فوت ۵ نفر در گلستان بر اثر ابتلا به آنفلوآنزا

دوشنبه،۱۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۵
فوت ۵ نفر در گلستان بر اثر ابتلا به آنفلوآنزا

گروه اجتماعی>استان ها - معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان گفت: تاکنون آمار قطعی فوتی ها به علت بیماری آنفلوآنزا در استان، ۵ مورد بوده است.

به گزارش  پیام ایران ، سراج‌الدین عارف نیا در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: آنفلوآنزا یک بیماری ویروسی است که در فصول سرد سال شایع می‌شود و همه گروه‌های سنی را درگیر می‌کند.

وی با اشاره به اینکه این بیماری خیلی راحت قابل انتقال است، تصریح کرد: راه تنفسی، تماس با وسایل آلوده و تماس با دست‌های آلوده، راه‌های انتقال این بیماری است. ویروس آنفلوآنزا بر روی وسایل تا ۴۸ ساعت و بر روی دست تا نیم ساعت زنده می‌ماند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان افزود: بیماری آنفلوآنزا با تب شروع می‌شود و خستگی، لرز، ضعف، درد عضلانی، قرمزی مخاطات از دیگر علائم این بیماری است.

عارف نیا بیان کرد: افراد پرخطری که حتماً باید از واکسن استفاده کنند افراد دارای بیماری زمینه‌ای، کودکان زیر ۵ سال و افراد بالای ۶۵ سال، زنان باردار و افراد دارای نقص در سیستم ایمنی بدن هستند.

وی خاطرنشان کرد: برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری استفاده از واکسن، شستشوی منظم دست با مواد ضدعفونی، پرهیز از دست دادن و روبوسی در فصل شیوع این بیماری، پوشاندن دهان و بینی هنگام سرفه و عطسه با دستمال، دوری از افراد مبتلا به آنفلوآنزا و غیره توصیه می‌شود.

عارف نیا با بیان اینکه از همه کسانی که احساس نفس تنگی دارند می‌خواهیم سریعاً به مراکز درمانی مراجعه کنند، گفت: عدم استفاده خودسرانه از آنتی‌بیوتیک، استراحت در منزل، مصرف تب بر و مصرف مایعات به میزان کافی ازجمله مواردی است که به بیماران مبتلا به این بیماری توصیه می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان افزود: ۹۵ درصد آنفلوآنزاها خفیف است و فرد خود به خود خوب می‌شود و در ۳ تا ۵ درصد اشکال شدید آنفلوآنزا را داریم و در برخی موارد نیز این بیماری عود می‌کند.

وی با اشاره به اینکه تاکنون مرگ ۵ نفر در استان بر اثر ابتلا به بیماری آنفلوآنزا تائید شده است، گفت: تمامی این افراد دارای بیماری زمینه‌ای ازجمله دیابت، بیماری قلبی، دیالیز و سن بالا بودند. مرگ به علت کمبود دارو نداشتیم و تمامی این افراد واکسن دریافت کرده بودند.

عارف نیا با بیان اینکه گلستان جزو پنج استان اول در شیوع بیماری آنفلوآنزا است، تأکید کرد: در حال حاضر هیچ مشکلی برای تأمین داروی مورد نیاز برای گروه‌های در معرض خطر در بحث بیماری آنفلوآنزا در استان نداریم.

انتهای پیام/

منبع: ایسنا

کد خبر: 9361