پرزیدنت پنس؟

جمعه،۲۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۰
به نظر می‌رسد که دیگر ریاست‌جمهوری مایک پنس موضوع دور از ذهنی نباشد

ترامپ+پنس

گروه بین الملل- همچنان‌که دموکرات‌های کنگره استیضاح ترامپ را پیش می‌برند، آنها نتایج و تبعات پیش‌رو را هم ارزیابی می‌کنند.

به گزارش پیام ایران ، صرفِ استیضاح، حتی اگر به نتیجه‌ای هم نرسد (و باعث برکناری دونالد ترامپ نشود) شرایط را برای او سخت می‌کند و باعث ضعف ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌رو می‌شود؛ حتی ممکن است این اتفاق سبب شود کاخ‌سفید پس از چهار‌سال به دست دموکرات‌ها برسد؛ یا ممکن است جمهوری‌خواهان برای آن‌که حزب‌شان تضعیف نشود، به مقابله با ترامپ بربیایند و او را کنار بزنند.

اما حالت سومی هم وجود دارد، ممکن است استیضاح موفقیت‌آمیز باشد و ترامپ برکنار شود. آن زمان مایک پنس بدون فرآیند رأی‌گیری، رئیس‌جمهوری قانونی ایالات متحده آمریکا خواهد شد.

نیوزویک در گزارشی نوشته است: «گرچه این سناریو تا چند هفته آینده بسیار بعید به نظر می‌رسید، زیرا تعداد سناتورهای جمهوری‌خواهی که با دموکرات‌های مجلس علیه ترامپ همراه شوند، به حد نصاب نرسیده بود، اما پرزیدنت ترامپ هنوز موفق‌نشده رسوایی «اوکراین-گیت» را از بین ببرد. رسوایی‌ای که یکی از اعضای آژانس اطلاعاتی آمریکا آن را فاش کرد و گزارش داد ترامپ در گفت‌وگو با رئیس‌جمهوری اوکراین، از وی باج‌خواهی کرده تا علیه «جو بایدن» و پسرش «هانتر» تحقیقاتی را راه بیندازد.

کاخ سفید و شخص ترامپ در ابتدا معتقد بودند در مورد این موضوع بزرگ‌نمایی می‌شود، اما با انتشار متن مکالمات نه‌تنها شرایط به نفع ترامپ تغییر نکرد، بلکه فشارها بر او تشدید شد. فاکس‌نیوز، شبکه نزدیک به ترامپ و جمهوری‌خواهان در نظرسنجی اعلام کرد درحال حاضر اکثریت مردم آمریکا (51درصد) خواهان استیضاح و برکناری او از ریاست‌جمهوری هستند. این نخستین و تنها نظرسنجی‌ است که نشان می‌دهد اکثر مردم آمریکا خواهان برکناری ترامپ هستند.
اما مسأله جالب اینجاست آن تماس تلفنی که باعث افزایش احتمال برکناری دونالد ترامپ شده و شانس ریاست‌جمهوری مایک پنس را به همان اندازه افزایش داده، تماس تلفنی دیگری به جز صحبت با رئیس‌جمهوری اوکراین است.

ششم اکتبر تماس تلفنی دونالد ترامپ با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه باعث شد ترامپ نیروهای آمریکایی را از شمال‌شرق سوریه خارج کند و چراغ سبزی به ترکیه برای آغاز عملیات نظامی علیه کُردها در خاک سوریه بدهد. این همان تماسی بود که باعث خشم جمهوری‌خواهان شد. آنها استدلال می‌کردند تنهاگذاشتن کُردها از آن‌جا که آنها متحدان آمریکا در جنگ با داعش بودند و هزینه زیادی در این راه متحمل شدند، آسیب بزرگی به ثبات منطقه، دستاوردهای آمریکا و اعتبار این کشور می‌زند و دیگر کسی به دولت این کشور اعتماد نخواهد کرد. رهبران جمهوری‌خواه از این موضوع بسیار خشمگین بودند که چرا باید متحدان نیمه‌جان‌شان را رها کنند.

حتی یک نفر از جمهوری‌خواهان نیز از این اقدام ترامپ حمایت نکرد. میچ مک‌کانِل جمهوری‌خواه، رهبر اکثریت سنا مانند سناتور لیندسی گراهام از طرفداران سرسخت ترامپ به صورت علنی اقدام ترامپ را محکوم کردند.

برخی از دموکرات‌ها به دنبال بهترین سناریوی ممکن در موضوع رسوایی اوکراین هستند: برکناری ترامپ و معاونش، همزمان! مایک پنس هم درگیر رسوایی اوکراین است. ترامپ ماه سپتامبر او را به لهستان فرستاده بود که به زلنسکی فشار وارد کند تا جلوی فساد را بگیرد. گرچه ترامپ او را نفرستاده بود که مشخصا در مورد جو بایدن و پسرش صحبت کند.

