اهواز در محاصره فاضلاب شهری

چهارشنبه،۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۷

سیل اهواز

گروه اجتماعی >استان ها - فاضلاب شهری خوزستان سالهاست دچار مشکلات بنیادین است، با این حال هیچ برنامه‌ای برای حل مشکلات آن وجود ندارد.

به گزارش  پیام ایران ، از نکته جالب توجه این است که نهاد‌های مسئول توپ را در زمین دیگری می‌اندازند. روز گذشته بهنام مریدی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اهواز در این باره گفت: « اینکه در سیستم فاضلاب اهواز اشکال وجود دارد، تردیدی نیست،
اما اینکه در بارندگی، شهر دچار آبگرفتگی می‌شود ارتباطی با فاضلاب ندارد!»

 روز گذشته بارش شدید باران در استان خوزستان در زمان کوتاهی باعث شد یک بحران گسترده ایجاد شود و مدارس و دانشگاه‌ها در ۱۳ شهر و ادارات شهر‌های اهواز، آبادان و کارون تعطیل شده اند. تصاویر منتشر شده نشان می‌دهد آب معابر شهری و خانه‌های مردم را فرا گرفته است. در این بین وضعیت فاضلاب اهواز نیز بحرانی است و فاضلاب به خانه‌ها نفوذ کرده است. بارندگی‌ها در اهواز بیش از ۶۰ میلیمتر و در آبادان بیش از ۱۰۰ میلی متر ثبت شده است.جمعیت هلال احمر خوزستان اعلام کرد که در ساعت‌های ابتدایی بارش باران ۲۵۰ عملیات امدادی انجام داده، بیش از ۲۰۰ خودرو را رهاسازی کرده و دو اردوگاه اسکان اضطراری نیز برپا شده است، سوال اینجاست که چرا یک استان در پی بارش باران باید در چنین شرایط بحرانی قرار بگیرد؟

مشکل کجاست؟

از دوشنبه شب کاربران فضای مجازی تصاویر زیادی از اوضاع اسفناک خوزستان و به ویژه شهر اهواز منتشر کردند. تصاویری که نشان می‌دهد محله فقیر نشین این شهر در بحران بزرگ به سر می‌برند و کمکی هم به آن‌ها نمی‌شود. اما مشکل کجاست؟

واقعیت این است که اهواز به علت فقدان شبکه آب‌های سطحی و فرسودگی شبکه فاضلاب همواره با بارش نخستین قطرات باران، با مشکلات جدی مواجه می‌شود.‌ به گفته مسئولان استانی، کمتر از ۵ درصد بودجه ۶۳۰ میلیارد تومانی مصوب دولت در فروردین ۹۶ برای شبکه فاضلاب اهواز وصول شده است و از مجموع 2400 کیلومتر شبکه جمع آوری و خطوط اصلی انتقال فاضلاب، حدود 900 کیلومتر آن از جنس بتنی و فرسوده بوده و کارکرد مناسب ندارد.‏ سیلاب فروردین ماه سال جاری موجب برگشت آب رودخانه از مبادی ورود فاضلاب به کارون و همچنین پس زدگی و بالازدگی فاضلاب شد که اثرات مخرب به همراه داشت. این وضعیت بحرانی سبب ریزش ۶۵ کیلومتر از شبکه فاضلاب و انسداد حدود 900 کیلومتر از خطوط مذکور و معیوب شدن تجهیزات برقی و مکانیکی در 25 باب از ایستگاه‌های پمپاژ شد.
بدین ترتیب علاوه بر معایب و مشکلات شبکه جمع آوری و انتقال فاضلاب که قبل از سیلاب اخیر نیز به عنوان یک معضل اصلی برای اهواز مطرح بوده است، با وقوع سیلاب نیز خسارتهای قابل توجهی ناشی از انسداد، گرفتگی و ریزش خطوط و خرابی ایستگاه‌های پمپاژ فاضلاب به شبکه فاضلاب اهواز وارد شد که برآورد ریالی این خسارات معادل 467 میلیارد تومان بوده است. نکته قابل توجه دیگر اینکه همچنان 185000 متر مکعب فاضلاب اهواز از 24 نقطه وارد رودخانه کارون می‌شود. در خصوص شبکه دفع آب‌های سطحی نیز، شهرداری اهواز خود را فاقد اعتبارات کافی برای ایجاد آن می‌داند و بنا بر اعلام شهردار، این موضوع نیازمند عزم ملی است چرا که در مجموع ۸ هزار و ۸۹۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

