سالانه یک‌میلیارد دلار برنج در کشور هدر می‌رود

دوشنبه،۰۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۴
سالانه یک‌میلیارد دلار برنج در کشور هدر می‌رود؟

گروه اقتصادی- گروه استان‌ها ـ سالانه هزینه بسیار هنگفتی صرف هدررفت برنج در کشور می‌شود که می‌توان با به‌روزسانی شالی‌کوبی‌ها و تغییر شیوه برداشت مانع ایجاد ضایعات در بخش تولید برنج شد.

به گزارش پیام ایران، سالانه یک میلیارد دلار برنج در کشور هدر می‌رود که دلیل عمده آن، فرسوده بودن امکانات و زیرساخت‌ها، سنتی بودن روند تولید، برداشت و فرآوری برنج است و این موضوع سبب می‌شود بخش قابل توجهی از برنج در مراحل نخست تولید به ضایعات تبدیل شود.

مهم‌ترین بخش در زیرساخت‌ها که موجب هدررفت بخش زیادی از برنج در مراحل نخست تولید می‌شود، شالیکوبی‌ها هستند که بسیاری از آنها قدیمی و دارای دستگاه‌های فرسوده‌اند؛ براساس تحقیقات انجام‌شده، سالانه بیش از 280 هزار تن برنج در مراحل کاشت، برداشت و تبدیل شلتوک از بین می‌رود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان در این رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: در حال حاضر بیش از هزار و 400 کارخانه شالیکوبی مدرن و سنتی در گیلان وجود دارد که براساس سیاست اعلامی وزارت جهاد کشاورزی و برنامه‌های اقتصاد مقاومتی تاکنون بیش از 400 کارخانه در گیلان مدرن‌سازی شدند.

علی درجانی با بیان اینکه طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، 57 میلیارد تومان تسهیلات به کارخانه‌داران برای مدرن‌سازی و بازسازی پرداخت شده است افزود: افزایش بهره‌وری، ارتقای کیفیت، کاهش ضایعات برنج و قیمت تمام‌شده محصول از مزایای بهسازی کارخانه‌های شالیکوبی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان با اشاره به بهسازی شالیکوبی‌های سنتی خاطرنشان کرد: در شالیکوبی‌های سنتی، 10 درصد از برنج به ضایعات تبدیل می‌شود که می‌توان با بهسازی آنها این میزان را به 5 درصد کاهش داد.

یکی از کشاورزان گیلانی در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: به‌دلیل هزینه بالا و مقرون به صرفه نبودن برداشت صنعتی نمی‌توانم از کمباین ترکوب برای دروی محصولات زمین کشاورزی خود استفاده کنم و به‌همین دلیل مجبور به برداشت محصول به‌صورت سنتی هستم.

یکی دیگر از کشاورزان گیلانی نیز در این باره عنوان کرد: برداشت سنتی باعث می‌شود که برنج دروشده، فرصت کافی برای خشک شدن در زمین کشاورزی را داشته باشد و به‌همین دلیل کشاورزان به برداشت سنتی علاقه دارند.

وی انتقال بلافاصله برنج دروشده توسط کمباین به شالیکوبی را دلیل عدم استفاده از این دستگاه توسط کشاورزان دانست و افزود: به‌دلیل ظرفیت پایین شالیکوبی‌ها، امکان خشک شدن فوری برنج وجود ندارد و همین امر موجب آسیب برنج دروشده می‌شود و به‌دلیل ماندگاری رطوبت بخشی از آن به ضایعات تبدیل می‌شود.

به گزارش تسنیم، علاوه بر مطالب مطرح‌شده توسط کشاورزان، می‌توان به هدررفت برنج به‌دلیل فرسودگی دستگاه‌های برداشت و یا سنتی بودن برداشت اشاره کرد که باعث می‌شود بخش بسیار زیادی از برنج پیش از رسیدن آن به شالیکوبی‌ها از بین برود.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کد خبر: 8579