‌کشت برنج با طعم فاضلاب در دورود + تصاویر و فیلم

سه شنبه،۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۰
‌کشت برنج با طعم فاضلاب در دورود

گروه اجتماعی - برخی از کشاورزان در شهرستان دورود، مزارع برنج خود را با فاضلاب شهری و تصفیه‌نشده آبیاری می‌کنند که علاوه بر ایجاد مخاطرات زیست‌محیطی سلامت شهروندان را با تهدید مواجه کرده‌است.

به گزارش پیام ایران و به نقل از تسنیم،‌ آبیاری برخی مزارع برنج با فاضلاب شهری، تصفیه‌نشده و آلوده‌کردن خاک و اراضی یکی از چالش‌های زیست‌محیطی شهرستان دورود است که در برخی نقاط مشاهده می‌شود.

موضوع استفاده از آب‌های نامتعارف در این شهرستان تازگی ندارد. سال‌هاست که فاضلاب خام و تصفیه‌نشده شهرستان دورود به رودخانه تیره وارد می‌شود، هم‌چنین مشاهده‌شده که برخی مزارع برنج با آب‌های آلوده و فاضلاب شهری آبیاری می‌شود.

کاشت برنج برای مردم شهرستان دورود در این سال‌ها توجیه اقتصادی داشته و سال گذشته بیش از ۱۴ هزار تن برنج باکیفیت به ارزش ۱۶۸ میلیارد تومان در این شهرستان تولید شده‌است.

دفع نادرست فاضلاب و تخلیه آن در جریان آب‌های سطحی علاوه بر آن‌که محیط را آلوده می‌کند سبب‌شده تا مردم در معرض ابتلا به انواع بیماری‌های انگلی و عفونی، روده‌ای و... در شهرستان دورود قرار گیرند.

‌کشت برنج با طعم فاضلاب در دورود

افزایش کشت محصول برنج در دورود

محسن اکبری مدیر اداره جهاد کشاورزی دورود با بیان اینکه جهاد کشاورزی در بحث آبیاری برنج با آب فاضلاب شاکی کشاورزان نمی‌شود و باید اداره بهداشت و محیط‌زیست شاکی باشد، اظهار داشت: کار اداره جهاد کشاورزی اقداماتی مانند پیشگیری، آموزش و برگزاری کلاس آموزشی در روستاهاست، ما اخطار کتبی به کشاورز‌هایی که سال‌های قبل کشت کرده و در این رابطه سابقه داشته‌اند را داده‌ایم.

وی با بیان اینکه متأسفانه سطح زیر کشت برنج در سالیان گذشته در شهرستان دورود افزایش بی‌رویه و چشم‌گیری داشته‌است، افزود: در حال حاضر برنج‌هایی که با آب فاضلاب آبیاری شده‌اند سبز و شاداب هستند البته نه‌فقط برنج بلکه لوبیا، ذرت و... نیز در قسمت زیرشهرک سینا وسط شهر دورود دقیقاً روبه‌روی ترمینال دورود با آب انگشته و آب فاضلاب شهرک سینا که صددرصد فاضلاب انسانی بوده در آن جا کشت‌وکار می‌شود. سال‌های قبل هم چندین‌بار اقدام کرده‌ایم، ولی هیچ اتفاقی نیفتاد.

زمین‌های خالی شهر تعیین‌تکلیف شود

مدیر اداره جهاد کشاورزی دورود عنوان کرد: چرا باید حدود ۱۵ تا ۲۰ هکتار زمین خالی وسط شهر دورود باشد؟ کشاورزی که دنبال درآمد و منفعت است این زمین را با آب فاضلاب کشت می‌کند. شهرداری متولی‌ست که این زمین را قطعه‌فروش و تکلیف آن را مشخص کند. کشاورز زمین را بفروشد میلیاردر می‌شود.

وی با بیان اینکه جنب کوی جهاد روبه‌روی ترمینال یک زمین خالی سمت خیابان بوده که بلاتکلیف است و شهرداری باید تکلیف آن را مشخص کند، بیان کرد: کشاورز دنبال سود است و زندگی‌اش را می‌چرخاند. ایراد از اداره فاضلاب شهرستان دورود است چرا آب فاضلاب انگشته که صددرصد فاضلاب انسانی بوده را سر مزرعه کشاورز می‌آورد؟

‌کشت برنج با طعم فاضلاب در دورود

اکبری گفت: اداره امور آب‌وفاضلاب شهری دورود در جلسه کارگروه سلامت و امنیت غذایی موظف‌شده روی کانال‌های بدون حفاظ مزارع را بپوشاند. کانال وقتی روی آن پوشیده شود کشاورز چطور می‌تواند از آب فاضلاب استفاده کند؟

ضرورت ورود داستان

مدیر اداره جهاد کشاورزی دورود خاطرنشان کرد: ایراد از ادارات این شهرستان دورود هم است. دادستانی باید ورود کند این‌که به همدیگر پاس‌کاری می‌کنند درست نیست. متولی اداره بهداشت و محیط‌زیست است که باید شکایت کنند.

