کلانتری: دریای خزر مقصد اصلی سموم کشاورزی شده است

پنج شنبه،۲۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۰
کلانتری: دریای خزر مقصد اصلی سموم کشاورزی شده است

گروه گردشگری- معاون رییس جمهوری و رییس سازمان محیط زیست کشور گفت: آلودگی‌های زیست محیطی زندگی خزر را تهدید می‌کند.

به گزارش پیام ایران به نقل از ایسنا، عیسی کلانتری صبح امروز در همایش گرامیداشت روز دریای خزرکه در سالن همایشات میزبان بابلسر برگزار شد، با بیان اینکه تغییرات اقلیمی کمترین تاثیر را در چند ساله گذشته در میان دریای های جهان برای دریای خزر در حوزه تبخیر آب و بارندگی داشته است، اظهار کرد: استخراج نفت با دستگاه های قدیمی طی ۱۰۰ سال گذشته همراه با ایجاد آلودگی‌های زیست محیطی زندگی خزر را تهدید می کند.

وی با اشاره به اینکه گردهمایی ها و تصویب کنوانسیون ها در حوزه محیط زیست تعارفی بیش نیست، تصریح کرد: بدون توجه به زیر ساخت‌های محیط زیستی نمی‌توان گلایه‌ای از آلودگی‌ها در دریای خزر داشت.

رییس سازمان محیط زیست کشور با تاکید بر اینکه هنوز آلودگی خزر به حدی نرسیده که غیر قابل برگشت باشد، گفت: مصمم بودن در پاکسازی خزر با هماهنگی کشورهای همسایه حاشیه دریا می‌تواند وضعیت بهتری را رقم بزند.

کلانتری خاطرنشان کرد: متاسفانه تصویب کنوانسیون‌ها در مرحله اجرایی قرار نگرفته و خزر از آلودگی‌های انسانی می میرد.

57437104.jpg

معاون رییس جمهوری در ادامه افزود: زباله و شیرآبه‌های حاشیه دریای خزر باعث شده تا زیست جانوران و حیوانات دریایی محدود و تهدید شود.

وی با اشاره به اینکه طمع و نا آگاهی شهروندان در حفظ محیط زیست باعث نابودی دریای خزر می شود، گفت: امروز دریای خزر به مقصد اصلی سموم کشاورزی کشورهای حاشیه تبدیل شده است و هیچ قدمی برای جلوگیری از وضعیت موجود که باعث بدتر شدن حال خزر شد، انجام نگرفته است.

رییس سازمان محیط زیست کشور با بیان اینکه عزم جدی برای اجرای کنوانسیون حفاظت محیط زیست تهران برای همه ما وجود ندارد، تصریح کرد: بیشترین آسیب و آلودگی در دریای خزر ناشی از فعالیت‌های نفتی، لوله کشی های نفتی و گازی در بستر دریا است.

کلانتری گفت: تکنولوژی‌های به روز دنیا ممکن است گاهی مخرب باشد اما همین تکنولوژی با استفاده از علم روز می تواند خزر را که در معرض آلودگی بیشتر قرار گرفته، نجات دهد.

معاون رییس جمهوری تاکید کرد: تنها نقطه امید در حفاظت از محیط زیست دریای خزر این است که آلودگی‌ها را به حداقل برسانیم و در این راه نیاز است با مسائل خزر، علمی برخورد شود.

وی افزود: اراده سیاسی برای حفاظت محیط زیست خزر وجود ندارد بنابراین امروز در چنگال سوء بهره برداری و طمع زیاد کشورهای حاشیه است.

رییس سازمان محیط زیست کشور با بیان اینکه کشورهای حاشیه خزر با ارتباط بیشتر باید بر در اجرای پروتکل‌های کنوانسیون حفاظت دریای خزر تلاش کنند، خاطرنشان کرد: خزر را می توان نجات داد در صورتی که فشار وارد شده بر تولید بیشتر از آن گرفته شود زیرا به سختی نفس می کشد.  

انتهای پیام/

کد خبر: 7835