با این حال، نهم اکتبر مایک پنس در پاسخ به سوال خبرنگاری چیزی دراین‌باره نگفت که او از تصمیم ترامپ برای خراب‌کردن جو بایدن خبر داشته یا نه.

در هر صورت، اگر مایک پنس هم به هر دلیلی برکنار شود، نانسی پلوسی دموکرات، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، رئیس‌جمهوری خواهد شد. با این حال، به نظر می‌رسد این سناریو (افتادن همزمان ترامپ و مایک پنس) بیشتر شبیه یک فانتزی باشد. بنابراین موضوع محتمل این است که سنا به برکناری ترامپ رأی می‌دهد، مایک پنس هم از این مخمصه نجات پیدا می‌کند و رئیس‌جمهوری می‌شود.

ریاست‌جمهوری پنس چگونه خواهد بود؟

پس از نزدیک به یک دوره کامل هرج‌و‌مرج ناشی از ریاست‌جمهوری ترامپ، در زمان ریاست‌جمهوری مایک پنس احتمالا شرایط کمی آرام شود و به حالت نرمال بازگردد. شاید در مقایسه با دوران ترامپ کمی کسل‌کننده به نظر برسد، اما بسیاری از آمریکایی‌ها از این وضع استقبال خواهند کرد. دیگر نه توییتی خواهد بود و نه جنجال توییتری. مایک پنس احتمالا بسیاری از دوستان و همکاران قدیمی خود را که در زمان فرمانداری ایندیانا آنها را می‌شناسد، تیم خود را در کاخ سفید می‌چیند. تعدادی از آنها در زمان ترامپ در کاخ سفید حضور داشتند.
احتمالا نزدیک‌ترین مشاور مایک پنس هم «کارن پنس»، همسر 62ساله‌اش باشد. همچنین به نظر می‌رسد او کاخ سفید را با دیسیپلین و نظم بیشتری نسبت به شرایط کنونی اداره کند.

در نگاه بسیاری از جمهوری‌خواهان مایک پنس محافظه‌کاری محکم و سنتی است که سرسختانه طرفدار مسیحیت است. او حامی ازدواج سنتی است که ریشه در عقاید دینی‌اش دارد.

برخی از دوستان پنس می‌گویند او حتی می‌تواند برای‌سال بعد در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت کند و رئیس‌جمهور شود. او سال 2016 هم تصمیم به کاندیداشدن در انتخابات ریاست‌جمهوری گرفت، اما درنهایت منصرف شد و تصمیم گرفت در انتخابات مجدد برای حفظ سِمَتِ فرمانداری ایندیانا شرکت کند.

مایک پنس 60 ساله در خانواده‌ای پرجمعیت از طبقه متوسط و کاتولیک در شهر کلمبوسِ ایندیانا متولد شد. او سومین فرزند از 6 فرزند این خانواده است. سیاست موضوع قابل بحثی در خانه آنها نبوده است و خود مایک پنس می‌گوید نخستین آموزه‌های سیاسی او، آموزه‌های دموکرات‌ها بوده و او بسیار «جان اف.کندی» و «مارتین لوتر کینگ جونیور» را ستایش می‌کرده است.

جیمی کارتر دموکرات که رئیس‌جمهوری مخالف مسیحیت بود، سال 1976 انتخاب شد. مایک پنس هم به او رأی داده بود، اما کم‌کم از او روی برمی‌گرداند و بعدها عاشق «محافظه‌کاری منطقی و عقلانی» رونالد ریگان می‌شود و از آن زمان به بعد جمهوری‌خواه باقی می‌ماند.

در جولای 2016 به مایک پنس خبر رسید ترامپ قرار است تا نیم ساعت دیگر با او برای پیشنهاد معاون اولی تماس بگیرد. مایک پنس به همراه همسر و تعدادی از دوستان مذهبی‌اش در دفتر کارش بود. او از همه آنها می‌خواهد تا دستان یکدیگر را بگیرند و دعا کنند. نیم ساعت بعد، ترامپ زنگ می‌زند. پنس همیشه دلش می‌خواست رئیس‌جمهوری شود و حالا در یک قدمی ریاست‌جمهوری قرار دارد.

حالا سوال اینجاست که اگر قرار باشد سنا در مورد سرنوشت دونالد ترامپ رأی‌گیری کند، مایک پنس، همسرش و دیگر مشاوران او دست یکدیگر را می‌گیرند و دعا می‌کنند؟ اگر آری، برای چه دعا خواهند کرد؟ رأی نیاوردن استیضاح یا ریاست‌جمهوری مایک پنس؟

انتهای پیام/

منبع: شهروند ، مجتبی پارسا

کد خبر: 9213