اکبری اظهار داشت: اداره شبکه بهداشت شهرستان دورود پیگیری‌ کرده و ما لیست کشاورز‌هایی که با آب فاضلاب، مزارع خود را آبیاری می‌کنند به آن‌ها داده‌ایم، ولی گلایه کردند به‌جایی نمی‌رسند، دادستان تا ورود نکند این قضیه حل نمی‌شود باید اجبار کنند.

وی با بیان اینکه شاید حدود ۱۰ هکتار زمین قسمت شهرک سینا با آب فاضلاب کشت می‌شود، افزود: مزارع برنج در قسمت دهنو و ناصرالدین یک‌بخشی با آب فاضلاب آبیاری می‌شود، منتهی آبی بوده که مخلوط با آب فاضلاب است یعنی بخشی از آب چاهی‌ست که در مسیر آب فاضلاب با آن مخلوط می‌شود.

مردم در معرض ابتلا به انواع بیماری‌ها

مدیر اداره جهاد کشاورزی دورود عنوان کرد: مزارعی که با آب فاضلاب آبیاری می‌شوند در قسمت دهنو و ناصرالدین را به اداره فاضلاب این شهرستان گفته‌ایم دقیقاً در کوچه‌ای که بین دهنو و ناصرالدین است در انتهای آن آب‌وفاضلاب سرباز رها و بیش از ۱۰۰ هکتار زمین با آب فاضلاب در آن‌جا آبیاری می‌شود منتهی آب فاضلاب خالص نیست، مخلوطی از آب با فاضلاب است.

وی بیان کرد: مزارع برنج در کوی ایثار، کوچه لاله و لادن و بخشی از سیاهکله و... با مخلوطی از آب و نیز فاضلاب آبیاری می‌شوند، ولی آبیاری برنج در قسمت شهرک سینا و انگشته صددرصد فاضلاب انسانی‌ست. وجهه خوبی ندارد که برخی از مزارع با آب فاضلاب در شهرستان دورود آبیاری می‌شود.

‌کشت برنج با طعم فاضلاب در دورود

امین ثروتی رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان دورود نیز با بیان اینکه موادی که در آب‌های فاضلاب وجود دارد می‌توانند جذب گیاه و وارد چرخه غذایی انسان شوند، گفت: مواد انگلی، میکروبی، بیولوژیک، شیمیایی و فلزات سنگین مثل سرب می‌توانند وارد چرخه غذایی انسان شوند، طبیعی‌ست که با مصرف این مواد انسان می‌تواند دچار بیماری‌های انگلی، روده‌ای و حتی دچار سرطان شود.

هشدار درباره آلودگی مزارع

پروین عبدالوند کارشناس مسئول بهداشت و محیط شبکه بهداشت شهرستان دورود با بیان اینکه بار‌ها نسبت به آبیاری زمین‌های کشاورزی این شهرستان با فاضلاب هشدار داده‌ایم، اظهار داشت: سال گذشته که هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده‌بود کارگروه سلامت و امنیت غذایی شهرستان دورود را از اداراتی که مرتبط بودند تشکیل دادیم و وظایف آن‌ها را تفکیک‌شده اعلام کردیم، هم‌چنین هشدار دادیم که خطر آبیاری مزارع با آب فاضلاب بیخ گوش ماست.

وی با بیان اینکه فروردین‌ماه امسال درگیر سیل بودیم و در اردیبهشت‌ماه دوباره جلسه کارگروه سلامت و امنیت غذایی تشکیل دادیم و بازهم در آن کارگروه هشدار دادیم که تا دیرنشده برخورد شود، افزود: شبکه بهداشت ناظر و گزارش دهنده‌است هیچ قدرت اجرایی ندارد ما فقط هشدار و اعلام‌خطر می‌کنیم و حساسیت‌ها را نیز ایجاد کرده‌ایم.

کارشناس مسئول بهداشت و محیط شبکه بهداشت شهرستان دورود عنوان کرد: در آخرین جلسه کارگروه سلامت و امنیت غذایی به ادارت این شهرستان تأکید شد هر اداره‌ای وظایف خودش را انجام دهد، هشدار دهند و شهرداری نیز بنر نصب کند.

وی با بیان اینکه در این کارگروه تأکید شد ادارات اسامی متخلفین را به شبکه بهداشت دهند که چند متخلف را به ما معرفی کردند و ما اسامی را به مراجع قضایی ارجاع دادیم، بیان کرد: مراجع قضایی تشکیل پرونده دادند و چند بار حکم جلب آن‌ها را صادر کردند.

عبدالوند گفت: جا‌های مختلف حاشیه رودخانه تیره و روبه‌روی ترمینال مزارع برنج با فاضلاب آبیاری و اوضاع وخیم است، دقیقاً فاضلاب انگشته وارد این قسمت می‌شود و بهداشتی نیست.

