اولین عکس از یک سیاهچاله منتشر شد

چهارشنبه،۲۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۶

گروه علم و دانش - ستاره‌شناسان برای اولین بار از یک سیاهچاله عکس گرفته و آن را منتشر کرده‌اند. این سیاهچاله در کهکشانی دوردست قرار دارد.

اولین عکس از یک سیاهچاله منتشر شد

قطر این سیاهچاله‌ ۴۰ میلیارد کیلومتر است، یعنی سه میلیون برابر زمین، و دانشمندان آن را یک "غول" توصیف کرده‌اند.

فاصله سیاهچاله با زمین ۵۰۰ میلیون تریلیون کیلومتر است.

پروفسور هاینو فالکه، از دانشگاه رادبود هلند و کسی که ایده این پژوهش را مطرح کرد، به بی‌بی‌سی گفت: "آنچه می‌بینیم از کل منظومه شمسی ما بزرگتر است."

"جرم آن ۶.۵ میلیارد برابر خورشید است و فکر می‌کنیم یکی از سنگین‌ترین سیاهچاله‌های موجود باشد. یک غول واقعی است. قهرمان سنگین وزن سیاهچاله‌های کیهان."

تصویر به دست آمده از سیاهچاله مرکز کهکشان یک "حلقه آتش" درخشان را به دور سوراخی سیاه نشان می‌دهد.

سیاهچاله چیست؟

سیاهچاله محدوده‌ای در فضا است که جاذبه قوی آن همه چیز را به درون خود می‌کشد و هیچ چیزی، حتی نور، از نیروی گرانشی آن گریزی ندارد.

برخلاف آنچه نام سیاهچاله به ذهن متبادر می‌کند، سیاهچاله توخالی نیست و برعکس، توده بسیار متراکمی از جرمی عظیم در فضایی به نسبت کوچک است.

محدوده‌ خارجی سیاهچاله که هر جرم و ذره‌ای در آن تنها تحت تاثیر سیاهچاله خواهد بود، "افق رویداد" نامیده می‌شود و فراتر از آن دیگر گریزی از نیروی گرانشی سیاهچاله نیست. این محدوده "نقطه‌ای بی بازگشت" است.

هاله درخشان محصول گازهای برافروخته‌ای است که به درون سیاهچاله کشیده می‌شوند. درخشش نور اطراف سیاهچاله از نور مجموع ستاره‌های کهکشان ام٨٧ بیشتر است و به همین دلیل دیدن آن از زمین ممکن شده است.

لبه دایره سیاه، آنجایی که گازهای برافروخته وارد سیاهچاله می‌شوند، محدوده‌ای است که نیروی گرانشی یا جاذبه سیاهچاله در آن چنان شدید است که حتی نور را به درون خود می‌کشد و برای همین سیاه دیده می‌شود.عکاسی از آن با استفاده از شبکه‌ای از هشت رصدخانه در نقاط مختلف جهان ممکن شد.

جزئیات پژوهشی که به عکاسی از سیاهچاله در کهکشان ام٨٧ منجر شد در یک مجله تخصصی اخترفیزیک منتشر شده است.

در این پژوهش مجموعه‌ای از تلسکوپ‌های رادیویی، که گستره‌ای از امواج را رصد می‌کنند به کار گرفته شدند.

اخترشناسان با استفاده از مجموعه تلسکوپ‌های رادیویی با بشقاب‌های بزرگی که در قالب "آرایه" قرار گرفته امواج رادیویی منتشرشده از اجرام آسمانی را مطالعه می‌کنند.

اولین عکس از یک سیاهچاله منتشر شد

انتهای پیام/

منبع: بی بی سی

کد خبر: 6585