سنگ قبرهایی که دزدیده می شوند!

چهارشنبه،۱۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۴
اینجا کار و کاسبی دزد‌ها سکه است
 سنگ قبرهایی که دزدیده می‌شوند!

گروه اجتماعی: قبرستان برای خیلی‌ها هنوز هم سرشار از ترس و وحشت است، اتفاقاتی هم که در آن رخ می‌دهد و هر از گاهی اخبار آن منتشر می‌شود به این ترس‌ها و واهمه‌ها دامن می‌زند.

به گزارش پیام ایران به نقل از آفتاب یزد، اما چند وقتی است که اخباری در رابطه با قبر‌های بهشت زهرا منتشر می‌شود که نشان می‌دهد پای لاکچری‌ها به این مکان هم باز شده است. قبرهای گران قیمت و حکاکی‌های عجیب روی آن از جمله مواردی هستند که صحت این موضوع را تائید می‌کنند. در این بین خبر‌ها حاکی از آن است که پای دزدان سنگ قبر هم به میان آمده و آن‌ها سنگهایی را که بالای 2 میلیون تومان ارزش داشته باشد از روی قبرها می‌دزدند و بعد هم با کمی‌تلاش آن را مجدد طراحی و پرداخت می‌کنند و دوباره در بازار سنگ فروشان می‌فروشند! 

سنگ قبرهای لاکچری

بارها و بارها از قیمت‌های مختلف و هزینه‌های متنوع مردن بخصوص در تهران، نوشته اند و گفته‌اند اما اکثر آنها معطوف به قیمت محل دفن است که در برخی قطعه‌های قدیمی‌و تک رقمی، به ده‌ها میلیون تومان هم می‌رسد اما اگر بخواهید همه چیز در مردن تان گران و لوکس باشد، تنها محل دفن گران، کافی نخواهد بود و سایر اجزا نیز اهمیت ویژه‌ای دارد؛ مثلاً سنگ قبر! اگر تازگی‌ها به بهشت زهرا سری زده باشید می‌بینید که برخی قبرها از نظر شکل سنگ و حتی مرغوبیت آن با سایرین تفاوت فراوانی دارد؛. سنگ قبرهایی با رنگ و شکل‌های متفاوت، با طرح‌های خاص و شکل و شمایلی خاص تر از سایرین. پر واضح است که لاکچری‌ها به اینجا هم سرایت کرده اند.

اما در فضای مجازی صحبت‌هایی از سنگ قبر‌هایی با دیزاین آب طلا مطرح می‌شود که جای بسی تعجب دارد! 

292556_602.jpg

مجید یکی از سنگ تراشانی است که مغازه اش اطراف بهشت زهرا است، او که این روزها به قول خودش کار و کاسبی اش سکه است در اینستاگرام برای خودش صفحه ای درست کرده و عکس کارهایش را در این صفحه منتشر می‌کند. عکس‌هایی از سنگ قبرهای لاکچری و خطاطی‌های متنوع، با او تماس میگیریم تا از صحت و سقم سنگ قبرهای لاکچری با دیزاین آب طلا مطلع شویم، او می‌گوید:« این 
موضوع صحت ندارد چون اصلا آب طلا نیست، اما سنگ قبرهای گران قیمت تا دلتان بخواهد وجود دارد. همه مدل سنگی هست اما طبق معمول، بستگی به جیب و سلیقه مشتری دارد.

