فصل خاکستری تهران

شنبه،۱۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۹
آلایندگی بنزین تولید داخل، معافیت کامیونها از نصب فیلتر و وارونگی هوا در پائیز پیش رو
علی عباسی
علی عباسی

هوای تهران با فرا رسیدن پائیز، بد و بدتر می‎شود. وارونگی هوا در فصلی که از بارش باران هم کمتر خبری است، خبر خوبی برای پایتخت نشینان دودآلود بویژه دانش آموزان و سالمندان نیست. حالا اگر بشنوید امسال میزان گوگرد موجود در بنزین مصرفی 3 برابر حد مجاز شده و در عین حال ایران خودرو برای عدم نصب فیلتر روی ماشین های سنگین از دولت مجوز گرفته، چه تصوری از ماههای پیش رو پیدا می‎کنید؟

بر اساس اطلاعات شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نتایج آنالیز محتوای گوگرد موجود در نمونه‌برداری‌های صورت گرفته از سوخت بنزین در تهران نشان می‌دهد که غلظت گوگرد در کلیه نمونه‌ها - شامل بنزین معمولی و سوپر - فراتر از حد مجاز قرار دارد و میانگین آن در سوخت بنزین طی بهار و تابستان به ترتیب ۱۹۰ و ۱۶۶ بخش بر میلیون بود که از حد مجاز یورو ۴ فراتر بوده؛ البته در فصل تابستان اندکی کاهش در نتایج مشاهده می‌شود.

جالب است بدانید، گوگرد سنتز DNA را مختل و از رشد گلبولهای سفید خصوصا لنفوسیت‎ها، جلوگیری کرده و توان دفاعی بدن را در برابر آسیب‎ها به شدت کاهش می‎دهد.

بعد از بحران آلایندگی بنزین ها، باید گفت که درخواست ایران خودرو برای معافیت از نصب فیلتر ذرات معلق، ظلم و اجحاف دیگری است که بر مردم وارد شده است. این درخواست ایران خودرو دیزل که متاسفانه به تائید معاون اول ریاست جمهوری رسیده است، نشانگر آن است که مجموعه ای نظیر ایران خوردو، پس از دهه ها استفاده از رانت و حمایت، هنوز هم نمی‎تواند ساده ترین الزامات حفظ سلامت مردم را رعایت نماید.

راستی اگر ما معتقدیم که تحریم ها فرصت است نه تهدید، آیا نباید با توان ملی و هم افزایی کاری کنیم، قطعه یا قطعات مورد نظر و مورد تحریم را به هر جان کندنی خودمان تولید کنیم؟ مثل توان یابی ملی در تولید دارو و تجهیزات پزشکی که با مشارکت شرکتهای دانش بنیان، کار کارستانی شده است. شوربختانه باید گفت این کار که ما می‎کنیم، مقابله با تحریم های ناعادلانه نیست. این کار پاک کردن صورت مساله است. نگاه مسئولان ما، نگاه جالیزی شده است و به آینده، نظری ندارد.

گویا اینجا همه چیز در اولویت است جز جان شهروندان. شهروندان بی گناهی که باید تاوان سو تدبیرها و سوء تصمیم گیری ها را بپردازند.

انتهای پیام/

کد خبر: 8645