بهترین و بدترین شهر دنیا برای زندگی کجاست؟

شنبه،۱۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۳:۳۷
بهترین شهر دنیا برای زندگی کجاست؟

گروه گردشگری- وین به عنوان بهترین شهر دنیا برای زندگی شناخته شده است. پیش از این ۲ سال که وین در رتبه اول قرار دارد، ۷ سال متوالی ملبورن به عنوان «بهترین شهر دنیا برای زندگی» شناخته می‌شد.

نیو صدر: وین، شهر موسیقی، شهری که به معماری‌های متفاوت، کافه‌های قدیمی‌ و مناطق سرسبزش شناخته می‌شود، حالا در حال به دست آوردن شهرت در بخشی جدید است.

به گزارش پیام ایران، آنطور که سی‌ان‌ان گزارش داده، پایتخت اتریش امروز برای دومین سال متوالی به عنوان بهترین شهر دنیا برای زندگی شناخته شده است و در مطالعه‌ای جدید در همه حوزه‌های ثبات، فرهنگ، محیط‌زیست، آموزش و زیرساخت‌ها و امور بهداشتی نمرات بسیار بالایی گرفته است.

در این مطالعه که توسط واحد اطلاعات اکونومیست انجام شده است، با معیارهای مختلف وضعیت ۱۴۰ شهر مختلف بررسی شده است و در نتیجه آن فهرست رتبه‌بندی بهترین شهرهای دنیا برای زندگی کردن مشخص شده است.

 

از وین تا توکیو؛ از بهترین شهرهای دنیا برای زندگی

پیش از این ۲ سال که وین در این فهرست در رتبه اول قرار دارد، ۷ سال متوالی ملبورن به عنوان «بهترین شهر دنیا برای زندگی» شناخته می‌شد.

لوسی لمستر، یکی از اهالی وین که مسئول اجرای تورهای مختلف برای مسافران است، در رابطه با رتبه شهری که در آن زندگی می‌کند به سی‌ان‌ان گفت: «وقتی از منهتن به اینجا آدم به سختی توانستم خودم را عادت بدهم، اما من اکنون وین را دوست دارم. این شهر نسبتا آرام، تمیز و بسیار بافرهنگ است. در واقع مردم اینجا اجازه استراحت دارند و زندگی شخصی هم اندازه شغل شما مهم است.»

نمره شهر وین در همه حوزه ها کامل بود و این شهر تنها در بخش فرهنگ و محیط زیست امتیاز کامل را نگرفته است. امتیاز این شهر دراین حوزه ۹۶.۳ از ۱۰۰ بود. تنها شهری که در این حوزه نمره کامل را گرفته، تورنتو است.

البته نمرات این رتبه‌بندی نشان می‌دهند تنها عاملی که ملبورن را از وین عقب انداخته، بحث ثبات است موضوعی که به بحث‌های امنیتی مرتبط است.

28.jpg

نمرات شهر وین از این قرار است:

ردیف

موضوع

نمره(از ۱۰۰)

۱

ثبات

۱۰۰

۲

سلامت

۱۰۰

۳

فرهنگ و محیط‌زیست

۹۶.۳

۴

آموزش

۱۰۰

۵

زیرساخت‌ها

۱۰۰

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

silversea-cruises-australia-sydney_0.jpeg

همچنین ۱۰ رتبه برتر این فهرست بیشتر از کشورهای استرالیا، کانادا و ژاپن بودند اما اروپا هم به طور کلی نمره خوبی از این مطالعه به دست آورد، به طوری که از بین ۲۰ شهر برتر، ۸ شهر از اروپای شمالی بودند. از سویی بسباری از شهرهای بزرگ دنیا مثل لندن، نیویورک، پاریس، برلین، واشنگتن، شیکاگو و ... در بین ۲۰ شهر اول رتبه‌بندی اکونومیست هیچ جایی نداشتند.

رتبه

شهر

کشور

۱

وین

اتریش

۲

ملبورن

استرالیا

۳

سیدنی

استرالیا

۴

اوساکا

ژاپن

۵

کالگاری

کانادا

۶

ونکوور

کانادا

۷

تورنتو

کانادا

۸

توکیو

ژاپن

۹

کپنهاگ

دانمارک

۱۰

آدلاید

استرالیا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

در وسط این فهرست‌بندی هم شهرهایی مثل دبی، سنگاپور، هنگ‌کنگ قرار داشتند.

155938879622557900.jpg

دمشق؛ بدترین شهر دنیا برای زندگی

اما در رابطه با بدترین شهرهای دنیا برای زندگی هم امسال دمشق، برای چندمین سال متوالی به عنوان بدترین شهر دنیا برای زندگی شناخته شد. گفتنی است اکثر ۱۰ شهرهای آخر این رتبه‌بندی از قارع‌های اروپا و آسیا بودند و شهرهای اروپایی در این بین هیچ جایی نداشتند.

رتبه

شهر

کشور

۱

دمشق

سوریه

۲

لاگوس

نیجریه

۳

داکا

بنگلادش

۴

تریپولی

لیبی

۵

کراچی

پاکستان

۶

بندر مورسبی

گینه نو

۷

هاراره

زیمبابوه

۸

دوالا

کامرون

۹

الجزیره

الجزایر

۱۰

کاراکاس

ونزوئلا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ثبات و مسائل امنیتی اصلی ترین عامل قرار گرفتن شهر دمشق در این رتبه هستند، این شهر در این حوزه پایین ترین امتیاز ممکن را دریافت کرده است. دمشق بالاترین امتیاز خود را در حوزه فرهنگ و محیط‌زیست دریافت کرده است.

نمرات این شهر از این قرار است:

ردیف

موضوع

نمره(از ۱۰۰)

۱

ثبات

۲۰

۲

سلامت

۲۹.۲

۳

فرهنگ و محیط‌زیست

۴۰.۵

۴

آموزش

۳۳.۲

۵

زیرساخت‌ها

۳۲.۲

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تنش‌ها با آمریکا؛ موضوعی که نمره تهران را کاهش داد

به نظر می‌رسد تهران که در سال‌های گذشته یکی از بهترین شهرهای این رتبه‌بندی از نظر امتیاز بود، امسال وضع مناسبی نداشته باشد. البته هنوز رتبه شهرهای میانی این فهرست اعلام نشده است، اما در قسمتی از این گزارش آمده است: «افزایش تنش میان ایران و آمریکا باعث شده است که نمره شهر تهران در بخش ثبات کاهش پیدا کند.»

در سال ۲۰۱۸ میانگین امتیاز تهران در این مطالعه ۵۰.۸ بود و این شهر در رتبه ۱۲۸ قرار داشت. اما آمار نشان می‌داد که در ۵ سال گذشته امتیاز شهر ۵ درصد رشد داشته و از لحاظ پیشرفت تهران در رتبه سوم قرار داشت. در سال قبل از آن هم رتبه پایتخت از این نظر ۱ بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 8191