اما به طور کلی در تخمین قیمت سنگ قبر، نوع سنگ، ابعاد، ضخامت و طرح روی آن  تعیین کننده است، من سنگ قبر تا 170 میلیون هم دیده ام، اغلب کسانی که وضع مالی خیلی خوبی دارند و در بهشت زهرا مقبره‌های خانوادگی دارند این سنگ‌ها را سفارش می‌دهند. چون اگر این سنگ‌ها در یک فضای آزاد نصب شود قطعا به سرقت خواهد رفت. اما به طور کلی سنگ‌هایی که من معمولا برای افراد عادی حکاکی می‌کنم از جنس گرانیت نطنز اصفهان، گرانیت سیمین، گرانیت برزیلی، انواع سنگ مرمر سفید و صورتی و کرم هستند؛ البته بیشترین سنگی که مورد استفاده افراد قرار میگیرد سنگ گرانیت سیاه است، این سنگ خیلی خواهان دارد و اکثرا برای یادواره عزیزانشان از این سنگ استفاده می‌کنند اما از جمله سنگهای لاکچری که هر کسی توان استفاده از آن را ندارد سنگ مر مر هرات است! این سنگ به شدت سفید و درخشان است به همین دلیل هم خواهان زیاد دارد، مخصوصا برای خانم‌ها بیشتر از این نوع سنگ استفاده می‌شود که قیمتی بالای از 20 میلیون دارد.

علاوه بر این سنگ‌های خاص هم وجود دارند که کیفیت ویژه‌تری دارند و قیمت آن‌ها خیلی متفاوت است. یک نوع سنگ دیگری هم هست که مربوط به کشور خودمان است و اسم آن سنگ شبق کاشان است، این سنگ داخلی است اما مشکی ترین، براق ترین و پرچگالی ترین سنگی است که تاکنون به عنوان سنگ مزار از آن استفاده شده است. ماندگاری خیلی بالایی هم دارد و قیمت آن هم بالاست اما این سنگ‌ها را در بهشت زهرا روی هوا می‌زنند!»

 و دیگر هیچ...!

او درباره دلایل خرید سنگ قبر‌های لاکچری می‌گوید:« بعضی وقت‌ها در وصیت متوفی قید شده یا خود متوفی قبل از مرگش وصیت کرده است که برای مرگش سنگ تمام بگذارند و خانواده به قول خودشان برای شادی روح عزیزانشان این کار را می‌کنند، بعضی‌ها هم برای چشم و هم چشمی‌سعی می‌کنند که بهترین و گران ترین سنگ را انتخاب کنند و یک حکاکی خاص روی آن داشته باشند. مثلا عجیب ترین و گران ترین سنگی که من تا کنون حکاکی کردم سنگی بود که به وصیت متوفی حتی مشخصات او را هم روی سنگ قبر ذکر نکردند و تنها نوشتند « و دیگر هیچ...» زیر سنگ قبر مهتابی و لامپ‌های فلئورسنت کار گذاشته بودند که روز نور خورشید را به خود جذب کنند و شب‌ها قبر را نورانی کنند. چون سنگ مر مر بود وقتی زیر سنگ قبر مهتابی‌ها روشن می‌شدند سنگ قبر به طور کلی روشن می‌شد.

او در ادامه توضیح می‌دهد:« البته بعضی‌ها هم تلاش دارند که با این کار در واقع نوعی ادای احترام یا ادای دین به آن عزیز فوت شده خودشان داشته باشند، از همه جالب تر کسانی هستند که خودشان برای سفارش سنگ قبر خودشان می‌آیند، شاید باورتان نشود ولی اکثرا این افراد جزو کسانی هستند که با وسواس خاصی سنگ گران قیمت انتخاب می‌کنند و روی آن حکاکی‌های زیبایی انجام می‌دهند. این افراد بسیار سخت گیر هم هستند و معمولا بهترین‌ها و گران ترین‌ها را انتخاب می‌کنند.»

