تولید اورانیوم غنی شده ایران از امروز ۴ برابر شد

دوشنبه،۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۸

غنی سازی

گروه سیاسی- در نشست سخنگوی سازمان انرژی اتمی اعلام شد از امروز تولید مواد غنی شده ۳.۶۷درصد ایران به ۴برابر افزایش یافت.

به گزارش پیام ایران، سخنگوی سازمان انرژی اتمی به نقل از مدیر سایت غنی‌سازی نطنز اعلام کرد که در پی مصوبه اخیر شورای عالی امنیت ملی از امروز تولید مواد غنی شده ۳٫۶۷ درصد ایران به ۴ برابر افزایش یافت.

این موضوع به معنای افزایش غنای مواد و یا افزایش تعداد ماشینهای سانتریفیوژ و یا تغییر نوع سانتریفیوژها نیست بلکه با همین وضعیت فعلی ظرفیت تولید(سرعت تولید) این مواد ۳٫۶۷ چهار برابر خواهد شد. این موضوع به آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام شده است.

کمال‌وندی همچنین در این نشست خبری تاکید کرد که دسترسی به « ۱۹۰هزار سو» برای ایران بسیار سهل و کاملا در دسترس است.

وی افزود: ظرفیت ۴برابری امروز پیامی است به طرفهای مقابل. این ظرفیت با همین میزان سانتریفیوژ، قابل افزایش بیشتر هم هست. لذا دیری نخواهد بود که ما از سقف ۳۰۰ کیلو مواد غنی شده ۳٫۶۷ درصد عبور خواهیم کرد، پس بهتر است هرچه زودتر اقدامات لازم را طرفهای مقابل انجام بدهند.

منظور کمالوندی اقداماتی است که شورای عالی امنتی ملی ایران به طرفهای برجام اعلام کرد تا اقدامات ضدبرجامی دولت امریکا و تحریمهای ظالمانه این کشور را جبران کنند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در پاسخ به پرسش خبرنگاران گفت: ظرف چند هفته به سقف ۳۰۰کیلو خواهیم رسید. نیازهای فنی ما و دستورات مقامات بالا تعیین کننده خواهد بود که در گامهای بعدی چه اقداماتی خواهیم کرد. آقای صالحی قبلا گفتند که اگر بخواهیم ظرف ۴روز ۲۰درصد را تولید میکنیم، اما اینکه چه تصمیمی در ادامه گرفته شود و این ۲۰ درصد اینجا تولید شود یا در فردو، بستگی به تصمیمات مدیران در گام‌های بعدی دارد.

وی افزود: ما فعلا در چارچوب ضوابط پروتکلی و روابط پادمانی پیش می‌رویم. فعلا برنامه‌ای برای توفف اجرای پروتکل الحاقی نداریم، ممکن است در گامهای بعدی باشد و اگر در گامهای بعدی مسئولان تصمیم بگیرند که این پروتکل را اجرا نکنیم به آژانس اعلام خواهیم کرد.

کمالوندی درباره این ادعاها که میگویند اقدامات اخیر ایران همان موارد مورد نظر امریکا بوده و همچنین اظهارنظر برخی منتقدین مبنی بر این‌که ایران اقداماتی را انجام داده که قبلش امریکا تحریم کرده بود، گفت: باید گفت که اینها دو چیز جداست؛ امریکا به دنبال این است که با تحریم خرید و فروش، غنی سازی و تولید آب سنگین در ایران را تعطیل کند ولی ما تولید و انباشت میکنیم که این خلاف سیاستهای امریکاست. اروپاییها خوب می داننند که این اقدام چه معنایی دارد و به نحو غیرمستقیم اعلام میکنند که شرایط ایران را درک میکنند، هرچند ممکن است در ادبیات آنها تفاوتی باشد.

وی تاکید کرد: اطلاعاتی که از طرف وزارت خارجه درباره اقدامات اروپا می‌آید مشخص خواهد کرد که گامهای بعدی چگونه اجرا میشود. آنچه مسلم این است که ما داریم تعهداتمان را در چارچوب برجام کاهش میدهیم. اما اینکه این قدمها چه خواهد بود، فعلا این را می‌شود گفت که هرچه به سمت جلو می‌رویم اقدامات شدیدتر خواهد بود.

کمالوندی اضافه کرد: آماده ایم به مجرد اینکه که آن‌ها (اروپا) وظایف خود را انجام دادند، برگردیم به حالت قبلی. وگرنه گام‌های بعد را آغاز می‌کنیم. اروپایی‌ها به طور غیرمستقیم میگویند که می‌خواهیم به تعهدات عمل کنیم، ولی نمیتوانیم. امیدواریم اروپا مستقیم یا غیرمستقیم اعلام ضعف نکند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: نشانه هایی از عقب‌نشینی‌های امریکا در سیاست‌هایش دیده می‌شود. ملت مقاومت می‌کند و ظرفیت‌های بالقوه ایران نیز بی‌نظیر است و میتواند جزو ۱۰ اقتصاد برتر دنیا باشد، هرچند الان تحت فشار هستیم.

کمالوندی درباره همراهی روسیه و چین با سیاستهای اخیر ایران، گفت: هم سیاستهای تقابلی امریکا در برابر آنها و هم روابط بسیارخوبی که داریم باعث شده ما انتظار داشته باشیم که حتما همراهی کنند؛ کما اینکه الان همراهی کرده و میگویند کاری که کردید را درک می‌کنیم و هیچ خرده ای نداریم.

ایران در پی اقدامات ضدبرجامی امریکا و عدم جبران خسارات ناشی از خروج امریکا از برجام توسط اروپا اعلام کرد که بخشی از تعهدات خود در برجام را با استفاده از حقوق برجامی خود در بندهای ۲۶ و ۳۶ و ۳۷ این توافقنامه کاهش میدهد.

عدم محدود سازی میزان ذخایر مواد غنی شده یکی از این اقدامات بود.

امروز جمعی از سردبیران و مدیران رسانه های ایران از مجتمع غنی سازی نطنز بازدید کرده و در جریان اخرین تحولات رخ داده در این مجتمع پس از مصوبه اخیر شورای عالی امنیت ملی، قرار گرفتند.

انتهای پیام/

کد خبر: 6996