۶ بیماری شایع چشم + علل و درمان

يکشنبه،۱۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۴:۴۱
۶ بیماری شایع چشم + علل و درمان

گروه سلامت- ​در این مطلب اطلاعاتی مفید درباره بیماری‌های چشمی به شما خواهیم گفت.

به گزارش پیام ایران به نقل از بهداشت نیوز، هنگامی که صبح از خواب بیدار می‌شوید، ممکن است با مقداری قی چشم مواجه شوید. همچنین، تجربه قرمزی، خارش و سوزش در هوای سرد ممکن است با آبریزش چشم‌ها مواجه شوید یا پس از گریه چشم‌ها پف کنند. اما گاهی اوقات نیز تغییر رنگ، تورم یا دیگر مسائلی که برای چشم‌ها رخ می‌دهند، می‌توانند از بروز مشکلی جدی‌تر حکایت داشته باشند که به توجه و رسیدگی فوری نیاز دارد. در ادامه با برخی مسائل شایع مرتبط با چشم‌ها بیشتر آشنا می‌شوید.

سوزش و درد

احساس سوزش و درد در چشم‌ها می‌تواند به‌واسطه دلایلی ساده مانند خستگی، تحریک‌شدن، تب یونجه، آلرژی به گرد و غبار یا قرار گرفتن در معرض دود شکل بگیرد. از سوی دیگر، عوامل دیگری نیز می‌توانند به این شرایط منجر شوند که جدی‌تر و نگران کننده‌تر هستند. سوزش چشم‌ها می‌تواند نشانه‌ای از «بلفاریت» باشد که به واسطه تجمع باکتری‌ها و بروز پوسته‌های شوره مانند روی پلک‌ها شکل می‌گیرد. این شرایط چشم‌ها را تحریک کرده و موجب احساس سوزش و درد می‌شود. همچنین، سوزش و درد چشم‌ها می‌تواند نشانه‌ای از تولید ناکافی اشک باشد که این شرایط به نام خشکی چشم شناخته می‌شود و یا شرایطی جدی‌تر به نام کراتیت، التهاب قرنیه، زمینه‌ساز آن شده باشد.

چشم‌های خشک

این شرایط می‌تواند به سادگی و در نتیجه استفاده طولانی مدت از نمایشگر‌ها یا یک آلرژی شکل گرفته و یا نشانه‌ای از افزایش سن باشد. اما خشکی و خارش چشم‌ها ممکن است به مساله‌ای جدی‌تر اشاره داشته باشد. این شرایط ممکن است با کمبود تستوسترون در غدد چربی چشم‌ها مرتبط باشد. استفاده از قطره‌های مرطوب‌کننده و کمپرس سرد می‌تواند به بهبود شرایط کمک کند. اگر مشکل همچنان ادامه دارد، پزشک می‌تواند به یافتن دلیل و ارائه روش درمان کمک کند. به‌عنوان مثال، اگر مشکل با هورمون تستوسترون مرتبط است، شما می‌توانید از کرم تستوسترون تجویز شده توسط پزشک روی پلک خود استفاده کنید.

چشم‌های پوسته‌دار

زمانی که چربی‌ها و اشک ترکیب شده و خشک می‌شود، پوسته‌هایی چسبنده روی پلک یا مژه‌ها شکل می‌گیرد. مقدار اندک از این پوسته‌ها عادی محسوب می‌شود، اما پوسته‌های زرد یا سبز رنگ می‌تواند نشانه‌ای از بروز یک عفونت باشد. چشم صورتی یا التهاب ملتحمه عفونتی است که موجب پوسته پوسته شدن و چسبندگی چشم‌ها می‌شود. این شرایط واگیردار است و شست‌وشوی چشم‌ها با آب کمکی به بهبود آن نکرده و باید به پزشک مراجعه کنید. همچنین، حوله‌ها یا اشیای دیگر که در تماس با چشم‌های فرد بیمار هستند نباید به اشتراک گذاشته شوند.

یک توده

گل مژه توده‌ای قرمز و دردناک است که روی مژه یا زیر پلک شکل می‌گیرد. خود فرد نباید به تخلیه گل مژه اقدام کند، زیرا می‌تواند تنها موجب سرایت باکتری‌ها به بخش‌های دیگر شود. شالازیون نیز توده‌ای بدون درد و متورم روی پلک چشم است که در مکان یک غده چربی مسدود شکل می‌گیرد. در هر مورد، خیس کردن یک پارچه یا حوله تمیز در آب گرم و قرار دادن آن روی چشم برای حدود ۱۰ دقیقه و تکرار این کار چند بار در روز می‌تواند به بهبود شرایط کمک کند. اگر پس از چند روز مشکل همچنان پابرجا بود، باید به پزشک مراجعه کنید.

مردمک‌هایی با اندازه‌های متفاوت

در حالت عادی، مردمک (بخش تیره در مرکز چشم) شما در واکنش به نور باز و جمع می‌شود. اما گاهی اوقات یک مردمک چشم می‌تواند بازتر یا جمع‌تر از دیگری به‌نظر برسد. آسیب عصبی، میگرن، برخی داروها، و عمل جراحی چشم از جمله دلایلی هستند که می‌توانند به بروز این شرایط منجر شوند.

چشم‌های زرد رنگ

اگر بخش سفید چشم‌ها به‌طور کامل زرد شده است، باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن به پزشک مراجعه کنید. به احتمال بسیار زیاد بیماری زردی یا یرقان که یک بیماری کبدی ناشی از هپاتیت، سنگ‌های صفراوی و گاهی اوقات سرطان است، در پس این شرایط قرار دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 7687