حال سلطان قابوس وخیم است/ انتقال قدرت در عمان پس از ۵۰ سال

دوشنبه،۰۲ دي ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۵

156367302.jpg

گروه بین الملل- همزمان با وخیم‌تر شدن حال سلطان قابوس بن سعید، تلاش‌ها برای معرفی جانشین پادشاه عمان و انتقال قدرت در این کشور پس از پنج دهه آغاز شد.

به گزارش  پیام ایران  به نقل از گاردین، حکمرانی سلطان قابوس بر عمان با وجود شدیدتر شدن بیماری او همچنان ادامه یافته است اما در نظام قضایی این کشور حاشیه خلیج فارس گفتگوهای دقیق و همراه با جزئیات در جریان است تا اگر پادشاه از دنیا رفت، در جانشینی او تاخیر به وجود نیاید.

اگر مقام‌های عالی قضایی عمان نتوانند در یافتن جانشین سلطان قابوس و پادشاه تازه به نتیجه برسند، آنگاه سراغ نامه‌های مهر و موم‌شده سلطان می‌روند تا ببینند گزینه خود او برای جانشینی کیست. قابوس بن سعید از چهار سال پیش درگیر درمان بیماری سرطان است و در ماه‌های اخیر در بیمارستانی در بلژیک بستری بود. گرچه انتظار می‌رفت او تا پایان ژانویه در اروپا بماند اما روند درمان را نیمه‌کاره رها کرد و هفته گذشته به مسقط بازگشت.

سلطان قابوس از قدیمی‌ترین و پردوام‌ترین بازیگران عرصه سیاست در منطقه خاورمیانه در چهار دهه اخیر بوده است. او در ۱۹۷۰ با کودتایی آرام و بدون خونریزی با کمک بریتانیا قدرت را در عمان در دست گرفت و از ۲۰۱۴ به بعد هر سال دست‌کم دو بار برای پیگیری امور پزشکی و درمان بیماری به خارج سفر می‌کرد. سلطان عمان فرزند ندارد و هرگز هم در انظار عمومی برای خود جانشین انتخاب نکرده اما در یک پاکت دربسته گزینه خود را به شورای خانواده سلطنتی معرفی کرده است.

خاندان السعید از میانه‌های قرن ۱۸ بر عمان حکم می‌راند و بر اساس قانون اساسی، تخت پادشاهی نباید بیش از سه روز خالی بماند و خانواده سلطنتی باید یک جانشین برای سلطان فقید برگزیند. گفته می‌شود سلطان قابوس دو پاکت دربسته و مهرشده دارد که یکی از آنها در کاخی در شهر بندری صلاله در جنوب عمان است. ممکن است در هر دو پاکت نام یک نفر نوشته شده و نامه دوم صرفا حکم تایید نامه اول را داشته باشد. شاید هم سلطان در هر نامه یک نام متفاوت نوشته است.

انتهای پیام/

کد خبر: 9619