وی ادامه می‌دهد: «معمولاً برای سفارش‌های سنگ قبر‌ها برای سنگ‌های عادی یک تا ۳ روز زمان لازم است اما بعضی از سنگ‌هایی که توسط مشتری سفارش داده می‌شوند نزدیک به 2 ماه زمان می‌برد تا سنگ را در بازار پیدا کنیم و روی آن حکاکی کنیم! البته الان بازار ما هم خیلی بد شده چون بازار پر شده است از سنگ‌های نامرغوب چینی که کاملاً مصنوعی هستند و بعد از مدتی بر اثر باد و باران خراب می‌شوند. جالب اینجاست که بعضی از مغازه دارها همین سنگ‌های چینی را به عنوان سنگ مرغوب با قیمت گزاف قالب می‌کنند. اما واقعیت این است که سنگ قبرهایی که بالای 2 میلیون تومان باشد در بهشت زهرا دزدیده می‌شود!»

1_13.jpg

 کار و کاسبی قبر دزد‌ها سکه است

مجید می‌گوید:« ما در بهشت زهرا با سنگ قبر دزدی رو به رو هستیم. معمولا سنگ‌های گران قیمتی که ارزش ساب زدن دارند به راحتی دزدیده می‌شوند! این سنگ‌ها را می‌دزدند و به کارخانه‌هایی که ساب زنی دارند می‌برند روی سنگ را ساب می‌زنند و یک حجم 2 تا 3 میلیمتر یا حد اکثر 5 میلیمتر از روی آن برداشته می‌شود، آن‌ها با یک هزینه خیلی جزئی سنگ را دوباره پرداخت می‌کنند و می‌فروشند به کس دیگری! این موضوع به وفور اتفاق می‌افتد و من خودم به شخصه هفته ای چند مورد از آن را شاهد بودم.

سنگ شبق کاشانی که پیش از این درباره اش توضیح دادم امکان ندارد روی یک قبر وجود داشته باشد و دزدیده نشود! چون قیمت آن بالاست و خیلی هم مشتری دارد. در پروسه رسیدگی به این مسئله هم قاعدتا مال باخته شکایت می‌کند اما از آنجایی که سازمان بهشت زهرا یک فیش برای مجوز نصب سنگ‌ها در بهشت زهرا اخذ می‌کند و آن فیش نشان می‌دهد که سنگ در چه تاریخی کجا نصب شده است. بنابر این زمانی که سنگ دزدیده می‌شود سازمان بهشت زهرا موظف است که یا رضایت آن‌ها را جلب کند و یا اینکه یک سنگ با مشخصات سنگ قبلی روی قبر قرار دهد. اما معمولا خود سازمان بهشت زهرا با توجه به گشت و دژبانی‌ای که دارد مجبور است که لنگه همان سنگ را برایشان روی قبر قرار دهد.»

او می‌گوید:« بهشت زهرا یک منطقه بسیار وسیعی است که 324 قطعه دارد و در هر قطعه بیشتر از 1500 قبر وجود دارد. سازمان بهشت زهرا به اندازه ای نیرو ندارد که سر هر قطعه چند نیرو برای محافظت از قبر‌ها قرار دهد، این مسئله نه توجیه مالی برای سازمان دارد و نه اینکه توانایی این کار را دارد. به همین دلیل هم سرقت سنگ قبر‌ها را در بهشت زهرا شاهد هستیم. البته برای دزدیدن و بردن سنگ قبر‌ها نیازی به وانت نیست و این کار را با ماشین سواری هم انجام می‌دهند چون اگر با وانت آن را ببرند دچار مشکل خواهند شد چرا که ماموران که جلو در بهشت زهرا هستند جلو وانت‌ها را می‌گیرند و که سنگ سرقتی در آن نباشد و از طرف دیگر سنگ غیر مجازی هم در بهشت زهرا نصب نکنند، در واقع سنگی را بدون فیش وارد بهشت زهرا نکنند. بنابراین دزدها این کار را معمولا با سواری انجام می‌دهند. از طرف دیگر معمولا کسانی که در این شغل شاغل هستند دلالند، یعنی نمایشگاه دارند، سفارش می‌گیرند و می‌دهند کارگاه‌ها که آن‌ها را آماده کنند. بنابراین خرید و فروش سنگ‌ها مخصوصا سنگ‌های دزدی بسیار راحت است و دزدان به راحتی می‌توانند در این بازار دلال گونه سنگ‌های خودشان را آب کنند!» 

