پسربچه صخره نورد از کما درآمد

چهارشنبه،۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۲
پسربچه صخره نورد از کما درآمد

گروه ورزشی - تنها یک معجزه می‌توانست زندگی خانواده غیاثی را عوض کند و ناامیدی جای خود را به امید دهد. آرمان هشت‌ساله چشمانش را باز کرد و دوباره بست، همین یک نشانه بس بود برای زندگی دوباره این پسربچه ورزشکار. سرانجام این پسر صخره‌نورد هفته گذشته از کما خارج شد و توانست بدون دستگاه نفس بکشد.

پسربچه‌ای که هنگام برگزاری مسابقات صخره‌نوردی، در باشگاه ورزشی در فولادشهر اصفهان، از بلندی سقوط کرد و به دلیل نبود تشک و مسائل ایمنی به کما رفت. پدر و مادر آرمان درحالی‌که برای پسربچه کوچک‌شان که علایم حیاتی پایینی‌داشت، اشک می‌ریختند و دست به دعا برده بودند، شاهد یک معجزه بودند. چشمان آرمان باز و بسته شد و حالا آرمان می‌خندد، حرف می‌زند و حتی می‌تواند کمی راه برود. حافظه کوتاه‌مدت این پسربچه دچار مشکل شده، به سختی راه می‌رود و قدرت تکلم او پایین است، اما پدر و مادرش همین که می‌توانند او را در آغوش بگیرند، خوشحالند. همین که آرمان به اتاق خودش برگشته، برای پدر و مادرش یک معجزه بزرگ است. چهار نفر در این حادثه مقصر شناخته شده‌اند، اما پدر آرمان همچنان از هیأت صخره‌نوردی و کوهنوردی اصفهان شاکی است. پدر آرمان غیاثی بعد از حادثه آن‌قدر ناامید و بدحال بود که با هیچ‌کس صحبت‌نمی‌کرد، او که حالا با خنده‌های پسرش می‌خندد، در گفت‌وگو با خبرنگار «شهروند» از ٥٢ روز سخت می‌گوید:

آرمان دقیقا چه روزی به هوش آمد؟
روز ١٨ مهر ماه بود. ساعت هشت صبح، پزشکان به ما خبر امیدوارکننده‌ای دادند. درحالی‌که داشتیم برای پسرمان ضجه‌می‌زدیم، آنها گفتند آرمان چشمانش را برای لحظه‌ای باز و بسته کرده است. هنوز به هوش نیامده بود، اما دکترها گفتند این مسأله بسیار مثبت است و ممکن است آرمان به هوش بیاید. بعد از آن روز بود که حال‌مان عوض شد و به زندگی دوباره آرمان امیدوار شدیم. چند روز بعد هم آرمان به هوش آمد.
الان آرمان به خانه آمده است؟
بله. دو هفته‌ای می‌شود که از بیمارستان مرخص شده و در خانه خودمان از او مراقبت می‌کنیم.
حالش چطور است؟
خیلی بهتر شده و با کمک ما کمی راه می‌رود، البته بدن او می‌لرزد و توان زیادی ندارد، اما با کمک ما و واکر کمی راه می‌رود. قدرت تکلمش هم پایین است، اما می‌تواند چند کلمه صحبت کند. البته حافظه‌اش کمی مشکل پیدا کرده است. درواقع حافظه کوتاه‌مدتش از بین رفته و مسائل را فراموش می‌کند، اما دکترها می‌گویند این مسأله موقتی است و به احتمال زیاد تا چند ماه آینده خوب خواهد شد.
روز حادثه را به یاد دارد؟
گاهی به یاد می‌آورد و حالش بد می‌شود، گاهی هم اصلا آن روز را به یاد ندارد و چیزی در خاطرش نیست. درواقع از روز حادثه به بعد را به سختی به یاد می‌آورد. مثلا اگر اتفاقی روز قبل بیفتد، آن را فراموش  می‌کند، ولی گذشته را خوب به یاد دارد و چیزی را فراموش نکرده است.
درد هم دارد؟
فقط در استخوان پای راستش درد دارد. آن هم به خاطر شکستگی لگنش است. وقتی درد دارد گریه می‌کند. گاهی وقت‌ها هم روز حادثه را به یاد می‌آورد و اشک می‌ریزد، اما ما با یادآوری خاطرات خوب، سعی می‌کنیم او را بخندانیم. همین که خنده پسرم را می‌بینم، همه زجرهایی را که کشیدیم، فراموش می‌کنم.
هزینه‌های درمان آرمان را خودتان پرداخت کردید؟
بله. همه را خودم پرداخت کردم، مشکل خاصی از این بابت نداشتم. من فقط می‌خواهم مقصران این حادثه مشخص و مجازات شوند تا این اتفاق برای فرد دیگری نیفتد و تکرار نشود. زجری که در این مدت ما کشیدیم، بسیار سخت بود، دوست ندارم این بلا سر خانواده دیگری بیاید.
مقصران حادثه مشخص شده‌اند؟
بعد از بررسی‌های لازم، چهار نفر ازجمله حمایتچی، برگزار‌کننده مسابقه، داور و مربی مقصر شناخته شده‌اند. اما ما هیأت صخره‌نوردی و کوهنوردی اصفهان را مقصر اصلی این حادثه می‌دانیم. با این حال آنها از برگزاری چنین مسابقه‌ای اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند.
چطور اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند؟
می‌گویند از برگزاری این مسابقه اطلاعی نداشته‌اند. برگزار‌کننده مسابقه هم مجوز نداشته، ولی ما مطئنیم آنها از این مسابقه اطلاع داشته‌اند. مقصر اصلی آنها هستند و باید این مسأله روشن شود.
از کجا مطمئن هستید که آنها از برگزاری این مسابقه اطلاع‌داشته‌اند؟
دختر و خواهر دبیر هیأت کوهنوردی و صخره‌نوردی اصفهان در این مسابقه حضور داشتند. همین مسأله دلیلی است بر این‌که آنها در جریان چنین مسابقه‌ای بودند. اما این دو نفر می‌گویند موضوع برگزاری مسابقه را به رئیس هیأت کوهنوردی و صخره‌نوردی اعلام نکرده‌اند.
در حال حاضر خواسته شما چیست؟
ما در این مدت سختی‌های زیادی کشیدیم. کنار بستر پسرم که فقط با دستگاه نفس می‌کشید، ضجه‌های زیادی زدیم و تصورمی‌کردیم که او را از دست داده‌ایم. پسر کوچک و قهرمان من جلوی چشمانم سقوط کرد و هنوز هم لحظه سقوط او را نمی‌توانم فراموش کنم، برای همین نمی‌خواهم این اتفاقات برای فرد دیگری بیفتد و خانواده دیگری زجرهای ما را تحمل کنند. تنها خواسته ما این است که مقصران اصلی شناسایی و مجازات شوند. به جز این چهار نفر، هیأت صخره‌نوردی هم مقصر است و ما تا آخر پیگیر این مسأله هستیم.

انتهای پیام/

منبع: shahrvand

کد خبر: 9190