روحانی پاسخ تماس تلفنی ترامپ را نداد

دوشنبه،۰۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۸

4352900.jpg

گروه بین الملل- خبرنگار یک نشریه آمریکایی با استناد به منابع آگاه مدعی شد که رئیس‌جمهور آمریکا در نشست اخیر سازمان ملل تلاش کرد با رئیس جمهور ایران تماس تلفنی برقرار کند اما روحانی تماسش را پاسخ نداد.

به گزارش پیام ایران، رابین رایت خبرنگار نشریه نیویورکر در گزارشی مدعی شد  که در زمان حضور حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان و دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در نیویورک برای شرکت کردن در هفتادوچهارمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل، در پایان روز سه‌شنبه [هفته گذشته] روحانی در موقعیتی نبود که باور کند ترامپ ممکن است اولین گام را برداشته و وعده لغو تحریم‌ها را بدهد. زمانی که امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور  فرانسه [در محل اقامت رییس‌جمهور ایران] حاضر شد، روحانی به اتاقش بازگشته بود.

رایت در این گزارش نوشته است که محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران پس از این اتفاق به او گفت: این تنها یک بازی بود که ما را بدون تضمین این که ترامپ کار را به جایی برساند، به یک نشست بکشانند.

خبرنگار این نشریه در ادامه مدعی شد: برخی منابع مطلع از شامگاه [سه‌شنبه] گفته‌اند که از خط ترامپ در ساعت نه‌ونیم تماسی برقرار شد؛ مکرون تماس را پاسخ داد اما روحانی اصلا از اتاقش بیرون نیامد. یک دیپلمات فرانسوی به من گفت که «مطابق آن‌چه در چندین ماه گذشته انجام می‌داده‌ایم، در نیویورک تلاش کردیم تا باعث شویم در عوض لغو تحریم‌ها از سوی آمریکا، ایران نیز تعهدات جدیدی داشته باشد. ما مقدمات به خصوصی را  فراهم کردیم تا آن تماس تلفنی انجام بگیرد. این تماس انجام نشد». روز بعد، ترامپ برای [سفر] مقامات ایرانی و خانواده‌هایشان [به آمریکا] ممنوعیت ایجاد کرد.

این گزارش در پی سخنرانی رئیس جمهور کشورمان در نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک درباره مذاکره با آمریکا مطرح شده است که گفت: ما را به مذاکره می‌خوانند؛ در حالی که خود از معاهده ‌گریزانند. ما با همین دولت فعلی آمریکا بر سر میز  ۱+۵ در گفت‌وگو بودیم؛ اما آن‌ها بر عهدِ سلفِ خویش، خط بطلان کشیدند.

وی افزود: من به نمایندگی از ملت و کشورم، اعلام می‌کنم که: پاسخ ما به مذاکره تحت تحریم، نه می‌باشد. دولت و ملت ایران، یک سال و نیم زیر شدیدترین تحریم‌ها، استقامت‌کرده‌است و هرگز با دشمنی که می‌خواهد با سلاح فقر، فشار و تحریم ایران به تسلیم وادارد مذاکره نخواهد کرد.

روحانی خاطرنشان کرد: اگر پاسخ آری می‌خواهید همان طور که رهبر معظم انقلاب اعلام کرده‌اند، تنها راه برای گفت‌وگو، بازگشت به تعهدات است. اگر نسبت به اسم برجام حساسیت دارید، به رسمِ آن بازگردید و به چارچوب قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، متعهد باشید. تحریم‌ها را متوقف کنید تا راه گفت‌وگو باز شود.

انتهای پیام/

منبع: ایسنا

کد خبر: 8569