2_16.jpg

 دزدهای بهشت زهرا

پیش از این گزارش‌هایی درباره دزد‌هایی منتشر شده بود که از غفلت خانواده‌های متوفی استفاده می‌کردند و جیب و ماشینشان را خالی می‌کردند. 

رضا پورناصرانی، عضو کمیته آسیب‌های اجتماعی سازمان بهشت‌زهرا در این باره گفته بود:« سرقت یکی از آسیب‌هایی است که در بهشت‌زهرا دیده می‌شود، هر چند که همه‌ جا سرقت وجود دارد اما موقعیت جغرافیایی بهشت‌زهرا و امکان دسترسی اهالی مناطق حاشیه‌نشین منجر شده تا در این مکان هم موارد سرقت دیده شود؛ وجود سرقت و تکدی‌گری منجر به تشکیل کمیته آسیب‌های اجتماعی شد. کمیته‌ای که رئیس‌اش مدیرعامل سازمان است و رئیس کلانتری حرم مطهر و فرمانده مستقر در دژبانی بهشت‌زهرا هم در آن حضور دایمی‌دارند، این کمیته هر دو هفته یک‌بار جلسه تشکیل و گزارشی از آسیب‌ها می‌دهد. البته پلیس و دژبان ارتش برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی همکاری خوبی با سازمان دارند.» 

او گفته بود که در این آرامستان روح و ذهن مردم درگیر است و این برای افراد سودجو فرصت مناسبی برای سرقت از مردم ایجاد می‌کند: «فضای بهشت‌زهرا خیلی بزرگ است، روزهای پنجشنبه و جمعه جمعیت زیادی وارد بهشت‌زهرا می‌شوند؛ این شرایط در قطعات جاری شدت بیشتری می‌گیرد، مثل قطعه‌های ٣٠٠ به بالا که جزو قطعه‌های جاری هستند و روزانه بیش از ١٠٠جنازه وارد آن می‌شود؛ قطعات جاری قطعاتی هستند که خالی است و جسدها در آن دفن می‌شوند.

یعنی ممکن است امروز قطعه ٣٠٠جاری باشد، بعد از مدتی قطعه ٣٠١؛ چون قطعه قبلی پر شده است. آرامستان تهران در کل کشور نمونه است؛ هم از نظر وسعتی که دارد و هم افرادی که در آن دفن شده‌اند. در بهشت‌زهرا حدود ٣۶‌هزار شهید دفن شده‌اند که در هیچ ‌جای کشور چنین تجمعی از شهدا وجود ندارد؛ از سوی دیگر این‌جا نزدیک حرم امام خمینی(ره) است که میزان مراجعه را زیاد می‌کند. جمعیت بهشت‌زهرا متغیر است؛ هر روز آدم‌های جدیدی وارد این مکان می‌شوند، شاید روزانه ۵‌ هزار یا حتی ١٠‌ هزار نفر وارد بهشت‌زهرا می‌شوند که روز قبل از آن نبوده‌اند. همین هم فضا را برای برخی سودجویی‌ها مساعد می‌کند؛ به‌ویژه افرادی که مشغول خاکسپاری هستند و شرایط روحیخوبی ندارند، طعمه‌های خوبی برای سارقان هستند.»

