انقلاب در درمان بیماری‌های قلبی با تزریق ژن ماهیچه‌ساز

جمعه،۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۳
انقلاب در درمان بیماری‌های قلبی با تزریق ژن ماهیچه‌ساز

گروه پزشکی- محققان در کینگز کالج لندن موفق شدند با تزریق ژن ماهیچه ساز به خوک، سلول ماهیچه قلب (cardiomyocytes) را بسازند.

بسیاری از مردم جهان، مبتلابه بیماری قلبی از تخریب بافت قلب رنج می‌برند.

به گزارش پیام ایران، محققان متوجه شده‌اند که با بازسازی سلول‌های ماهیچه قلب می‌توان حیاتی نو را به قلب برگرداند و به همین دلیل در تلاش‌اند تا راه‌های احیای سلول‌های ماهیچه قلب و بازسازی بافت قلب را آزمایش کنند.

محققان در کینگز کالج لندن برای رسیدن به این هدف ژنی (microRNA-199a/ AAV6-miR-199a) را به یک خوک تزریق کردند و متوجه شدند بعد از گذشت یک ماه از حمله قلبی این ژن می‌تواند با تولید بافت جدید مانع از نابودی قلب شود.

«مائورو جیاکا» از کینگز کالج می‌گوید ظرف 10 سال آینده می‌توان امیدوار بود با روش ژن‌درمانی بتوان قلب تخریب‌شده را احیا کرد.

به دلیل نزدیکی قلب خوک با انسان ازلحاظ پزشکی، می‌توان امیدوار بود تا با ژن‌درمانی بتوان قلب تخریب‌شده بعد از حمله قلبی در انسان را درمان کرد.

در حال حاضر بسیاری از بیماران بعد از حمله قلبی، بافت خود را ازدست‌داده و دچار نارسایی قلبی و درنهایت مرگ می‌شوند و اگر این ژن بتواند در انسان مؤثر واقع شود، می‌توان بافت قلبی را مجدداً احیا گرده و به‌طور طبیعی قلب دست به خودسازی سلولی بزند.

انتهای پیام/

 

 

کد خبر: 6898