منگوله پوستی یا خال‌ گوشتی سراغ چه کسانی می آید؟!

جمعه،۰۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۶
منگوله پوستی یا خال‌ گوشتی سراغ چه کسانی می آید؟!

گروه سلامت- ​منگوله‌های پوستی ممکن است به طور خودبه‌خود از پوست جدا شده و بیفتند، اما اغلب آن‌ها بعد از آنکه تشکیل شدند برای همیشه باقی می‌مانند.

به گزارش پیام ایران به نقل از باشگاه خبرنگاران ، منگوله‌های پوستی، در مقطعی از زندگی‌ اکثر افراد بوجود می آید و می توان آن را از جمله زائده های بی ضرری دانست که در مردان و زنان به طور مساوی بروز می کند و امروز قصد داربم تا اطلاعاتی را پیرامون آن در اختیار شما قرار بدهیم.

دلایل ایجاد منگوله‌های گوشتی یا خال گوشتی

منگوله‌های پوستی  از جمله زائده‌های بی‌ضرری به شمار می آیند که تعداد آن‌ها ممکن است از یک تا صد‌ها عدد در هر فرد متغیر باشد.

مردان و زنان به طور مساوی در معرض ابتلا به منگوله‌های پوستی قرار دارند. چاقی با بروز منگوله‌های پوستی ارتباط دارد.

اگرچه بعضی از منگوله‌های پوستی ممکن است به طور خودبه‌خود از پوست جدا شوند و بیفتند، اما اغلب آن‌ها بعد از آنکه تشکیل شدند برای همیشه باقی می‌مانند.

منگوله‌های پوستی به شکل زائده‌هایی به رنگ گوشت یا رنگ تیره هستند که از طریق یک ساقه کوچک و باریک از سطح پوست جدا شده و آویزان هستند.

9964720_960_0.jpg

منگوله‌های پوستی بیشتر در چه افرادی به وجود می‌آید؟

اگر نگوییم که در تمامی جمعیت انسان‌ها، می‌توان گفت؛ در بیش از نیمی از افراد، منگوله‌های پوستی در مقطعی از زندگی‌ وجود داشته است.

اگرچه منگوله‌های پوستی عموماً یک عارضه اکتسابی به شمار می‌روند (یعنی از زمان تولد وجود ندارند، بلکه بعداً به وجود می‌آیند) و در هر کسی ممکن است ظاهر شوند، اما در اغلب افراد این زائده‌ها در دوران بزرگسالی ایجاد می‌شوند.

در واقع در سنین میانسالی بیشترین میزان شیوع را دارند و معمولاً تا سن ۶۰ سالگی تعداد آن‌ها بیشتر می‌شود.

البته منگوله‌های پوستی ممکن است در کودکان و خردسالان هم به خصوص در زیر بازو‌ها و اطراف گردن به وجود بیاید، منگوله‌های پوستی در افرادی که دچار اضافه وزن هستند، شایع‌تر است.

بالا رفتن مقدار هورمون‌ها، مانند آنچه در زمان بارداری اتفاق می افتد، ممکن است باعث افزایش تشکیل منگوله‌های پوستی شود، به طوری که این منگوله‌ها در زنان باردار با فراوانی بیشتری دیده می‌شوند.

 منگوله های پوستی کاملاً بی‌ضرر هستند و هیچ نیازی به درمان ندارند، مگر آنکه برای فرد دردسر و زحمت ایجاد کنند.

منگوله‌های پوستی راکه برای زنان باردار دردسرساز می‌شوند می‌توان در همان دوران بارداری یا بعد از زایمان به سادگی برداشت. این کار معمولاً به دست یک پزشک متخصص پوست انجام می‌شود.

در پوست انسان ساختار‌های زائد‌های خاص دیگری هم به وجود می‌آید که از نظر ظاهری شبیه به منگوله‌های پوستی هستند، اما در واقع نیستند.

9964721_931_0.jpg

گاهی از اوقات ممکن است زائده‌های حاصل از عارضه اکسسوری تراگوس (زائده‌های خوش‌خیمی که در اطراف غضروف جلوی لاله گوش ایجاد می‌شوند) و اکسسوری دیجیت (برجستگی‌های کوچک انگشت مانند در کنار دست) با منگوله‌های پوستی اشتباه گرفته شوند.

با انجام آزمایش‌های پاتولوژیکی و نمونه‌برداری از بافت هر زائده گوشتی می‌توان نوع آن را اعم از اینکه منگوله پوستی یا عارضه دیگری باشد، تشخیص داد.

روش‌های از بین بردن و برداشتن خال‌های گوشتی

ازبین بردن خال‌های گوشتی یا منگوله‌های پوستی اگر سرطانی نباشند و مشکلی ایجاد نکنند ضرورتی ندارد مگر به قصدزیبایی.

برای از بین بردن خال‌ها گوشتی روش‌های متفاوتی وجود دارد.

برش
کرایوتراپی
شیوه‌های خانگی
 استفاده از کرم‌های مخصوص

شیوه‌های خانگی از بین بردن و برداشتن خال‌های گوشتی

سرکه سیب می‌تواند در از بین بردن زوائد گوشتی موثر باشد
تکه‌ای پنبه را درون سرکه سب خیس کنید و مستقیما آن  را بر روی زائده گوشتی اعمال کنید، اجازه دهید سه الی چهار ساعت بمانند و سپس با آب گرم شستشو دهید. این درمان را حداقل سه بار در روز، به مدت ۲ الی ۴ هفته ادامه دهید.

برداشتن خال گوشتی با نخ دندان
در زمان‌های گذشته که روش‌های نوین برداشتن خال مطرح نشده بود، از روش نخ بستن برای حذف خال‌های گوشتی استفاده می‌شد.

این روش، علمی و درست نیست و خونریزی و درد زیادی هم دارد. ضمن اینکه کندن خال با استفاده از نخ و خونریزی‌های متعاقب آن باعث افزایش خطر التهاب و عفونت در محل ضایعه می‌شود. این روز‌ها هیچ پزشکی این روش حذف خال را توصیه نمی‌کند.

استفاده از سیر برای از بین بردن زائده‌های گوشتی

چند عدد سیر را له کنید، تا یک خمیر به دست آید، سپس آن را روی زائده‌های گوشتی خود اعمال کنید و با یک باند آن را بپوشانید و اجازه دهید که تمام طول شب باقی بماند، صبح روز بعد با آب گرم شستشو دهید. این درمان را چندین روز تا زمانی که زائده‌های گوشتی از بین بروند، ادامه دهید.

زائده‌های گوشتی مقعدی و راه‌های درمان آن

به زائده‌های گوشتی که در اطراف مقعد ظاهر شوند، زائده‌های گوشتی مقعدی گفته می‌شود. زائده‌های گوشتی مقعدی دردناک نیستند، ولی ممکن است با کمی احساس خارش همراه باشند.

زوائد گوشتی در اطراف مقعد را تنها با کمک پزشک متخصص می‌تواند درمان کرد، این زوائد گوشتی با هموروئید (بواسیر) ارتباط ندارند و کاملا از آن متفاوت‌اند.

از بین بردن زوائد گوشتی مقعدی با استفاده از درمان‌های خانگی طبیعی به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود، زیرا ناحیه‌ی اطراف مقعد دارای گردش خون بالا و مستعد عفونت است؛ بنابراین برای از بین بردن زائده‌های گوشتی مقعدی به پزشک مراجعه کنید.

انتهای پیام/

کد خبر: 8103