این مسئول در سازمان بهشت‌زهرا از اقداماتی که برای جلوگیری از سرقت‌شده گفته بود: «ما برای کاهش سرقت تلاش زیادی کردیم، نیروی انتظامی‌و دژبان ارتش که محافظت از این مکان را برعهده دارند، کاملا توجیه هستند. قطعات جاری هم به صورت همیشگی نیروهای نگهبان دارند و نیروی انتظامی‌در آن مکان با خودرو مستقر هستند، در کنار همه اینها در تلاش هستیم تا دوربین‌های مداربسته سیار را نصب کنیم، البته نصب این دوربین‌ها محدودیت‌هایی دارد؛ چرا که هزینه‌بر هستند و نمی‌شود آنها را به ‌طور دایمی‌در یک مکان مستقر کرد؛ چون ممکن است امروز یک قطعه جاری و شلوغ باشد و هفته دیگر آن قطعه خلوت شود اما بعد از ماجرای سرقت و مخدوش‌کردن تعدادی از سنگ قبرها در قطعه هنرمندان در تلاش هستیم تا مکان‌های شلوغ‌تر را مجهز به دوربین مداربسته کنیم.»

5024598255b580fb52dd986.09805328abc.jpeg

به‌گفته او، در بهشت‌زهرا امکان بازرسی یک به یک خودروها وجود ندارد: «هم ترافیک می‌شود و هم مردم اذیت می‌شوند، ما باید فضا را برای سارقان ناامن کنیم؛ به همین دلیل در قطعات جاری اطلاع‌رسانی‌های زیادی کرد‌ه‌ایم، بیلبورد زده‌ایم و به افرادی که به ما مراجعه می‌کنند بروشورهایی می‌دهیم که تمام این نکات در آن مورد توجه قرار گرفته است. ما از مردم می‌خواهیم تا به راننده‌های آمبولانسی که جسد را جا‌به‌جا می‌کنند پول ندهند، به متکدیان پول ندهند، مراقب کلاهبردارانی که سنگ قبر می‌فروشند، باشند و مراقب وسایلشان باشند.

با این همه معتقدیم که بهترین کنترل، کنترل نامحسوس با دوربین مداربسته است.» او به نوع سرقت‌هایی که در آرامستان بهشت‌زهرا می‌شود هم اشاره‌ای کرده و گفته بود: «بیشتر سرقت‌ها کیف زنانه، موبایل و مدارک است. سرقت خودرو خیلی کم گزارش شده اما سرقت کیف زنانه زیاد است؛ به ‌طوری که بعد از خالی‌کردن، آنها را در سطل‌ آشغال رها می‌کنند. بارها پیش آمده که سطل‌ها را خالی کرده‌اند و از داخل آن ۴، ۵ کیف زنانه بیرون آمده که خالی شده است. البته ما این‌جا واحد اشیای گمشده هم داریم که افراد بعد از اعلام سرقت به کلانتری، به این بخش مراجعه می‌کنند تا اگر مدارکشان پیدا شد، به آنها بازگردانده شود. خیلی هم این اتفاق می‌افتد؛ یعنی مدارک گمشده، به افراد برگردانده می‌شود. آماری از سرقت‌ها به سازمان بهشت‌زهرا اعلام نمی‌شود اما افراد زیادی از سوی پلیس به‌ عنوان سارق دستگیر می‌شوند و این‌که اینها واقعا سارق هستند یا نه، اطلاعی نداریم.» به گفته او، به ‌طور متوسط هر چند روز یک بار مراجعه‌کننده‌ای به سازمان می‌آید و اعلام می‌کند وسایلش گم شده یا به سرقت رفته است.

حالا چند وقتی از این موضوع گذشته است اما نه تنها از دزدی‌های بهشت زهرا کم نشده بلکه حتی سنگ‌های مزار هم به سرقت می‌رود، دزدی سنگ قبر در سال 95 با ربوده شدن سنگ قبر ایرج افشار از مقبره خانوادگی اش کلید خورد و بعد از آن هم شاهد مخدوش کردن سنگ قبر سپانلو با سیمان و سنگ قبر غلامحسین مظلومی‌با اسید بودیم. اخبار مربوط به ربودن شدن یا تخریب سنگ قبر افراد معروف بارها و بارها منتشر شده اما هنوز هم این اتفاق در جریان است؛ موضوعی که به نظر می‌رسد پدیده جدیدی نیست اما این روزها به اوج رسیده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 7717