بولتون اخراج می شود؟/ ترامپ از دست مشاور امنیت ملی خود کلافه شده است

پنج شنبه،۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۱

trmp-w-jn-bwltwn.jpg

گروه بین الملل-ترامپ از دست مشاور امنیت ملی خود کلافه شده است.

به گزارش پیام ایران،  دو مقام دولتی نزدیک به ترامپ گفته‌اند که سیاست‌های بولتون که مبتنی بر تغییر رژیم در سه کشور یعنی ایران، ونزوئلا و کره شمالی است مطابق خواسته رئیس‌جمهوری نیست، از همین رو ترامپ به این دو مقام رسمی گفته که می‌خواهد بولتون را از سمتش برکنار کند.

ساناز نفیسی: جان بولتون در موقعیت حساس قرار گرفته، اما زمان همه چیز را روشن می‌کند، شاید معادلات به نفعش رقم بخورد یا ورق برخلاف خواسته‌اش برگردد. این عبارات ابتدایی گزارش کورت میلز، خبرنگار سیاست خارجی نشریه نشنال اینترست است، خبرنگاری که به واسطه داده‌هایی که از منابع ناشناس به دست آورده برای نخستین‌بار از احتمال برکناری بولتون خبر می‌دهد. میلز در گزارشش که نشریه نشنال اینترست منتشر کرده به نقل از داده‌های دو منبع آگاه که نخواستند نامشان فاش شود در این‌باره نوشت: «دو مقام دولتی نزدیک به ترامپ به من گفتند که سیاست‌های بولتون که مبتنی بر تغییر رژیم در سه کشور یعنی ایران، ونزوئلا و کره شمالی است مطابق خواسته رئیس‌جمهوری نیست، از همین رو ترامپ به این دو مقام رسمی گفته که می‌خواهد بولتون را از سمتش برکنار کند.»

نخستین نشانه‌های عزم جدی ترامپ برای برکناری بولتون از سمتش روز سه‌شنبه جاری مشخص شد، زمانی که نیویورک تایمز از طرح ارائه شده توسط وزارت دفاع (پنتاگون) مبنی بر اعزام بیش از ۱۲۰ هزار نیرو به خاورمیانه با حمایت بولتون خبر داد، اما ساعاتی بعد ترامپ با جعلی خواندن این خبر آب سردی بر پیکر ایده‌های مشاور امنیت ملی‌اش ریخت. دونالد ترامپ صراحتا گزارش اختصاصی نیویورک تایمز درباره اعزام نیرو به خاورمیانه را تکذیب کرد و در این راستا گفت: «فکر می‌کنم این خبر جعلی است؛ درسته؟ ممکنه بکنم؟ قطعا. اما برنامه‌ای برای این کار نداریم. امیدوارم که نخواهیم برای این اقدام برنامه بریزیم و اگر این کار را بکنیم تعداد بسیار زیادتری اعزام خواهیم کرد.»

روزنامه نیویورک تایمز در شماره روز سه‌شنبه با استناد به گفته‌های شماری از مقام‌های نظامی آمریکا، از طرح پنتاگون برای اعزام ۱۲۰ هزار نیرو در خاورمیانه خبر داده بود. به نوشته این نشریه تجدید نظر انجام شده در برنامه نظامی آمریکا علیه تهدید احتمالی ایران توسط بولتون انجام شده هرچند طرح مورد نظر در جلسه‌ای با حضور چهره‌هایی چون پاتریک شاناهان، وزیر دفاع امریکا و دستیاران ارشد دونالد ترامپ در امور امنیت ملی ارائه شد. به نوشته نیویورک تایمز جوزف دانفورد ، رئیس ستاد مشترک ارتش امریکا و جینا هاسپل، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی امریکا (سیا) از جمله مقامات بلندپایه حاضر در این جلسه بوده‌اند.

 

خیز ترامپ برای پایان بولتون 

زمانی که ترامپ خبری را که طرحش را مشاور امنیت مل یاش تنظیم کرده بود، جعلی خواند، گمانه‌زنی‌ها درباره برکناری جان بولتون اوج گرفت. هرچند تا پیش از این به واسطه تنش‌های ظاهری و گاها تلویحی میان اظهارات و مواضع رئیس‌جمهوری و پمپئو با بولتون مسئله نارضایتی ترامپ از مشاور امنیت ملی‌اش به شکلی برجسته مطرح بود.

حالا نشریه نشنال اینترست براساس داده‌هایی که اخیرا توسط برخی از مقام‌های دولتی در اختیار خبرنگارش قرار گرفته دراین‌باره نوشته: «شواهد نشان می‌دهد ترامپ برای برکناری بولتون خیز برداشته و انگار قصد دارد داگلاس مک گروگور، فرمانده نظامی پیشین و بازنشسته ارتش را به عنوان جانشین برگزیند، همانی که درباره بولتون نوشته بود: جان یک مشکل است، مشاور امنیت ملی ترامپ خلاف منافع ملی تصمیم‌سازی می‌کند و چالش‌ساز است، به‌خصوص زمانی که درباره آرما نهای رئیس‌جمهوری طرح‌هایش را تدوین می‌کند.»

ناظران پیش از این با اشاره به کیش و مشخصات شخصیتی ترامپ چنین احتمالی را مطرح کرده بودند، رابین رایت، تحلیلگر مسائل بین‌الملل طی یادداشتی در نشریه پولتیکو دراین باره نوشت: «رئیس‌جمهوری امریکا می‌خواهد کابینه‌ای مطیع داشته باشد، او با مشاورانش نه بسان مشاور بلکه مانند بازوی اجرایی سیاست‌هایش نگاه می‌کند، در چنین ساختار تک‌صدایی، پیروی از سیاست‌های انحصارطلبانه پذیرفتنی نیست و می‌تواند به بهای پایان عمر سیاسی چهره تکرو تمام شود.»

