کهن‌ترین گونه جانوری جهان در تالاب هامون + فیلم

دوشنبه،۲۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۶
کهن‌ترین گونه جانوری جهان در تالاب هامون

گروه گردشگری > محیط زیست - پس از نزدیک به دو دهه خشکسالی در منطقه سیستان و آبگیری بخش‌هایی از تالاب بین المللی هامون پس از بارندگی‌ها در افغانستان و روان شدن سیلاب دشتمال به سوی این تالاب، شاهد احیای گونه‌های جانوری و گیاهی تالابی بودیم.

وحید پورمردان گفت: یکی از گونه‌های جانوری که پس از آبگیری بخش‌هایی از تالاب هامون در دامنه کوه خواجه مشاهده شده سخت پوست آبزی با نام علمی(Triops Cancriformis) است که در دنیا به نام «فسیل زنده» نامگذاری شده و از گونه‌های سخت پوست آبزی در آب‌های شیرین جهان است، این گونه جزو گونه‌های در معرض انقراض ایالت متحده و اروپا رده بندی شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان ادامه داد: علت نامگذاری این گونه قدمت حیات 200 تا 300 میلیون ساله این گونه در کره زمین است، این گونه سخت پوست به دلیل تشابه ظاهری آن با نوزاد وزغ گاهاً میگوی بچه وزغی نیز نامیده می‌شود.

وی گفت: اندازه این گونه معمولاً تا 6 سانتیمتر است و در شرایط طبیعی تا 11 سانتیمتر هم گزارش شده است. این گونه اواخر دوره کربونیفر و تریاسیک به علت تحمل بالای شرایط محیطی سخت از جمله درجه حرارت‌های حدّی، اسیدیته 6 تا 10 بافت خاک و خشکسالی‌های طولانی توانسته با تشکیل سیست (Cyst)مقاوم در زیر گل و لای و رسوبات خشک تالاب‌ها و پیکره‌های آب شیرین ادامه حیات دهد و در صورت فراهم شدن شرایط زیست نرمال ظرف دو هفته ادامه مراحل رشد خود را تا مرحله بالینی از سر گیرد و دوره عمر آن تا 90 روز ادامه داشته باشد، دامنه تحمل شرایط تخم سیستبعضاً به ده‌ها سال نیز طول می‌رسد.

پورمردان بیان کرد: این گونه از پشه‌هایی همچون آنوفل(عامل بیماری مالاریا) و حتی علف‌های هرز داخل تالاب‌ها تغذیه می‌کند. از این‌رو به عنوان روش کنترل بیولوژیک در برکه‌های آبی و مزارع کشاورزی ایفای نقش می‌کند و تا کنون حدود 10 گونه از جنس(Triops) در جهان شناسایی شده که حضور این گونه فسیل زنده نوید سال آبادی در منطقه سیستان و تالاب بین‌المللی هامون است./تسنیم

کد خبر: 6650