تعیین می کنند. سهم شما از تاثیر در ویژگی های ظاهری کودک بسیار ناچیز است.

معمولا چهره نوزادان پس از تولد با آنچه که والدین انتظار دارند متفاوت است؛ چرا که زندگی طولانی در رحم و بعد ازآن پشت سر گذاشتن تجربه تولد بر چهره نوزاد اثرمی گذارند. شکل بینی و فرم سر و فرم پاها از جمله این ویژگی ها هستند که معمولا  طی دوسال اول زندگی کودک تغییر می کنند.

برخی عقیده دارند که پس از تولد هم می توان با انجام کارهایی قیافه نوزاد را زیبا ترکرد. مثلا می گویند: فشار دادن سرنوزاد باعث فرم گیری زیباترسر او می شود. فشردن بینی نوزاد باعث قلمی شدن بینی او می شود. مالیدن شیر بر سطح پوست نوزاد رنگ پوستش را روشن می کند. ماساژ دادن پا ها آن ها را صاف و خوش تراش می‌کند.

اما متاسفانه هیچ کدام از این تمرین‌ها کمک چندانی به ظاهر طفل شما نمی کنند و حتی ثابت شده که گاهی می توانند خطرناک هم باشند. این درست است که بعضی از ویژگی های ژنتیکی ظاهری، می توانند تحت تاثیر عوامل محیطی قرار بگیرند و تغییراتی کنند؛ اما این موضوع فقط در برخی موارد مثل اندازه قد و رنگ پوست می تواند تا حدی تاثیرگذار باشد. عوامل محیطی همچون نوع تغذیه، نوع اقلیم و آب هوا،  وسبک زندگی تاثیرات زیادی در شکل گیری ظاهر انسان دارند اما چارچوب کلی قیافه کودک شما خیلی قبل ترو درون ژن‌های او نوشته شده.

بهترین کاری که می توانید بکنید آن است که از ابتدا و درهمان دوران بارداری با تغذیه سالم ، ورزش های ملایم و مناسب وکاهش استرس بر سلامت نوزاد اثربگذارید چرا که طفل سالم همیشه زیباتر به نظر می رسد. کار دیگری که می توانید بکنید آن است که صبور باشید و به ژن های کودک اجازه دهید قیافه و ظاهر او را طرح ریزی کنند. فراموش نکنید تبلیغاتی که در مورد زیبا شدن کودکان در دوران بارداری می‌شنوید چیزی جزتجارت های سودجویانه نیستند؛ چرا که هیچ راهکارعلمی ای دراین زمینه وجود ندارد.

انتهای پیام/

منبع:baby center

 

کد خبر: 60