ترامپ هفته گذشته در جمع خبرنگاران از بولتون تعریف کرد با این حال با کنایه سیاست‌های مشاور امنیت ملی‌اش را به چالش کشید و گفت: «نزدیکان من خصلت‌های متفاوتی دارند، من بولتون را دارم و کسانی دیگر که شاید ارزش و احترام‌شان نزد من اندکی بیشتر از او است.»

این بخش از اظهارات ترامپ اشاره‌ای تلویحی به سرشت طغیان‌گرایانه بولتون است، مهمی که ترامپ به خوبی آن را درک کرده و باید بدان پایان دهد. به نوشته میلز «مجموعه اظهارات رئیس‌جمهوری نشان از دو مولفه داشت، اوج گیری تنش و اختلاف‌ها میان بولتون و ترامپ و عدم تلاش رئیس‌جمهوری برای پایان دادن به گمانه‌زنی‌ها در مورد آینده سیاسی جان.»

اختلاف‌نظر میان بولتون و ترامپ موضوع تازه‌ای نیست، بولتون فقط یک بار توانست خواسته‌اش را به سرانجام برساند و آن هم زمانی بود که رئیس‌جمهوری امریکا به صورتی یک‌جانبه به برجام پایان داد.

مارتین ایندیک، سفیر پیشین ایالات متحده در اسرائیل آوریل سال ۲۰۱۸ طی تحلیلی که در موسسه بروکینگز منتشر شد، به نخستین تقابل فکری –نظری ترامپ و بولتون اشاره کرد و نوشت: «بولتون خواهان حمله گسترده به سوریه بود و ترامپ چنین خواسته‌ای نداشت، از منظر رئیس‌جمهوری امریکا محدوده درگیری‌ها در سوریه می‌بایست محدود باشد، این مهم که با آغاز کار جان در سمت مشاور امنیت ملی همزمانی داشت، به عنوان اولین شکست در کارنامه سیاسی بولتون به عنوان مشاور امنیت ملی ترامپ ثبت شد.»

بولتون به مرگ برجام راضی نیست و خواهان حمله نظامی به ایران است، جنگ با ایران موضوعی است که جان بولتون در مقاله‌هایش صراحتا بدان پرداخته است، سال ۲۰۰۳ زمانی که ایالات متحده و جامعه جهانی درگیر حمله واشنگتن به بغداد بودند او طی مقاله‌ای از سیاستمداران امریکایی خواست تا گزینه بمباران ایران را در اولویت برنام ههایشان تعریف کنند. حالا مشاور

امنیت ملی برای تحقق این مهم برنامه‌هایی را ارائه کرده، برنامه‌ها و طرح‌هایی که به استناد داده‌ها با سیاست‌های ترامپ همخوانی ندارد.

 

ویرانی خانه‌ای که بولتون ساخت 

به نوشته نشنال اینترست یکی از مقام‌های دولتی به میلز گفته کاخ سفید به میدان رقابت و درگیری میان دو چهره وابسته به ترامپ تبدیل شده، مایک پمپئو و جان بولتون، این مهمی است که حتی کارکنان وزارت خارجه بدان اذعان می‌کنند. به گفته آنها اختلاف میان این دو به خصوص در ارتباط با ایران، دردسرساز شده است. پمپئو خواهان در انزوا قرار دادن تهران است اما بولتون از رویکردی خصمانه‌تر پیروی می‌کند؛ جنگ. با استقرار ناوگان نظامی ایالات متحده در خلیج فارس و بمب‌افکن‌ها تنش‌ها میان این دو چهره کابینه ترامپ افزایش یافته، یکی از مقام‌های وزارت خارجه که نخواست نامش فاش شود به میلز گفته: «پمپئو چهر های محافظه‌کار است و چریکی تمام‌عیار، با این حال تلاش دارد تا با تکیه بر منطق تصمیم‌های واقع گرایانه و خردمندانه اتخاذ کند، از همین رو تلاش دارد تا که یک مولفه را درارتباط با سایر مولفه‌های دیگر تحلیل کند، اما بولتون یک آنارشیست تمام‌عیار است، او رسما دیوانه است.»

«ترامپ به دنبال جنگ نیست، اما کسانی تلاش دارند تا او را در این مسیر نادرست قرار دهند»، این عبارتی بود که محمد جواد ظریف، وزیرخارجه ایران در مصاحبه‌اش با فاکس نیوز و شبکه‌های خبری دیگر بدان اشاره کرد، کولین کل و جان بی‌ولفستا، از کارکنان دولت اوباما نیز طی یادداشتی در نشریه لس آنجلس تایمز به سیاست‌های متناقض ترامپ و بولتون اشاره کرده و در این باره نوشتند: «جنگ رویای بولتون است، جهانی است که برای خود ساخته و ترامپ صرفا زیر سقفش به سر می‌برد.» 

این حقیقتی است که مقام‌های رسمی و ناظران غیررسمی از فضای حاکم بر کابینه ترامپ درک می‌کنند. نشنال اینترست حالا می‌گوید ترامپ قصد دارد خانه ساخته شده مشاورش را ویران کند، او این تجربه را در زمان برکناری تیلرسون، متیس و مک مستر نیز آزموده است. آنها که با سیاست‌هایش مخالفت می‌کنند، باید بروند.

انتهای پیام/

منبع:sazandeghi

کد خبر: 6952