با این حال با توجه به معضلات و مشکلات مردم خوزستان در زمینه شبکه فاضلاب اهواز، رهبر معظم انقلاب در تاریخ 22 مردادماه 98 به رئیس جمهور دستور دادند تا فوراً برای رفع این مشکل اقدام و اعتبارات مورد نیاز اختصاص یابد.به این ترتیب دولت موظف شده تا آخرین اقدامات خود در این خصوص را به صورت ماهانه به دفتر مقام معظم رهبری گزارش دهد. همچنین روز گذشته رئیس جمهور پیش از سفر به مالزی با استاندار خوزستان تماس تلفنی برقرار کرده و دستورات لازم را به او داده است.

 مسئولان توپ را در زمین دیگری می‌اندازند

فاضلاب شهری خوزستان سالهاست دچار مشکلات بنیادین است، با این حال هیچ برنامه‌ای برای حل مشکلات آن وجود ندارد. از نکته جالب توجه این است که نهاد‌های مسئول توپ را در زمین دیگری می‌اندازند. روز گذشته بهنام مریدی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اهواز در این باره گفت:
« اینکه در سیستم فاضلاب اهواز اشکال وجود دارد، تردیدی نیست، اما اینکه در بارندگی، شهر دچار آبگرفتگی می‌شود ارتباطی با فاضلاب ندارد!»
او شهرداری را مسئول دانست و گفت: «طبق ماده ۵۵ قانون شهرداری، شهرداری مکلف است کانال آب برای جمع آوری آب‌های سطحی بسازد. به عنوان مثال تا چند سال گذشته در شهر تهران در جمع آوری آب‌های سطحی مشکل وجود داشت، اما با ساخت کانال این مشکل رفع شد. اهواز ۲ هزار و ۴۰۰ کیلومتر شبکه فاضلاب دارد که توسط شهرداری ساخته شده بود و پس از دهه ۷۰ به شرکت‌های فاضلاب سپرده شد. یک هزار و ۱۰۰ کیلومتر از شبکه فاضلاب فرسوده است. به این دلیل که جنس لوله‌ها بتنی و مربوط به بیش از ۳۰ سال قبل است و خوردگی بالایی دارند. در سیل اخیر علاوه بر مشکلات فاضلاب در حدود ۳۳ نقطه، نشست زمین وجود داشت و تنها دلیل آن پر شدن ظرفیت شبکه فاضلاب است. نشست زمین باعث ایجاد مشکل در ۷۵ کیلومتر از شبکه قدیمی‌فاضلاب شهر شد.»
استاندار خوزستان نیز تاکید کرده است که باید شبکه جمع آوری آب‌های سطحی در اهواز ساخته شود. او گفت: «هزینه سنگینی در بردارد که شاید از توان شهرداری خارج باشد. اگر ظرف ۲ تا ۳ سال آینده شبکه جمع‌آوری فاضلاب در اهواز و کارون تکمیل
شود، جمع‌آوری و دفع آب‌های سطحی در بارش‌های سیل‌آسا مانند بارش اخیر ساده‌تر خواهد بود.»