نبود تصفیه‌خانه در دورود

عباس ورمزیاری مدیر اداره امور آب‌وفاضلاب شهری دورود با اشاره به عدم احداث تصفیه‌خانه فاضلاب در شهر دورود اظهار داشت: در این شهرستان تصفیه‌خانه فاضلاب احداث‌نشده و فاضلاب به‌صورت خام و تصفیه‌نشده وارد رودخانه شهرستان دورود می‌شود، طبیعی‌ست که کشاورز‌ها از این آب برای آبیاری مزارع برنج استفاده می‌کنند.

وی با بیان اینکه تصفیه‌خانه شهرستان دورود اکنون حدود ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، افزود: در حال حاضر فاضلاب مانند سال‌های قبل از طریق رودخانه این شهرستان دفع می‌شود.

فریبا بهاری سرپرست فرمانداری دورود اظهار داشت: مقداری از زمین‌های کشاورزی در حوزه این شهرستان و به‌صورت غیرقانونی در خود محدوده شهری با آب فاضلاب کشت‌شده و الان یک تهدیدی برای امنیت و سلامت غذایی مردم است.

وی افزود: شهرداری موظف‌شده اخطار‌های لازم را به زمین‌های زیرکشت برنج (در محدوده شهر) که احیاناً با فاضلاب آبیاری می‌شوند، بدهد و مانع ادامه فعالیت و کشت آن‌ها شود.

ممنوعیت آبیاری مزارع با فاضلاب

سرپرست فرمانداری دورود عنوان کرد: در جلسه‌ای که به‌عنوان جلسه کارگروه سلامت و امنیت غذایی سه‌شنبه ۲۸ خردادماه امسال با دستور کار ممنوعیت آبیاری مزارع با فاضلاب با حضور متولیان امر داشتیم شهرداری و جهاد کشاورزی موظف شدند مالکین زمین‌هایی که با فاضلاب آبیاری می‌شوند را به شبکه بهداشت معرفی کنند تا معرفی آن‌ها از طریق شبکه بهداشت انجام شود.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چه مقدار از اراضی کشاورزی شهرستان دورود با آب نامتعارف و فاضلاب خام شهری زیر کشت محصولاتی مانند برنج قرار دارد، بیان کرد: شهرداری و جهاد کشاورزی باید اطلاعات دقیق در خصوص میزان سطح زیر کشت مزارع کشاورزی با فاضلاب را ارائه دهند.

بهاری با اشاره به اینکه در حال حاضر کشت برنج با آب‌های آلوده فاضلاب شهری به‌طور کامل متوقف نشده‌است، گفت: موارد آبیاری مزارع با فاضلاب را با توجه به ارائه و گزارشی که شبکه بهداشت شهرستان دورود به ما ارائه دادند به حوزه قضایی ابلاغ کردیم، در واقع شبکه بهداشت برای آن‌ها پرونده‌های بهداشتی تشکیل داد که ارجاع به دادستانی شده، چون دادستان باید حکم دهد.

سرپرست فرمانداری دورود خاطرنشان کرد: دادستان این شهرستان به‌عنوان مدعی‌العموم یک شکوائیه تنظیم، پرونده‌ای برای آن‌ها تشکیل و برای اجرای احکام به دادگستری این شهرستان می‌دهد که الان پرونده‌ها در دادگستری‌ست.

معرفی کشاورزان متخلف به مراجع قضایی

بهاری با تأکید به اینکه روز گذشته با معاون دادستان در مورد همین موضوع صحبت کردم و او گفت پرونده به دادگستری ارسال‌شده، اظهار داشت: تأکید کرده‌ام که هرچه سریع‌تر این موضوع را پیگیری کنند که احکام تا قبل از برداشت اجرا شود. فعلاً ۶ مورد تخلف آبیاری با فاضلاب در شهر دورود به مراجع قضایی معرفی شده‌است. به روستا‌ها نیز قرار است که فردا آموزش داده شود.

‌کشت برنج با طعم فاضلاب در دورود

سرپرست فرمانداری دورود در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا نبود تصفیه‌خانه در دورود، علت اصلی کشت برنج با آب‌های آلوده فاضلاب شهری‌ست، عنوان کرد: چه تصفیه‌خانه در این شهرستان وجود داشته باشد چه نداشته باشد مردم حق ندارند در شهر برنج کشت کنند. در محدوده شهری کسی نمی‌تواند کشاورزی کند اصلاً فضای آن آماده نیست مسلماً که از آب‌هایی که روان‌آب‌های خارجی هستند استفاده می‌کنند. بحث فاضلاب باز یک مسئله دیگر است.

وی بیان کرد: مردم حق کشت در فضای شهری را ندارند که اکثراً در فضا و محیط شهری ۹۰ متری، پایین ترمینال و ناصرالدین است و در ۲ روستا کاشت برنج با فاضلاب انجام می‌شود که هکتاری که در این دو روستاست کامل با فاضلاب کشت نمی‌شود، یک‌درصدی فاضلاب و درصدی آب بوده و بیش‌تر مشکل در شهر است.

کد خبر: 8145