تنها روستای ایران که مردمش به زبان لاتین می‌نویسند

پنج شنبه،۰۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۷
تنها روستای ایران که مردمش به زبان لاتین می‌نویسند

گروه گردشگری- در ۱۰۰ کیلومتری غرب تهران روستایی وجود دارد که گویش خاص اهالی آن به عنوان جاذبه گردشگری آن روستا شناخته شده است.

به گزارش پیام ایران، یکی از جاذبه‌های گردشگری روستاهای روستای زرگر در ۱۰۰ کیلومتری غرب تهران است. روستای زرگر ، مردم این روستا گرچه ایرانی هستند،اما به نوعی اروپایی هم هستند. این افراد هم فارسی صحبت می‌کنند و هم ترکی می‌دانند. شغل اصلی مردم این روستا مانند سایر روستا‌ها کشاورزی و دامپروری است.

آنچه درباره مردم این روستا آنان را متفاوت از سایر مردم کرده است زبان اهالی روستای زرگر است که حالا یکی از جاذبه‌های گردشگری این روستا است . آن ها به زبان  رومانو صحبت می کنند. به این زبان زرگری هم می‌گویند زبانی که گرچه برای ما آشنا است اما با آن زرگری که ما می‌دانیم و  بعد از هر حرف کلمه، حرف «ز» را اضافه می‌کنیم متفاوت است. برای مثال  اهالی این روستا فاملا همان فمیلی در زبان انگلیسی به معنای خانواده است را به کار می‌برند و البته نکته جالب این است که زرگرها زبانشان را هم به حروف لاتین می‌نویسند. زرگری‌ها خودشان هم دقیقا نمی‌دانند متعلق به کجای جهان هستند و چه شد که به ایران آمدند و شدند رومانوی شیعه کشاورز ایرانی که به زبان ترکی هم مسلط است..

در ادامه تصاویری از این روستا را می‌توانید ببینید.

روستا+زرگر

زبان رومانی در روستای ایران

انتهای پیام/

کد خبر: 6373