سیل اهواز

 آنچنان اقدامی‌برای ساماندهی آب‌های سطحی انجام نشده است

روز گذشته نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی‌هم در رابطه با اتفاقات رخ داده گفت:« با توجه به بارش‌های اخیر فاضلاب در داخل شهر اهواز، کارون و حمیدیه به داخل خانه‌‌های مردم پس زده شده و شرایط بدی ایجاد شده‌است.»
علی ساری افزود: «در اهواز و مناطق اطراف آن با دو مسئله آب‌های سطحی و فاضلاب مواجه هستیم. متاسفانه سیستم فاضلاب در این مناطق نقص‌های خاص خود را دارد. در اهواز نزدیک به ۵۰ درصد از کلکتورها یا کانال‌های جمع‌آوری فاضلاب هنوز تکمیل نشده است و تنها در شرق اهواز تصفیه خانه فعال است و در غرب آن هنوز تصفیه‌خانه‌ای برای فاضلاب وجود ندارد. تحت این شرایط شبکه قدیمی‌موجود فاضلاب هم به دلیل قدیمی‌و فرسوده بودن ریزش‌های شدید داشته و همین موضوع باعث گرفتگی در شبکه فاضلاب شده است. به دلیل گرفتگی‌های زیاد شبکه فاضلاب عملا امکان دفع سیستم فاضلاب و آب‌های سطحی همزمان وجود ندارد. متاسفانه با اینکه یکی از وظایف شهرداری ساماندهی آب‌های سطحی در سطح شهر است، اما به هیچ وجه اقدامی‌در این زمینه تاکنون انجام نداده است و به طور مداوم اعلام می‌کردند برای ساماندهی آب‌های سطحی منابع مالی در اختیار ندارند. البته به تازگی نیز اعلام کرده‌اند که وظیفه شهرداری سامان‌دهی آب‌های سطحی نیست.در حالی‌که در قانون به طور مشخص آمده است که ساماند‌هی و جمع آوری آب‌های سطحی وظیفه وزارت کشور و به ویژه شهرداری‌ها است، اما شهردار معتقد است که وظیفه شهرداری نیست. ما در صحن علنی مجلس نیز درباره همین موضوع صحبت‌ کرده‌ایم و امیدواریم دولت یا از طریق وزارت کشور یا از طریق استانداری تکلیف را مشخص کند و به یک سری از مسئولان که طبق قانون هنوز با وظایف‌شان آشنا نیستند، وظایف‌شان را گوشزد کند.»
وی با بیان اینکه نباید در این شرایط خاص مسئولان بگویند ما منتظر این هستیم که باران تمام شود و راه‌حلی نیست، تصریح کرد: «مسئولان می‌توانند از ظرفیت و امکانات موجود در شهر استفاده کنند به ویژه می‌توانند برای تخلیه آب شهر از پمپ‌های قوی که از طریق شرکت حفاری تهیه کرده و در زمان سیل از آن استفاده کرده بودند نیز استفاده کنند. مسئولان این مشکلات را رقم زده‌اند و برای جمع کردن این مشکلات نباید منتظر قطع باران باشند. متاسفانه حتی در برخی نقاط فاضلاب به داخل خانه‌های مردم سرازیر شده است. فاضلاب در داخل شهر اهواز، کوت عبدالله، شهرستان کارون، حمیدیه به داخل خانه‌‌های مردم پس زده شده و شرایط بدی ایجاد شده‌است. با استاندار و مدیر آبفا در خصوص وضعیت این مناطق صحبت کرده‌ایم. اگر چه رهبر انقلاب نیز تاکیدات ویژه‌ای در این باره رسیدگی به این مناطق داشتند و در خصوص کلکتورهای فاضلاب شهری دستورات ویژه‌ای صادر شده است، اما برای
عملی شدن این دستورات زمان لازم است و باید بحران موجود توسط مدیر بحران و استانداری مدیریت شود.» سال‌هاست که با هر تغییر جوی استان‌های جنوبی دچار مشکل می‌شوند اما هیچ مسئولی پاسخگو نیست و هیچ تدبیری برای این مشکلات اندیشیده نمی‌شود، روز به روز هم بر مشکلات آن‌ها افزوده می‌شود. آیا زمان آن نرسیده که مسئولین به مشکلات مردم خوزستان رسیدگی کنند؟

انتهای پیام/

کد خبر: 9543