بازار بورس ایران، رقبای جهانی را کنار می‌زند

دوشنبه،۱۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۲
بازار بورس ایران، رقبای جهانی را کنار می‌زند

گروه اقتصادی - نجمه بزرگمهر- بازار بورس ایران با وجود سال‌ها تحریم یکجانبه توسط آمریکا، دستاوردی شایان ذکر داشته است. حضور ایران در صدر رده بندی بهترین بورس‌های دنیا در 12 ماه گذشته، مدیون سرمایه گذاران داخلی برای فرار از تورم خارج از کنترل است.

به نقل از اقتصاد کارا؛ سقوط قیمت ریال در برابر دلار جهش نا گهانی قیمیت‌ها را در پی داشت. نرخ تورم رسمی از ابتدای ژانویه تا سپتامبر 43 درصد اعلام شد. زیاد نشدن سود بانک ها در این مدت سرمایه‌های داخلی را به سوی بورس روانه کرد تا از ارزش پول خود محافظت کنند.

بورس تهران که در ابتدای سال 2018 به دلیل شایعات احتمال وقوع جنگ و در پی آن رکود اقتصادی با ریزش مواجه شده بود حالا با افزایش 73 درصدی ریالی مواجه شده است که این رقم، بر اساس تحقیقات بلومبرگ پیشتاز تمامی بازارهای جهانی بورس است.

به گفته یکی از مدیران شرکت مدیریت دارایی که درخواست داده است تا نامش مورد اشاره قرار نگیرد ، بورس ایران نشان داده است که قابلیت محافظت از خود در برابر ریسک و تغییرات بازار ارز را دارد و بهترین بازار برای تضمین حفظ ارزش واقعی پول به همراه سود بالا می باشد. 30  شرکت برتر بازار بورس که 60% سرمایه بازار را در اختیار دارند بر اساس تجزیه و تحلیل شرکت‌های داخلی، شامل صادر کنندگان برتر کشور در زمینه پتروشیمی، فولاد و مس هستند. این شرکت‌ها با تولید درآمد ارزی، سپر دفاعی در برابر رکود اقتصادی  داخل ایجاد کرده اند

با وجود این که بورس تهران و فرابورس بر اساس ارزش دلاری دو برابر شده اند ولی مجموع آن ارزش آن‌ها همچنان پایین تر از مقدار حداکثری در سال 2014 و جهش بازار پس از برجام و لغو تحریم های بانکی و نفتی ایران است.

تجزیه و تحلیل‌ها نشان می دهند با وجود پیش بینی‌ها مبنی بر انجام اصلاحات در شرکت‌های کوچک و متوسط  که بر اساس افزایش  شدید نسبت درآمد به قیمت اتفاق خواهد افتاد، بازار بورس در خطر سقوط نیست. شرکت‌های کوچک و متوسط تمایل دارند تا نظر شهروندان عادی که قصد سرمایه گذاری پس انداز خانگی خود را دارند، جلب کنند. تحریم ها جلوی افزایش هرگونه سرمایه گذاری خارجی در ایران را گرفته که در سال 2018 پیش بینی شده بود حدودا 50 میلیون دلار باشد. این در حالی است که از سال 2009 به قبل این رقم از 100 میلیون دلار می گذشت. سود حاصل از این سرمایه گذاری‌ها اکثرا در بازارهای داخلی سرمایه گذاری شده اند. مدیرعامل یکی از شرکت‌های تامین سرمایه داخلی می گوید، تقریبا پس از به روی کار آمدن آقای ترامپ هیچ سرمایه گذری خارجی وارد بورس نشده است. به گفته وی، بازار بورس ایران مخصوص کسانیست که استقامت دارند، نه کسانی که به دنبال درآمد سریع و افزایش سرمایه یک شبه می باشند.

نجمه بزرگمهر

انتهای پیام/

کد خبر: 8677